O láske a vojne trochu inak: Sarah Watersová – Noční hlídka (recenzia)

Noční hlídkaO druhej svetovej vojne toho bolo popísaného veľa. No ako ju prežívali obyčajní ľudia napríklad v Londýne? O tom, rovnako ako o nočných náletoch, snahe o normálny život a o láske, ktorá nemôže byť odhalená na verejnosti, rozpráva trochu melancholický román Sarah Watersovej Noční hlídka.

Na Noční hlídku som narazila náhodou. Kniha má graficky zaujímavo riešenú obálku a vnútorné ilustrácie: koláže čiernobielych fotografií, kresieb podľa Andyho Warhola a anglického textu zvádzajú aspoň k prelistovaniu. Čo je veľmi dobre, pretože anotácia na obálke pôsobí trochu nudne. Posúďte sami: „ Román … zavádí čtenáře do Londýna 40. let, kdy velkoměstu vládl neustálý strach z náletů, domy byly poničené a panoval všudypřítomný chaos. Ženy se však pod tíhou nelehké doby ve všech směrech emancipovaly – vyměnily sukně za kalhoty, usedly za volant sanitky a dočkaly se uvolnění i v otázce vztahů a sexuality.“ Osobne som po prečítaní anotácie očakávala feministický román o ženách, ktoré sa vymanili zo stereotypných rolí a zapojili sa do vojnového diania, prípadne trochu neviazaného sexu.  Napriek tomu ma meno autorky presvedčilo, že kniha stojí za pokus. A urobila som dobre, Noční hlídka je román, ktorý dokáže rovnako dobre priblížiť život v bombardovanom meste, aj zmätok v ľudskej duši.

Noční hlídka je krehký príbeh niekoľkých ľudí, ktorí počas druhej svetovej vojny zažili osudový zvrat v živote a pokúšajú sa s ním vyrovnať.  Zaujímavým počinom je aj neobvyklá časová os príbehu – začína sa rokom 1947 a končí rokom 1941. V roku 1947 sa stretávame s rôznorodou skupinkou ľudí, ktorých príbehy sa navzájom ovplyvňujú, alebo aspoň jemne dotýkajú.  Helen a Julia, lesbický pár, ktorého vzťah pomaly rozkladá žiarlivosť. Helenina kolegyňa Viv, ktorá sa schádza so ženatým mužom. Kay, ako mladý muž oblečená žena, ktorá trávi svoje dni bezcieľnym pozeraním z okna a prechádzkami po meste; žena, ktorá stratila počas vojny niekoho blízkeho, a nevie, ako žiť ďalej.  Duncan  zasa po prepustení z väzenia netuší, čo so svojím životom. Pomocou každodenných udalostí  a jemných náznakov si skladáme osudy hrdinov, a zároveň vidíme obraz povojnového Londýna taký živý, až môžeme cítiť všadeprítomný cigaretový dym a počuť hukot strojov znovu stavajúcich zničené mesto. U všetkých sledujeme, ako prežívajú svoje problémy a  pokúšajú sa ich riešiť, ale stále nevieme, čo ich vlastne spôsobilo. To sa postupne dozvedáme v časti z roku 1944. Tu už zisťujeme, čo ranilo Viv, prečo sedí Duncan vo väzení, koho stratila Kay, ako sa zoznámili Helen a Julia, a nakoniec sa dostávame k najkratšej časti knihy, do roku 1941. Do pomyselného  bodu, na ktorý môžeme ukázať – tu to začalo. Prekvapujúco vôbec nevadí, že už čitateľ vie, ako to s hrdinami knihy dopadne.  Na mňa dokonca niektoré miesta pôsobili silnejšie práve preto. Rovnako postupné odhaľovanie významu spomienok a náznakov, ktoré boli spomenuté v prvej časti, je vzrušujúce.  Záverečná časť so všetkou nevinnosťou začiatkov je oveľa dojímavejšia, keď  vieme, čo majú postavy ešte pred sebou.  Sarah Watersová píše veľmi živým jazykom, ktorý hneď vtiahne do deja, a vykresľuje priamo pred očami obraz Londýna zasiahnutého bombardovaním. Permanentný strach, zatemnenie, každonočné nálety. Mŕtvi  a ranení ľudia, krv, požiare a trosky – román Noční hlídka vám ukáže všedný život bombardovaného mesta spoľahlivejšie ako historický dokument. A v týchto kulisách sa odohráva príbeh, ktorý sa vás dotkne, zasiahne a prinúti premýšľať o živote.

Sarah Watersová  napísala príbeh, ktorý sa odohráva počas druhej svetovej vojny, ale nie je iba o nej. Je o stratách, na ktoré nemôžeme zabudnúť, o nádeji do budúcnosti, ale hlavne o láske.  Od románu sa nie je možné odtrhnúť, čitateľ má pocit, ako keby šiel ulicami Londýna a prežíval osudy hrdinov, čomu napomáha aj výborný preklad. Preto ak chcete vedieť, aké je prechádzať sa zatemneným Londýnom s niekým, do koho ste sa práve zamilovali, aké je počúvať blížiace sa bombardovanie vo väzenskej cele, aké je riadiť sanitku cez trosky domov a odvážať ranených, aké je získavať  a strácať lásku, prečítajte si Noční hlídku. Rozhodne je to príbeh, na ktorý sa nezabúda.

„Copak ti to ještě nedošlo?“ zeptala se Helen. „Já jsem se do tebe zamilovala, Julio!“ Až do tohoto okamžiku netušila, že ta slova skutečně pronese. Jakmile je však vypustila z úst, stala se ta slova skutečností. Julia neodpověděla. Otočila se obličejem zpátky k Helen a ta na svých vlhkých, studených rtech znovu ucítila teplý, hořký závan jejího dechu. Julia seděla nehnutě, pak natáhla ruku, vzala do dlaně Heleniny prsty a silně, téměř bláznivě, je sevřela – jako člověk, který bolestí či žalem slepě svírá něčí ruku nebo kožený popruh. „Kay-” spustila.  „Já vím!“ zvolala Helen. „Jenže já si prostě nemůžu pomoct, Julie! Nenávidím se za to, ale nemůžu si pomoct! Kdybys mě dnes viděla. Byla tak milá. A já jsem nedokázala myslet na nic jiného než na tebe. Kéž bys byla ona! Kéž bys-” Zarazila se. „Ach, proboha!“ Velice jasně totiž ucítila to podivné pnutí nebo vibrace, které vždycky předcházely zvuku sirény. A ještě než její hlas dozněl, rozeřvala se naplno. Její jekot zněl dál a dál, po každém zmlknutí znovu horečně šplhal nahoru po stupnici, a dokonce ani po tolika letech nemohla zůstat jen tak sedět a nevšímat si jej, nevyslyšet jeho naléhavé volání, nepocítit paniku, která se člověku drala ven z hrudi.

Autor: Sarah Watersová

Názov: Noční hlídka

Originálny názov: Nightwatch