Profesionálni knihomoli: Kateřina Petrusová – spisovateľka (rozhovor)

„Ako spisovateľku sama seba ešte nevnímam.“

.

Kateřina PetrusováKeď som rozmýšľala nad tým, koho oslovím do série Profesionálni knihomoli, jej meno mi napadlo ako prvé. Čítala som všetky jej knihy a všetky sa mi páčili. Majú dobre vypracovanú zápletku, výborný štýl a kopu skvelého humoru. Po tomto rozhovore môžem potvrdiť: Kateřina Petrusová je presne taká milá, inteligentná a vtipná ako jej knihy. Ak sa chcete dozvedieť, ktoré sú jej obľúbené romány, koľko má doma kníh, a prečo si jej postavy robia čo chcú, pokračujte v čítaní. 🙂

Najskôr sa porozprávajme o Tvojich čitateľských zvyklostiach. 🙂 Bola si vždy knihomoľka?

Byla 🙂 Začínala jsem Čtyřlístkem a četla jsem pořád. Někdy jsem si vybírala knížky, na které jsem ještě ani neměla věk – takhle jsem jako malá zmátla nejdřív paní knihovnici a pak i rodiče, když jsem si přitáhla domů Důmyslného rytíře Dona Quijota a fakt jsem ho přečetla. U nás doma se hodně četlo, na chalupě byla (a ještě stále je) velká knihovna po pradědovi a dědovi, takže jsem o prázdninách byla vděčná za každý deštivý den, kdy jsem mohla být zalezlá v křesle nebo posteli a číst.

Koľko máš doma odhadom kníh?

Viděla bych to tak na tři sta kousků, když nepočítám dětské knížky. Mám malou knihovnu, takže si teď fakt pečlivě vybírám, co si koupím jako knížku a co v elektronické podobě, ale je mi jasné, že jen co se mi povede vymyslet, kam a jak udělat velkou knihovnu, zase se ten počet navýší. Další spoustu knížek mám ještě u mamky, protože je tady prostě nebylo kam dát.

Čo sa Ti lepšie číta: e-knihy alebo klasické papierové? Alebo je to jedno?

Obojí má svoje klady i zápory. Miluju vůni nových knížek a obracení stránek, ale z těch tlustých bolí zápěstí 🙂 E-booky nezabírají místo, ale někdy se mi stane, že koupím e-book a pak si řeknu, že tohle prostě chci mít doma jako papírovou knížku, aby si to za pár let mohly přečíst i děti, takže ji kupuju dvakrát.

A nejaký čitateľský zlozvyk? Mne napríklad deti vždy zoberú záložku, takže knihy odkladám otvorené hore chrbtom. Hlboko sa za to hanbím, ale nemôžem sa tohto zlozvyku zbaviť. 🙂 Ako si na tom Ty?

To taky dělám, ale jen u svých knížek, u půjčených bych si to nelajsla 🙂 Můj největší zlozvyk a zároveň výhoda je, že čtu moc rychle. Minulý víkend jsem si nechala od Karolky Limrové podepsat její Kukačku, začala jsem ji číst ještě v sobotu večer ve vlaku a v neděli dopoledne byla přečtená. Hltám ty knížky, chci co nejdřív vědět, jak to dopadne a co se tam stane. Můj muž je z toho nešťastný, přijde mu nefér, že mi koupí knížku a já ji za tři hodiny přečtu 🙂

Aké čítaš žánre? A povedz jednu momentálne obľúbenú postavu. 🙂

Skoro všechny. Nemusím lítací a military sci-fi, i když sem tam se najde výjimka. A historické romance pro mě nejsou to pravé ořechové. Ale jinak čtu všechno od detektivek, thrillerů přes horory, fantasy, dystopie, chick-lit, komiksy až k románům. A večer pohádky dětem. Vybírám podle anotace a hodně dám na doporučení známých.

A jedna postava, hmhm, to nebude tak jednoduché 🙂 Váhám mezi Earlem Harbingerem ze série Lovci monster, Robem Ryanem z detektivky V lesích od Tany French, Martinovým Tyrionem Lannisterem, Gaimanovým Sandmanem, a aby to nebyli jen mužští, tak nesmím zapomenout na Mercy Thompson z mé oblíbené série od Patricie Briggs. Ale vybrat jednoho, to leda ukázat na někoho se zavřenýma očima 🙂

Zmenil sa Tvoj vzťah ku knihám teraz, keď sú vlastne súčasťou Tvojej práce? Je ešte čítanie relax, alebo si hovoríš – bože, ako toto mohli napísať, ja by som to urobila lepšie? 🙂

Čtení si pořád užívám, dokonce občas na úkor psaní, protože číst je snazší, že 🙂 A je pravda, že to vnímám trochu jinak, ale opačně, než ses ptala. Spíš čtu knížku a říkám si: tohle je tak skvělé, proč mě nikdy nic takového nenapadne? On/ona píše tak dokonale…

Máš obľúbeného autora alebo knihu, ku ktorým sa rada vraciaš?Little women

Takových je několik – jak autorů, tak knížek. Moc ráda čtu Zprávu od nebožtíka od Joanny Chmielewské, tu jsem četla už tolikrát a pořád mě baví. Nebo Malé ženy od Luisy May Alcottové. Některé příběhy ze Zeměplochy taky můžu číst pořád dokola, třeba Erika. Nebo knížky Davea Barryho, ty jsou zaručený zlepšovák nálady.

