Čriepky zo života čarodejníc i dôchodkýň: Joanne Harrisová – Jiné světy, jiní lidé (recenzia)

Jine_svetyNapísať dobrú poviedku je kumšt. Ten, kto vytvorí skvelý tristostránkový román, môže pohorieť na obyčajnej štvorstranovej drobnosti. Ako sa s kratšími príbehmi popasovala Joanne Harrisová? Otvorte jej zbierku poviedok Jiné světy, jiní lidé a presvedčte sa sami, že vie skvele písať aj o iných veciach ako len o bonbónoch. 🙂

Joanne Harrisová je známa najmä vďaka svojmu románu Čokoláda a jeho filmovému spracovaniu. V tomto, aj v ostatných svojich románoch už dokázala, že vie vynikajúco vystihnúť atmosféru, psychológiu postáv, a že jej jazyk je viac ako zaujímavý. Všetky tieto veci využíva aj v poviedkach. A rovnako ako v románoch, záber tém a žánrov je veľmi bohatý.

V melancholickej a zároveň zábavnej poviedke Hope a Faith jdou nakupovat sa stanete svedkami toho, ako dve staré dámy, jedna na vozíčku a druhá slepá, utečú z domova s opatrovateľskou službou do Londýna, aby získali vysnívané červené topánky. Mierne hororový Gastronomikon vás presvedčí, že varenie môže byť desivé nielen vtedy, keď vám pred očakávanou dôležitou návštevou pes zožerie polovičku ingrediencií. Místo na slunci je vízia absurdnej budúcnosti, kde je najdôležitejšie vyzerať naozaj perfektne a cieľom je vysnívané miesto na opaľovanie na pláži Platinové piesky TM. Čaj s ptáky je zasa krehký príbeh o vzájomnej blízkosti cudzích ľudí a návrate do života. Nikdy se nevzdávejte vám objasní, čo robia upíri, ktorí nemajú vzhľad, auto a bankové konto Edwarda Cullena zo Stmievania. A tak ďalej, a tak ďalej: samovrah milionár; stretávka absolventiek čarodejníckej školy z ročníku 1981; opustené postavy z nedokončených príbehov a ich autor; osamelá stará dáma, ktorá má rada čiernobiele filmy. Horor, sci-fi aj psychologická poviedka – rôznorodé postavy v rôznorodých žánroch, no predsa majú príbehy čosi spoločné. Je to ich perfektná prepracovanosť, vynikajúce vystihnutie atmosféry, výborná pointa. Všetky sú napísané s rovnakou zručnosťou, a to, ktorú poviedku budete považovať „len“ za dobrú, a ktorú za absolútne skvelú, bude záležať hlavne na tom, aký žáner obľubujete.

Joanne Harrisová je naozaj majsterkou tvorby atmosféry a opisu prostredia. Dokázala vystihnúť pochmúrnosť a beznádej domova s opatrovateľskou službou tak, že sa po prečítaní zaprisaháte, že vy ani vaši rodičia do niečoho takého v živote nevkročíte. V jej podaní je aj nonstop Tesco a jeho kaviareň útulným žiarivým prístavom pre osamelých ľudí, aj keď doteraz ste boli presvedčení, že je to peklo na zemi. Tí, ktorí v Čokoláde slintali nad opismi jedál, nebudú sklamaní ani tu. Upozornenie: pri čítaní poviedky Ryba si pripravte zásobu jedla, ktoré máte radi, najmä ak obľubujete stredomorskú kuchyňu. Tá je popísaná tak živo, že vidíte pred sebou misy s rybami a mušľami a na jazyku sa vám rozplýva tiramisu. Pravdu povediac, kto by sa po dočítaní poviedky postavil medzi mňa a chladničku, skončil by tragicky. 🙂 Je úžasné, ako sa aj na malom priestore dokázala autorka pohrať s detailmi. V pomerne smutnej poviedke Haló, sbohem o spoločnosti, pre ktorú sú pohreby slávnych ľudí ostro sledovanou módnou a spoločenskou záležitosťou, neuveriteľne pobavili názvy bulvárnych časopisov: namiesto OK a Hello! sú KO a Goodbye!. V kratučkej poviedke Každá dívka může být CandyKiss Girl je do najmenších podrobností popísaná módna kolekcia, takže je ťažké uveriť, že v skutočnosti neexistuje. V Čekání na Gandalfa je vývoj a pocity nadšenca pre fantasy hry vyjadrený natoľko vierohodne, že máte pocit, že Joanne Harrisová naozaj už tridsať rokov bojuje po nociach v kostýme netvora proti rovnako poprezliekaným protivníkom.

