Detektívka mrazivá ako doba, v ktorej sa odohráva: Philip Kerr – Praha osudová (recenzia)

Praha osudováTáto kniha začína aj končí smrťou Reinharda Heydricha, zastupujúceho ríšskeho protektora Čiech a Moravy. Už táto skutočnosť vám naznačí, že nejde o nejaký veselý a slniečkový príbeh. Praha osudová Philipa Kerra je totiž skvelý príklad detektívky „drsnej školy“. Nájdete v nej všetky potrebné atribúty: drzého detektíva, krásnu ženu, komplikovaný prípad a bezútešné prostredie Berlína a Prahy v roku 1941. Ak máte radi tento druh literatúry tak ako ja, určite uznáte, že sa nedá odolať. 🙂

Bernie Günther, vyhlásený detektív berlínskej kriminálnej polície, rieši svoj ďalší prípad, ktorý vyzerá obzvlášť nebezpečne. A pritom všetko začalo tak nevinne… Rok 1941, Berlín. Bernie Günther vyšetruje prípad vraždy, pri ktorom sa zoznámi s krásnou a povoľnou Arianne. Bernie síce má za zadkom gestapo a trpí depresiami z udalostí, ktoré zažil na východe pri „presune“ Židov, ale inak všetko vyzerá normálne. Až dovtedy, kým dostane ponuku, ktorá sa neodmieta. Robiť osobného strážcu Reinharda Heydricha, ríšskeho protektora Čiech a Moravy. Spolu s Arianne odchádzajú do Prahy, kde sa celá situácia ešte skomplikuje vďaka záhadnej vražde Heydrichovho pobočníka, ktorú musí Günther vyriešiť. Sú však veci také, akými sa zdajú? A komu sa nakoniec stane Praha osudovou?

Philip Kerr sa začal zaujímať o nedávnu históriu Nemecka, hlavne obdobie nacizmu, už na univerzite, kde študoval právo. Po rozsiahlom skúmaní tohto časového úseku, a tiež niekoľkých návštevách Berlína, vznikla séria zatiaľ deviatich detektívok o Berniem Güntherovi. Dej kníh je zasadený do rokov 1934 až 1954 a romány za sebou nenasledujú v časovej postupnosti. Aj vďaka tomu je možné Prahu osudovú, ktorá je ôsma v poradí, čítať aj bez znalosti ostatných kníh. Väčšina sa ich totiž odohráva až po tomto období.

Prahu osudovú som si chcela prečítať okamžite, ako sa objavila v katalógu noviniek. Už ten úžasný názov! Zápletka vyzerala zaujímavo, pre dané historické obdobie mám slabosť a tentoraz súhlasil aj môj knižný inštinkt. 🙂 A skutočne som sa nesklamala, román Philipa Kerra plní všetko, čo obálka s anotáciou sľubujú. Štýl je veľmi chytľavý a „čtivý“, prakticky už od prológu vás vtiahne do deja a pustí až vtedy, keď sa dostanete na koniec. Aj zápletka je veľmi dobre premyslená a vypracovaná a človek po odhalení súvislostí oceňuje, ako všetko autorovi krásne do seba zapadá. Čo sa týka detektívnej časti s vraždou, je pekne logicky vypracovaná a je dosť možné, že by som na riešenie prišla aj sama, keby som si dala čas nad všetkými vecami porozmýšľať. Ale ako som už písala, kniha je natoľko pútavá, že žiadny čas na rozmýšľanie snáď ani neumožňuje, je potreba len čítať ďalej a hltať slovo za slovom. Musím veľmi oceniť autorovu prácu s prostredím. Berlín v čase vojny, protektorátna Praha aj Heydrichov zámoček v Panenských Brežanoch, všetko som to videla pred sebou. Bolo to ako sledovať čiernobiely film, natoľko bola atmosféra vynikajúco vystihnutá. A nielen vizuálna stránka sa Philipovi Kerrovi podarila, aj zachytenie paranoidnej atmosféry v Berlíne, prípadne medzi špičkami SS, bolo skvelé. Sama som z toho mala nepríjemný pocit, a to som o všetkom iba čítala. Tiež jazyk postáv bol veľmi autentický a nadchlo ma použitie niektorých dobových výrazov a prezývok pre nacistických pohlavárov (napr. Mahatma Propagandi).