Líši sa Tvoj čitateľský a spisovateľský vkus? Teda: čítaš o veciach, o ktorých by si nikdy nechcela písať?

Rozhodně, třeba horory a krváky moc ráda čtu, ale psát bych je nechtěla. Když píšu, hodně ten příběh prožívám s postavami, a představa, že bych musela několik dnů nebo týdnů cítit s tou postavou nějakou obrovskou hrůzu nebo bolest mi nepřijde moc lákavá 🙂 Obdivuju třeba George R. R. Martina, který si to týrání a vraždění postav vyloženě užívá 🙂

Aké to bolo, prejsť „na druhú stranu barikády“ a stať sa z čitateľky spisovateľkou?

Je to zvláštní v tom, že sama sebe pořád ještě nevnímám jako spisovatelku. Po první knížce jsem si říkala, že ten pocit třeba přijde, že mi nebude divné říct někomu, že jsem spisovatelka, ale pořád ještě nedorazil 🙂 Víc se vnímám jako čtenářka. Moc se těším na Svět knihy, kde budu mít besedu se svými čtenářkami, a stejně tak se těším, jak pak budu chodit mezi stánky, doufat, že potkám své oblíbené spisovatele, a když je potkám, budu z nich nervózní 🙂

Slúžia prečítané knihy trochu ako inšpirácia, alebo si si zatiaľ vystačila s vlastnou fantáziou?

Zatím naštěstí stačí fantazie a doufám, že to ještě dlouho vydrží. Ale občas nějaký nápad vyloženě závidím. Nebo se mi stalo, že jsem vymyslela hrozně skvělou zápletku, úžasný potenciál, který jsem měla v plánu využít, a o chvilku později jsem zjistila, že to už o pár měsíců/let dřív napsal někdo v angličtině, ach jo 🙂

Ako to vlastne funguje? Musíš mať inšpiráciu, aby si mohla písať, alebo je to každodenná rutina – sadneš k PC a napíšeš 3 stránky?

Mým cílem je právě ta denní pravidelnost. Sednout na dvě hodiny a napsat kapitolu, nebo aspoň půlku. Bohužel to tak nefunguje, protože jakmile sednu k počítači, mám schopnost udržet pozornost asi jako ti psi v animáku Vzhůru do oblak, když vidí veverku 🙂 Nedávno jsem v rádiu poslouchala rozhovor se Štěpánem Hulíkem, autorem scénáře k Hořícímu keři. Říkal, že na to, aby se začal koncentrovat na psaní, potřebuje spoustu času, takže když ví, že má volno třeba jen tři hodiny dopoledne, ani se nesnaží začít psát, protože by stihl jen malý kousek. Při tom poslechu jsem se divila – koncentrovat se tak dlouho? Jenže pak jsem zjistila, že jsem na tom podobně. Což je hloupé a musím se nějak naučit „zapnout“ psaní na povel.

Vieš už vždy dopredu, ako príbeh končí, alebo bývaš tiež prekvapená? 🙂

Většinou si myslím, že vím, ale pak jsem překvapená 🙂 Když začínám psát, mám v hlavě jen útržky, kousky, a postupně během prvních pár kapitol vlastně já sama poznávám ty postavy a příběh. Takže nehrozí, že bych měla nějakou osnovu a tou se řídila. A i když si na začátku myslím, že vím, jak to skončí, někdy zjistím, že postavy se chovají jinak a ten předpokládaný konec se k tomu prostě nehodí, nedá se použít. Takže pak tomu nechávám volný průběh a sama si užívám to objevování.

Zakazana pritazlivost_vybrana.inddZdá sa, že vedľajším postavám zo svojich románov vymýšľaš také zaujímavé príbehy, že o nich vždy musíš napísať novú knihu. 🙂 Veď aj Tvoj najnovší román Zakázaná přitažlivost je o Henrym, ktorý sa v predchádzajúcich knihách len mihol. Stáva sa ti často, že Ti postavy takto ožívajú?

