Príjemne sladká a vtipná jednohubka: Kateřina Petrusová – S hlavou v oblacích (v pejru) (recenzia)

s hlavou v oblacich-pejruSú dni, kedy vás pred psychickým zrútením sa a hysterickým plačom zachráni iba nejaké romantické a zábavné čítanie – a trochu toho alkoholu. Týmto by som rada oficiálne poďakovala Kateřině Petrusovej za to, že mi jej kniha S hlavou v oblacích (v pejru) v spolupráci s dvoma panákmi bieleho rumu dňa 11. 11. 2013 zabránila v duševnom kolapse. 🙂

Markéta, kreatívna riaditeľka z Prahy, je nútená kvôli havárii stráviť víkend v malom zapadákove v južných Čechách. A zdá sa, že táto pôvodne bezvýznamná udalosť  má moc obrátiť celý jej život hore nohami. Stačí k tomu len jeden svojhlavý kôň, jedna mačka pripomínajúca svetového diktátora, a jeden… vidlák.

Možno sa vám zdajú tri vety ako úvod do deja knihy primálo, ale ani S hlavou v oblacích (v pejru) nie je žiadny ruský román. Na úvod, zápletku a rozuzlenie jej stačí 119 strán formátu A5. A je to tak akurát – S hlavou v oblacích je jedna z tých kníh, ktoré vám aj na malom priestore dokážu dodať kopu pozitívnej energie, endorfínov, a ešte aj vďaka smiechu predĺžiť život. Mohlo by sa zdať, že tento kratučký príbeh je typická červená knižnica. Zápletka je totiž klasická: Ona stretne Jeho, najskôr si nepadnú do oka, ale potom… potom sa dejú veci. 🙂 Zdanie však klame, celá knižka je v podstate skôr humoristický príbeh ako romantický román, aj keď je tam nejaké to iskrenie a jedna scéna pomerne horúceho sexu. Už úvodná zápletka, ktorá je taká absurdná, až by mohla byť pravdivá, vháňa slzy smiechu do očí. Tomu bohato napomáhajú Markétine komentáre, ale ani Marvin (spomínaný vidlák) a vedľajšie postavy za ňou príliš nezaostávajú. Dej je rýchly a svižný, stále sa niečo deje – veď čo iného by sa od takéhoto kratučkého útvaru aj dalo očakávať. Hlavné rysy príbehu sú možno trochu predvídateľné, ale vďaka pútavému štýlu, akým sú popísané, to ani trochu nevadí. Veľkým kladom je, že autorka očividne vie písať – na tomto druhu literatúry mi často vadí to, že pôsobí ako výtvor žiačky základnej školy. Tento dojem vám pri dielku od Kateřiny Petrusovej rozhodne nehrozí.

Osobne som sa pri čítaní celú dobu výborne bavila a nemám knižke čo vytknúť, až na približne predposlednú kapitolu. Vo chvíli, ako príde k Veľkému odhaleniu, mi správanie Markéty začalo pripadať až príliš hysterické a zmätené. Ospravedlňuje ju síce jej dočasná indispozícia, ale aj tak už to na mňa pôsobilo trochu rušivo. Takisto sa v tej chvíli pridáva viac romantiky, aj keď iba v zmysle podlamovania nôh z Marvinovej blízkosti a podobne. Našťastie, aj keď prichádza k slovu romantika, tak humor zostáva, a my máme možnosť si vychutnať niekoľko záverečných periel. Napríklad slovo ondatra už pre mňa nikdy nebude rovnaké, pretože Markéta práve toto používala ako náhradu za nadávky, keď sa snažila zvyknúť si hovoriť slušnejšie. 🙂 K pôvabu knihy prispieva tiež pekná a optimistická obálka, chválim aj to, že v celej knižke sa našiel iba jeden preklep – chýbajúca medzera.