Philip Kerr vytvoril naozaj širokú škálu postáv. Hlavný hrdina je samozrejme Bernie, ktorý je rozprávačom, ale aj ostatní dostanú dostatok priestoru na to, aby sme si k nim vytvorili nejaké sympatie, prípadne pocítili odpor. Napríklad taký prejav K. H. Franka je nezabudnuteľný. Toto je aj jedna z najsilnejších stránok celej knihy, určitým spôsobom sa zoznámiť s menami, ktoré človek poznal len zo stránok učebníc. Vidieť ich ako ľudí, ktorí majú svoje ciele, niektorí fanaticky veriaci nacistickej myšlienke, iní skôr pragmaticky využívajúci situáciu. Ale ani jeden z nich nevidel na tom, čo sa deje s toľkými nevinnými ľuďmi, nič zlého. Autor nás tiež necháva nahliadnuť do pocitov a názorov bežných obyvateľov Nemecka, a pre mňa to bol zvláštny zážitok. Akosi automaticky som to brala tak, že všetci boli Hitlerom a jeho myšlienkami nadšení, Philip Kerr ich ale často ukazuje ako propagandou zblbnutých, neinformovaných ľudí, ktorí vlastne ani nevedeli, čo sa skutočne deje, a boli z vývoja situácie väčšinou zhrození. Samozrejme, rovnako ako rozhovory medzi nacistickými pohlavármi v Panenských Brežanoch, aj tu ide o autorskú licenciu, napriek tomu začnete o veci uvažovať a neubránite sa pocitu, že takto nejako to bolo aj v skutočnosti. Bernie Günther je ako predstaviteľ typického detektíva drsnej školy perfektný. Drzý, sarkastický, s nepríjemnými zážitkami z minulosti, zvádzajúci boj medzi povinnosťou a svedomím. Toto klišé som si s radosťou vychutnala. Len upozornenie, ak máte pocit, že o niektorých veciach sa nežartuje, môže vám pripadať Bernieho sarkazmus predsa len príliš ostrý.

Nie že by Praha osudová nemala žiadne chyby, ale sú to len také mušky. Philip Kerr by si mal zažiadať o lepšieho korektora, aby sa mu neopakovali slová (keď pri naozaj silnej scéne mučenia zaznamenáte, že v troch po sebe idúcich vetách je 5x použité slovo „telo“, niečo nie je v poriadku). A na obálke, ktorá je inak naozaj úžasná, mi vadia tie gýčovité strieborné písmená. Podľa mňa sa ku knihe nehodia, okrem iného sa za slnečného počasia lesknú tak, že sa nedajú prečítať, ale zato lákajú deti, ktoré potom z knihy vyťahujú záložku. 🙂

Praha osudová je skvelá zmes detektívky, politického trileru aj historického románu. Všetky zložky sú perfektne vyvážené tak, že sa dá prestať čítať len kvôli akútnemu nedostatku spánku. Celkový dobrý dojem podtrhuje aj výborný preklad.  Milovníkov žánru kniha nadchne a má potenciál zaujať aj ľudí, ktorí väčšinou voči tomuto druhu literatúry zostávajú chladní. Vrelo odporúčam. 🙂

Ukážka je z prológu, ktorý je naozaj skvelý a presne vystihuje štýl, akým je celá kniha poňatá. Ak sa vám páči prológ (a zvládnete poznámku o Lidiciach), určite sa vám bude páčiť aj celá kniha.

Byl tehdy příjemný, teplý den, když jsem se společně s SS-Obergruppenführerem Reinhardem Tristanem Eugenem Heydrichem, zastupujícím říšským protektorem v Čechách a na Moravě, vracel z Prahy zpátky do Berlína na Anhaltské nádraží. Oba jsme byli oblečení v uniformách SD, já si ale na rozdíl od generála zvesela vykračoval, v duchu si prozpěvoval a v srdci tiše jásal. Měl jsem radost, že jsem zpátky v rodném městě. Těšil jsem se na poklidný večer ve společnosti lahvinky dobré mackenstredterské a krabičky kemalek, jež jsem si vypůjčil z Heydrichových osobních zásob na Pražském hradě. Ani v nejmenším jsem si však nedělal starosti s tím, že by na tuto bezvýznamnou krádež mohl přijít. Nedělal jsem si starosti v podstatě s ničím. Oproti Heydrichovi jsem měl totiž jednu výhodu. Byl jsem naživu.

V berlínských novinách se psalo, že nebohý zastupující říšský protektor byl zavražděn skupinou atentátníků-výsadkářů, kteří byli do Čech vysláni z Anglie. Ve skutečnosti byla celá záležitost o něco složitější, ale o tom jsem neměl v úmyslu se šířit. Alespoň zatím ne. Nejspíš ještě dlouho ne. Dost možná nikdy.

Těžko říct, co se stalo s Heydrichovou duší, připustíme-li ovšem, že vůbec nějakou duši měl. Hádám, že Dante Alighieri by mě dokázal navést správným směrem, pokud bych ji někdy zatoužil vyhledat: odkázal by mě kamsi do podsvětí. Na druhou stranu vím docela přesně, co se dělo s jeho tělem.

Každý se rád podívá na pěkný pohřeb a o nacistech to platí dvojnásob. Připravili Heydrichovi to nejlepší rozloučení, jaké si jen podobně zvrhlý kriminálník a vrahoun mohl přát. Z toho, jak velkolepě byla celá událost pojata, byste snadno získali dojem, že pohřbívají nějakého perského satrapu, padlého ve velké vítězné bitvě. Jediné, co tu snad scházelo, bylo rituální obětování několika stovek otroků – i když, jak měla brzy pocítit jedna česká hornická vesnička jménem Lidice, nebyla to tak docela pravda.

.

Názov: Praha osudová

Autor: Philip Kerr