Vražda v rozprávkovom svete: Jeffery Deaver – Manhattan je můj život (recenzia)

515_manhattan_smrt_pornohvezdyČo má spoločné smrť sympatického dôchodcu, bezvýznamný čiernobiely film a nikdy neobjavených milión dolárov z bankovej lúpeže? Možno vôbec nič. A možno všetko…

Jeffery Deaver hádam ani nevie napísať zlú detektívku. Manhattan je můj život nie je výnimkou, aj keď je to skôr taká príjemná oddychová záležitosť. Máme tu síce drsných nájomných vrahov, tajomný film a slušne narastajúcu kopu mŕtvol, ale atmosféra vás nevydesí. Je to ako keď čítate rozprávku. Áno, dejú sa tam zlé veci, ale celé to proste musí skončiť dobre, nie? Veľmi pravdepodobne je to spôsobené hlavnou hrdinkou, jej povahou a celkovým náhľadom na život. Tentoraz nás totiž nečaká žiadny geniálny detektív typu Lincolna Rhyma, ale trochu bláznivá mladá žena.  Rune, ktorej skutočné meno sa počas celého románu nedozvieme, má dvadsať rokov a pracuje vo videopožičovni na Manhattane – podľa vlastných slov preto, aby mohla pozorovať  ľudí. Je bezstarostná, nedochvíľna, trochu nezodpovedná, napriek tomu milá a sympatická. A nadovšetko miluje rozprávky, dokonca na svet okolo seba pozerá „rozprávkovým“ spôsobom. Manhattan je pre ňu Iný svet, kúzelné kráľovstvo, kde sa plnia sny a do videopožičovní prichádzajú romantickí rytieri v čiernych rifliach. Síce si uvedomujem, že v reálnom živote by som sa z nej asi zbláznila, ale ako postava z knihy je nesmierne zábavná a sympatická. Jej vtipné nápady, úvahy a omyly (zámena Ramba a Rimbauda) robia z knihy miestami humoristický román.

Keď sa Rune takmer stane svedkom zavraždenia pána Kellyho, milého dôchodcu, s ktorým sa rozprávala o filmoch, veľmi to ňou otrasie. A keďže jej pripadá, že polícia sa o prípad dostatočne nezaujíma, začne pátrať na vlastnú päsť. Už len to, že si pán Kelly v priebehu mesiaca požičal jeden a ten istý film osemnásťkrát, je predsa podozrivé. Môže film o bankovej lúpeži, inšpirovaný skutočnou udalosťou, skrývať kľúč k nikdy neobjavenému miliónu dolárov? Rune je presvedčená, že áno, a vydáva sa na svoju výpravu za pokladom. Že to nebude žiadna zábavná hra sa presvedčí vtedy, keď vrah začne odstraňovať svedkov, a ju samu sleduje tajomný muž. Počet mŕtvol utešene narastá a Rune zisťuje, že veci nie sú také, aké sa zdajú byť…  Ako sa to všetko skončí? V rozprávkach by predsa dobro malo vyhrávať nad zlom, a každý dobrý skutok by mal byť po zásluhe odmenený… Treba už len dúfať, že sa Rune ocitla v tej správnej rozprávke.

Keď sa rozhodnete prečítať si knihu Manhattan je můj život, nečakajú vás žiadne ukryté temné tajomstvá ani duševné úchylky, také obľúbené v súčasných detektívkach. Jeffery Deaver venuje zhruba rovnaký priestor osobnému životu Rune, jej vzťahom a myšlienkovým pochodom, ako detektívnej zápletke. No keď už sa akcia vyskytne, je napísaná svižne a napínavo. Trochu ma len zarazil počet postáv, ktoré mali zmenenú identitu. Keď o poslednej osobe vysvitlo, že nie je tým, kým sa zdala byť, pripadala som si ako v Cimrmanovej hre Vichr z hor. Já nejsem tvůj otec, jsem tvůj syn… 🙂 Takže som sa pri čítaní pochechtávala aj na nevhodnom mieste, ale napätie zasa rýchlo prevládlo. Manhattan je můj život je výborne napísaná detektívka, ktorá nemá núdzu o prekvapenia, a zároveň je príjemným, oddychovým čítaním. Je to kniha, ktorá vám po dočítaní nespôsobí depresie ani nočné mory, ale naopak, dopraje vám napínavú, v podstate zábavnú jazdu po New Yorku, spestrenú niekoľkými mŕtvolami. Keď pridáme ešte luxusný pocit uspokojenia z toho, že na všetky otázky v románe sa nájde logická a realistická odpoveď, je už jasné, že Jeffery Deaver napísal ďalšiu knihu, po ktorej sa oplatí siahnuť.

