Príbeh o hrôze aj nádeji: Corban Addison – Kroky k slnku (recenzia)

Kroky_k_slnkuPrvotina amerického právnika so záľubou v písaní Corbana Addisona vás zavedie do sveta obchodu s bielym mäsom. O tom, aké hrozivo ľahké je stať sa obeťou, o tom, že uniknúť je takmer nemožné, ale aj o odvahe a o nádeji je jeho román Kroky k slnku.

Pobrežie Indie, Vianoce. Sestry Ahaljá a Sítá prežívajú so svojou rodinou príjemný sviatočný deň na pláži, ktorú práve vtedy zasiahne vlna tsunami. V tej chvíli sa im celý život prevráti hore nohami. Prídu o celú rodinu aj domov a naviac sa cestou do kláštora, kde hľadajú útočisko, dostanú do rúk obchodníkom s ľuďmi. Sú bezmocné, vydané napospas bezcitným ľuďom, ktorí si s nimi môžu robiť, čo chcú. Nádej na záchranu je mizivá.

V Amerike zasa právnik Thomas Clarke rieši pracovnú a rodinnú krízu tým, že odchádza pracovať do Indie. Náhodou sa dostáva k prípadu Ahalje a Síty a ich záchrana sa stáva jeho výzvou a poslaním.

Román Kroky k slnku vyzeral naozaj lákavo. Pekná a exotická obálka, veľmi zaujímavá anotácia, ktorá sľubovala napínavý príbeh. Okrem iného ho písomne odporúčal John Grisham na obálke, ústne zasa rodinný príslušník s podobným vkusom ako ja. 🙂 Napriek všetkým týmto očividným plusom ležala kniha u mňa na poličke už od jesene a stále som sa nemala k tomu, aby som ju prečítala. Možno za to mohol nejaký knižný inštinkt, ktorý varuje človeka pred dielami, ktoré preňho nie sú tie pravé. Kroky k slnku je totiž kniha, ktorá mi vôbec nesadla.

Úprimne, musela som sa dokonca presviedčať, aby som ju neodložila. Vedela som totiž, že ak ju raz zanesiem naspäť na policu, už sa k nej nikdy nevrátim. Je to vcelku zvláštne, pretože príbeh má Corban Addison dobre premyslený. V časti so Sítou a Ahaljou prejdete tri kontinenty a zoznámite sa s rozličnými spôsobmi zneužívania žien (veru tak, nejde len o sex). Thomas zasa rieši manželskú a osobnú krízu, poznáva Indiu a ponára sa do kalných vôd obchodu so ženami. V románe sa teda takmer stále niečo deje a dalo by sa povedať, že je pomerne akčný. Takisto postavy sa všeobecne vyhli šablónovitosti, nie sú predstavené ako „dobrý Američan vs. skorumpovaný Ind“, aj keď do pozoruhodného indického právneho systému dostanete nahliadnuť. Čo sa týka obchodu so ženami, sú tu postavy, ktoré si násilie a ovládanie obetí vyslovene vychutnávajú, ale aj pragmatici, ktorí to berú iba ako výhodný biznis, mihnú sa tu aj ich do určitej miery súcitné manželky. Téma románu je veľmi silná, je to jeho najväčšia prednosť. Corban Addison do problematiky vidí, udalosti opisuje veľmi vierohodne, a keď si človek predstaví, že niečo takéto sa skutočne deje práve teraz tisícom žien na celom svete, je z toho až nevoľno. Po dočítaní budete mať pravdepodobne nutkanie ísť okamžite pomáhať dobrovoľníkom do terénu, prípadne podporiť nejakú dobročinnú organizáciu, ktorá pomáha obetiam. Takže tu máme zaujímavo vyzerajúci príbeh, rozličnú škálu postáv, výbornú logickú nadväznosť  udalostí. Kroky k slnku by teda mohol byť naozaj skvelý román, keby… Keby ho napísal niekto iný ako Corban Addison. Štýl písania je totiž príčinou, ktorá robí tento príbeh taký ťažko stráviteľný.