Napriek mojej záľube v sci-fi a fantasy ma v tejto zbierke ale najviac oslovili príbehy z obyčajného života. Možno preto, že sú to témy také blízke a známe. Stačí pár slov, zopár bežných scén, a dostanú sa vám pod kožu. Hoci boli všetky varovné poviedky z absurdných budúcich svetov (ako Divák, Místo na slunci, Ztracené G) výborne vymyslené a vypointované, to správne mrazenie spôsobovali práve tie z „nášho“ sveta. Pocity šoféra pri každodennej ceste do práce, smútok a osamelosť starých dám a servírok v Tescu, láska a zatrpknutosť medzi telesne postihnutými ľuďmi v plaveckom bazéne. Jednoduché slová, v podstate obyčajné situácie, ale po dočítaní sedíte bez dychu, srdce sa vám zviera od dojatia, smútku, radosti alebo nádeje. Po tele behá mráz a cítite, že ste si prečítali niečo naozaj výnimočné. Najmä posledná spomínaná, poviedka Malá mořská víla, je pre mňa najsilnejšou zo všetkých. Na jej zvláštnu atmosféru, nezameniteľný jazyk a smútok si spomeniem vždy, keď sa pozriem na túto knihu.

Poctivo som hľadala na knihe nejaké negatíva, ale nič moc som nenašla. Niektoré poviedky mi pripadali slabšie, jeden názov by som preložila trochu inak, ale to sú len maličkosti závislé na osobnom vkuse. Inak je atmosféra skvelá, preklad výborný, do očí mi neudrela ani jedna chyba, iba obálka by sa mi viac páčila o niečo jednoduchšia. To sú však len drobnosti, ktoré by v mojich očiach výbornú knihu pozdvihli k úplnej dokonalosti. 🙂

Joanne Harrisová napísala skvelú zbierku poviedok. Určite sa budete baviť, možno sa budete báť, veľmi pravdepodobne sa budete zamýšľať, a niektoré príbehy vo vás zanechajú ten zvláštny horko – sladký, melancholický pocit, ktorý nasleduje po dielach, ktoré sú tzv. „zo života“. Určite však nezostanete ľahostajní. V knihe Jiné světy, jiní lidé sa totiž môžete presvedčiť, že kvalitná poviedková tvorba ešte nevymizla.

Ukážka (z poviedky Hope a Faith jdou nakupovat):

Myslím, že to začalo střevíci. Hladké, lakové, červené jako jablka v cukru, s podpatky, které snad neměly konce. Objevila jsem je v jednom ze svých časopisů a vystřihla si jejich fotografii. Někdy jsem je vytáhla a tajně si je prohlížela, se závratným a trochu pošetilým pocitem, ani nevím proč. Nebyl to přece obrázek muže nebo něco podobného. Byly to jenom střevíce. Nosily jsme s Hope stejný typ bot: beztvaré koženkové nazouvací boty, béžové jako ovesná kaše, naprosto a neoddiskutovatelně vhodné – ale v duchu jsme sténaly po lodičkách od Manolo Blahnika na šestipalcových plexisklových podpatcích, nebo střevíčcích od Giny z fuchsiového semiše, či Jimmym Choosovi z ručně malovaného hedvábí. Je to absurdní, samozřejmě. Ale toužila jsem po těch botách s umanutostí, která mě téměř děsila. Chtěla jsem, jen jednou, vkročit na lesklé, zářící stránky jednoho z mých časopisů. Ochutnat jídla podle jejich receptů; vidět ty filmy; číst knihy. Střevíčky mi reprezentovaly to všechno; jejich výrazná, drzá červeň; jejich opravdu nemožné podpatky. Střevíčky stvořené pro cokoli – poflakování, lenošení, naparování, vyšlapování, poletování – cokoliv, jen ne chození.

Uložila jsem si fotografii do peněženky, občas jsem ji vytáhla a rozkládala jako mapu k tajnému pokladu. Hope netrvalo dlouho, aby zjistila, že něco schovávám.

„Já vím, že je to hloupé,“ vysvětlovala jsem. „Možná začínám být podivínská. Nejspíš skončím jako paní Banerjeeová, budu nosit deset kabátů a krást lidem prádlo.“

Hope se zasmála. „To si nemyslím, Faith. Úplně ti rozumím.“ Zašátrala na stole před sebou po šálku s čajem. Nebyla jsem tak hloupá, abych jí vedla ruku. „Chceš provést něco nepatřičného. Já bych chtěla číst Lolitu. Ty chceš červené střevíčky. Obojí je pro lidi, jako jsme my, nevhodné.“ Přisunula se ke mně blíž a ztišila hlas. „Je u té fotografie adresa?“ zeptala se.

Byla. Pověděla jsem jí to. Adresa v Knightsbridge. Klidně to mohlo být i v Austrálii.

„Hej! Butchi a Sundance!“ Byl to veselý Chris, přišel umýt okna. „Plánujete loupež?“

Hope se usmála. „Ne, Christophere,“ odpověděla uličnicky. „Útěk.“