Rune se bála zamknout nebo zajistit řetízek; co kdyby ji slyšel. Přitiskla dlaně ke dveřím a vší silou se o ně opřela. Muž udělal další krok a zastavil se přímo přede dveřmi. Chránilo ji před ním jen tenoučké dřevo – skutečně tenoučké, vždyť ho sama dokázala prorazit. Tiskla se k němu a celá se třásla. V tu chvíli ji z kapsy vyklouzl šroubovák. Zděšeně sledovala, jak padá – bylo to jako ve zpomaleném záběru. Hotová scéna z filmu Briana DePalmy. Hmátla po šroubováku, chytila ho, zase se jí vysmekl… Ne! Bleskurychle po šroubováku chňapla a zachytila ho centimetr nad parketovou podlahou. Díky… Zkameněla jako při hře na sochy, kterou hrávala v dětství, a poslouchala, jak muž ztěžka oddychuje. Nic nezaslechl. Musí si myslet, že jsem utekla. Prostě musí!

Chtěla schovat šroubovák zpátky do kapsy, jenže přitom zavadila o kladivo zastrčené za páskem kalhot. Sletělo na podlahu a dvakrát po ní s ohlušující ránou poskočilo. „Ne!“ zařvala v duchu. Přimáčkla se ke dveřím, přikrčila se a čekala, kdy chatrným dřevem prorazí ruka a začne se jí sápat po vlasech, po očích. Umře. Zrovna jako Robert Kelly. Je to jen otázka minut, vteřin a bude po ní.

Ba ne… Muž udělal čelem vzad a rozběhl se dolů po schodech. Rune se konečně přinutila vstát. Zírala na své roztřesené ruce a vybavil se jí film, který nedávno viděla. Teenager unikl zabijákovi a pak strnule civěl na to, jak se mu chvějí ruce. Tehdy Rune nad tím trapným klišé v duchu úpěla. Jenže ono to vůbec žádné klišé nebylo. Ruce se jí tak třásly, že skoro nedokázala vzít za kliku.

Názov: Manhattan je můj život

Originálny názov: Manhattan is my beat

Autor: Jeffery Deaver

Nakladateľstvo Domino, rok 2003, ISBN 80-7303-117-5

5 thoughts on “Vražda v rozprávkovom svete: Jeffery Deaver – Manhattan je můj život (recenzia)

1. Oblíbený autor mého manžela! Na nočním stolku mu co chvíli nějaký Deaver leží. Dnes jsem si při čtení tvého článku uvědomila, jak moc miluju dobře napsané recenze (ať už knižní nebo filmové). Baví mě je číst v době, kdy dané dílo ještě neznám (protože pak fantazie pracuje naplno) a baví mě je číst i potom, kdy si díky recenzentovi připomenu silné okamžiky. A tahle knížka vypadá opravdu lákavě. 🙂

• Veľmi pekne ďakujem 🙂 Tak nejak som si vztiahla vetu o “dobre napísanej recenzii” na seba a cítim sa poctená 🙂 A prišla som na to, prečo je tá kniha taká iná ako súčasná detektívna tvorba. V originále ju vydali po prvý krát už v roku 1988:) Videopožičovňa – malo mi to napadnúť:)