S hlavou v oblacích (v pejru) je príjemná, dobre napísaná oddychová knižka na dni, kedy potrebujete zahnať chmúrnu náladu, prípadne sa chcete poriadne zasmiať. Nie je to žiadne hlbokomyseľné čítanie, ale ak sa chcete celú dobu baviť, trochu si romanticky zavzdychať a dočítať s prihlúplym spokojným úsmevom na perách, účinnosť je 100 % zaručená.

Ukážka:

Najednou vedle mě jela Navara. Zaskočila mě. Netuším, jak se mi povedlo přeslechnout startování. Asi jsem se do toho němého nadávání pořádně zažrala. Kdo se mi mohl divit, že?

„Neodvezu vás,“ řekl Marvin z otevřeného okénka. Zastavila jsem, auto taky. Jako by na to čekal.

„Já to pochopila. Nejsem úplně pitomá!“ vyjela jsem na něj vztekle. Usmál se a tím mě rozzuřil ještě víc. Vibrovala jsem, doslova. Pustila jsem brašnu na zem a ozvalo se tlumené cinknutí. Bylo mi jedno, jestli se mi rozbije láhev s archivním vínem pro Kačenku a nasákne mi do oblečení. Jediné, co mělo mou plnou pozornost, byl tupý ksicht toho retardovaného vidláka, který se na mě zubil.

„Ale můžete u mě přespat,“ nabídl mi.

„Jděte do prdele!“ vyhrkla jsem okamžitě. Na chviličku se mi po té nadávce ulevilo. Fakt jen na moment, protože pak se Marvin rozchechtal nahlas. Jeho nečekaná reakce způsobila, že jsem zůstala stát jako opařená, totálně mě zmátl. Tím řehotem se mu povedlo můj vztek odsunout někam do pozadí a v hlavě mi zůstala jen hlodavá otázka: co je tohle za chlapa?!

„Myslím to vážně. Pokojů máme dost.“ Pořád jako by zářil tím smíchem, který před chvílí odezněl.

„Proč bych to jako měla přijmout?“ nechápala jsem. Čekala jsem, že bude upřímný a řekne, že by si to chtěl rozdat s Pražandou. Nebo že si plní Modrý život po vzoru Rychlých šípů a dnešní dobrý skutek se mu zatím úplně nevydařil – i když tahle varianta byla spíš projevem mého počínajícího šílenství nebo posttraumatického stresu. Byla jsem si jistá, že mě žádná jeho odpověď nedokáže překvapit, ale spletla jsem se v něm. Ne poprvé a rozhodně ne naposledy. Řekl totiž:

„Naučím vás létat.“

Nenapadla mě žádná adekvátní odpověď. Dokonalé pusto. Prázdno. Už chybělo jen klubko uschlých rostlin, které by se prokutálelo mou lebkou od ucha k uchu jako opuštěným městečkem ve westernu. Prostě jsem tam stála, zírala na něj a nebyla si jistá, kdo z nás dvou je větší cvok.

„Tak pojďte,“ řekl. Vystoupil z auta, vzal mi z ruky cestovní tašku a ta teplá dlaň se dotkla mých zad mezi lopatkami a postrčila mě k čumáku Navary. Automaticky jsem auto obešla a popáté vylezla nahoru. Až tam, když jsem si zapínala pás („To fakt nemusíte,“ usmíval se.), jsem promluvila:

„Vy jste magor.“

„Pavel,“ mrkl na mě.

„To se nevylučuje,“ ucedila jsem. A nechala jsem se tím cizím, přerostlým a evidentně narušeným chlapem odvézt zase zpátky na dvůr s velkým ořešákem uprostřed. Asi jsem taky nebyla úplně při smyslech.

.

Názov: S hlavou v oblacích (v pejru)

Autor: Kateřina Petrusová

Vydalo Nakladatelství FRAGMENT, Praha, v roku 2013, ISBN 978-80-253-1971-0

4 thoughts on “Príjemne sladká a vtipná jednohubka: Kateřina Petrusová – S hlavou v oblacích (v pejru) (recenzia)

  1. Rozhodně se chystám! 🙂 Ta délka je v mé aktuální situaci velmi sympatická. Děkuji za tip. 🙂

Pridaj komentár