Stává se mi to pořád. Měla bych zjistit, jestli na to není nějaký lék 🙂 I teď u příběhu, který zrovna dokončují a který vyjde na podzim, jsem během pár kapitol zjistila, že původně hodně vedlejší postava je vlastně hodně fajn a klidně by mohla být hlavní postavou ve své povídce. Asi je to tím, že opravdu potřebuju znát ty postavy dobře, vědět o nich víc, a tím pádem o nich hodně přemýšlím, i když jsou „jen“ vedlejší.

Zakázaná přitažlivost je čerstvo pokrstená a čaká ju cesta k natešeným čitateľom. Aké máš teraz plány? Budeš si užívať zaslúžený odpočinok a tráviť čas čítaním pozitívnych recenzií, alebo budeš pracovať na niečom novom?

Vydávání knížek má určité zpoždění, uběhne dost času od odevzdání rukopisu ke křtu, takže zrovna teď mě čeká odevzdání té podzimní knížky, která do konce září, kdy by měla vyjít, projde korekturami, redakcí, vymyslí se oficiální název, obálka, vytiskne se… A mezitím už budu psát zase něco nového. Není vůbec jisté, jestli to vyjde – obrovsky záleží na prodejích knížek, a pokud si nakladatelství spočítá, že se jim to nevyplatí, tak prostě nic dalšího nebude. Ale pokud půjde všechno dobře, znamenalo by to, že bych mohla už právě někdy na podzim odevzdávat další rukopis, který by pak vyšel příští rok. Takže žádná pauza 🙂 Maximálně pár dní, abych se rozhodla, co bude ta další věc, kterou dopíšu. Mám pár rozepsaných nebo vymyšlených příběhů, tak musím určit, který by mě teď bavil nejvíc – a taky aby bavil čtenáře. Uvidíme, nechám se překvapit 🙂

A na záver: existuje podľa Teba skvelá kniha, ktorú by mal poznať každý? Ak áno, daj nám tip. 🙂Dobrá znamení

Dobrá znamení od Neila Gaimana a Terryho Pratchetta. Ta je pro mě prostě dokonalá. Ale dalo mi práci vybrat jednu, zase, protože skvělých knížek je naštěstí pořád dost 🙂

Ďakujem za rozhovor. 

separatorI

Kateřina Petrusová (ročník 1982) žije v Pardubicích. Najskôr písala fan fiction na knižnú sériu Stmievanie (áno, aj ja si myslím, že Stephanie Meyerovej vďačíme za veľa), už jej prvé originálne dielo vyšlo v roku 2012 v knižnej podobe pod názvom Zakázaná láska. Od tej doby vydala ďalšie tri knihy, posledná z nich, Zakázaná přitažlivost, bola pokrstená 6. 3. 2014. Spisovateľka veľmi sympaticky komunikuje s fanúšikmi na svojich FB stránkach, má aj svoju oficiálnu internetovú stránku www.katerinapetrusova.cz .

14 thoughts on “Profesionálni knihomoli: Kateřina Petrusová – spisovateľka (rozhovor)

  1. Skvělý rozhovor! Katka je prostě úžasná a Ty jsi vymyslela moc pěkné otázky 🙂 A jupí také má ráda Malé ženy jako já! 🙂

    • Ďakujem, som rada, že sa rozhovor páčil 🙂 A aj mňa vždy poteší, keď zistím, že mám podobný vkus ako oblúbený autor 🙂

    • Ďakujem. 🙂 Prezradiť zatiaľ nemám čo, lebo ďalší rozhovor je v štádiu prípravy. Ale ak všetko klapne, ako má, bude s prekladateľom. Bližšie informácie budem publikovať na mojej FB stránke, prípadne tu v komentároch.

  2. Tohle je super projekt, podobné rozhovory si vždycky přečtu ráda. Kateřina se navíc ukázala snad ještě víc super, než se může jevit po přečtení jejich knížek.

    • Ďakujem, som veľmi rada, že sa ti páči rozhovor aj celý projekt. 🙂 Mňa takéto veci takisto zaujímajú a hovorila som si, že by to mohlo osloviť aj niekoho iného 🙂 A Katka Petrusová je naozaj veľmi milá a sympatická osoba.

  3. to je opravdu velice zajímavý projekt a už teď se těším na to, co bude příště 🙂 a opravdu jsi pokládala zajímavé otázky. jinak u těch zlozvyků to mám někdy podobně jako ty, když není záložka, tak ji taky otočím hřbetem nahoru… :-/ a přesně, někdy taky jako Kateřina Petrusová ty knížky hltám jako o život. nejhorší je, když je to nějaká, na kterou se MOOOC těším až si ji přečtu, jenže ji přečtu tak rychle, že to těšení se na ni bylo neskutečně delší 😀

  4. Mám to štěstí, že je Katka součástí mé rodiny a můžu zodpovědně jakožto tchýně prohlásit, že lepší snachu jsem dostat nemohla. Moc jí fandím a ji i její knížky mám moc ráda.

Pridaj komentár