Určite poznáte tie knihy, kde autor dokáže niekoľkými slovami navodiť atmosféru natoľko, že máte pocit, ako keby ste boli na mieste, a opísať charaktery tak vierohodne, že pôsobia ako skutoční ľudia. Nuž, prvotina Corbana Addisona bohužiaľ nie je ten prípad. Celá kniha mi prišla akási plochá a bez atmosféry. Z prostredia obchodu so ženami sa predsa dalo toľko vyťažiť! Keď si porovnám túto knihu s románom Maureen Jenningsovej Dítě noci, ktorý bol „iba“ o detskej pornografii, zostávajú Kroky k slnku ďaleko pozadu. Dítě noci vo mne vzbudilo kopu emócií. Bezmocnosť, zúfalstvo, depresiu, súcit s obeťami a odpor k ľuďom, ktorí to všetko spôsobili. Naproti tomu pri čítaní Krokov k slnku som zostávala ľahostajná. Samozrejme, zaujímalo ma, čo všetko ešte budú musieť Sítá a Ahaljá zažiť, ale že by som sa do nich vžila, prežívala ich pocity a nádeje, to povedať nemôžem. Prepáčte, dievčatá. Thomas a jeho manželka Príja síce vzbudzovali pocity silnejšie, ale veľké plus to nebolo. 🙂 Už dávno sa mi totiž nestalo, aby som nahlas komentovala správanie sa postáv a nahnevane odkladala knihu so slovami: „To je ale blbec!“. V pracovných veciach bol Thomas v pohode, ale čo sa týka súkromia, tam prehrával na celej čiare. (Preložené – správal sa ako kretén.) Treba povedať, že Príja mu v tom celkom slušne konkurovala. Oni dvaja aj celá Príjina rodina okrem toho pôsobili, ako keby doterajších šesť rokov manželstva žili vo vzduchoprázdne, a všetky trecie plochy a problémy, ktoré by sa zákonite mali prebrať už pred sobášom, riešili až teraz. A zasa – som schopná prijať akékoľvek správanie sa postáv, aj keď je hlúpe a nezrelé, ak ho dokáže autor vierohodne „predať“. V tomto prípade sa  to nestalo, takže ma všetci akurát neskutočne rozčuľovali.

Určite je dôležité o zneužívaní žien písať a od Corbana Addisona je veľmi záslužné, že sa do toho pustil. Je iba škoda, že ruka v ruke so zaujímavou osnovou príbehu a kvalitnou prípravou nešlo aj lepšie literárne spracovanie. Kroky k slnku by si to určite zaslúžili. Výhrady, ktoré k románu mám, sú ale iba moje osobné výčitky, a pokojne to môže byť tak, že „porucha je na mojom prijímači“. 🙂 O tom, že mnohým sa kniha páči, svedčia okrem iného štyri hviezdičky z piatich na Goodreads.com a pekných 67% na Databázi knih. Ak vás príbeh zaujal, určite stojí za to si ho prečítať a zistiť, či budete patriť do skupiny nadšených obdivovateľov, alebo medzi nespokojencov.

Izba v podkroví Sučirovho verejného domu bola pre Ahalju a Sítu väzením nudy a strachu v rovnakom pomere. Po dlhých, monotónnych hodinách samoty bol strach takmer úľavou, lebo predstavoval spojenie s ľuďmi. Úľava však netrvala dlho. Vždy, keď zavŕzgali schody a pohla sa kľučka, si sestry vymenili pohľad, ktorý znamenal jedno: čo od nás chcú tentoraz?

V dlhých dňoch, keď slnko na oblohe pálilo a bešje dolu spali, jedli, rozprávali sa a hašterili, Ahaljá sa snažila živiť v sestre nádej. Rozprávala jej príbehy z minulosti – o rodičoch a starovekej Indii, opísané v ságach. Boli jej jedinou zbraňou proti zúfalstvu, ktoré im hrozilo. Rytmus jej slov im pomohol v duchu sa preniesť ďaleko od Gólpithy, prinajmenšom dovtedy, kým znovu nezavŕzgali schody a nepohla sa kľučka.

Keď Sumírá odišla, dievčatá rukami zjedli dál s výnimkou pár zrniek ryže, ktoré potrebovali v nasledujúci deň na kolam. Po polhodine sa Sumírá vrátila po riad. Medzitým sa v Kámáthípure zotmelo. Prví zákazníci prichádzali do verejného domu zvyčajne niekoľko minút po tom, čo sa Sumírá s nimi rozlúčila. Mužov už poznali podľa zvukov šíriacich sa z jednotlivých izieb.

V čase medzi večerou a spánkom sedeli sestry na zemi oproti sebe a Ahaljá rozprávala Síte príbehy. Keď Síte oťaželi viečka, odviedla ju k umývadlu a spolu si umyli ruky a tvár. Potom si ľahli do postele a schúlili sa k sebe, ako to robievali doma. Napriek hluku v dome Sítá zaspala ľahko, no Ahaljá trpela nespavosťou.

Cez deň nachádzala rozptýlenie v starostlivosti o Sítu. V noci sa vracala beznádej a pocit hanby sa znásoboval. Ležala na tenkom matraci, trápili ju spomienky na Šankara a chlapca, ktorý mal narodeniny, a uvažovala, dokedy to vydrží. Bola silná, ale večne odolávať nedokáže. Príde deň, keď už nebude vládať rozprávať príbehy.

.

Názov: Kroky k slnku

Autor: Corban Addison