Nebezpečne čtivá romanca: Karolina Limrová – Kukačka (recenzia)

KukačkaViete, aká by mala byť správna oddychová literatúra? Taká, pri ktorej si váš mozog zarelaxuje napr. od románov z druhej svetovej vojny, ale zároveň sa nebude cítiť zanedbávaný. Taká, ktorá vám v pravidelných intervaloch spôsobí záchvaty smiechu. Taká, vďaka ktorej budete nadšene áchať. A po dočítaní vám zostane dobrý pocit a spokojný úsmev na perách. Ale viete čo, prečítajte si najnovšiu knihu od Karoliny Limrovej Kukačka a budete vedieť, o čom hovorím. 🙂

Sedemnásťročná Marie Dobsonová žije na ulici a živí sa hlavne drobnými krádežami. Dobre pozná základné pravidlá: zbytočne sa nezdržiavať a neriskovať. Napriek tomu neodolá a skúsi preskúmať ten úžasný nablýskaný Rols Royce, kľúčiky od ktorého sa jej podarilo ukradnúť. Tam ju prichytí majiteľka a Marie zažije šok. Namiesto okamžitého odvozu na políciu alebo poriadnej nakladačky od bodyguarda ju totiž čaká ponuka. Buď bude predstierať, že je Pamela Kingová, dedička siete čerpacích staníc a získa obrovskú hromadu peňazí, alebo na ňu zavolajú políciu a čaká ju cesta rovno do väzenia. Vec je celkom jasná a Marie sa (podporená zvukom blížiacich sa policajných sirén) rozhodne ponuku prijať. No ukáže sa, že Helen, jej nová „matka“, jej zamlčala niekoľko maličkostí. Jednou z nich je aj to, že Pamela je zasnúbená s Aaronom Collinsom, naftovým magnátom. A hoci to má byť dohodnutá svadba, v podstate obchodná záležitosť, veci sa komplikujú viac, ako si madam Kingová vôbec dokázala predstaviť. Pôjde totiž nielen o peniaze, ale aj o život a o lásku.

Kto čítal môj rozhovor s Karolinou Limrovou už vie, že sa s Karolkou poznáme, a že sme kamarátky. Ak ste si ale prečítali aj moje recenzie na jej predchádzajúce dva romány, tak ste si mohli všimnúť, že nemám problém povedať, ak mi na jej knihách niečo nesadlo. Preto nasledujúce nadšené výkriky nepripisujte priateľským väzbám, ale iba tomu, že jej tretia kniha Kukačka  je skutočne úžasná a boží! 🙂 A tiež tomu, že mi po dvoch románoch z druhej svetovej vojny pripadala ako optimistické zjavenie. 🙂

Kniha je písaná v prvej osobe a striedajú sa v nej pohľady Marie a Aarona Collinsa, čo je príjemne osviežujúce. Máme tak možnosť preniknúť do hlavy obidvom hrdinom, vedieť, čo si o sebe navzájom myslia, a takisto spoznať množstvo skvelých vedľajších postáv. Karolina Limrová to s budovaním charakterov naozaj vie, takže všetky jej postavy pôsobia uveriteľne. Marie a Aaron sú veľmi sympatickí, aj keď nie sú (vďakabohu) dokonalí. Marie je trochu zbrklá a niekedy skôr koná, ako myslí, ale to proste k tomu veku patrí. Mimochodom, na jej otázku, aké podmienky by musel človek splniť, aby si mohol užívať výhody príslovia „ráno múdrejšie večera“ by som rada odpovedala, že hlavne tie, že sa najskôr vyspí, a až potom robí to dôležité rozhodnutie. 🙂 Aaron je zasa trochu príliš majetnícky, ale… Aspoň obaja pôsobia skutočnejšie a mne sa to naozaj páči. Aj vedľajšie postavy sú vystihnuté výborne, väčšinou nie sú čiernobiele, až na Pamelinho otca Boba, ktorý je skutočne dokonalý. Ale dokonalý neuveriteľne sympatickým spôsobom, takže mu jeho nedostatok chýb veľmi rada odpúšťam.

Obrovským kladom knihy je humor. Aj keď je to román romantický a aj dosť napínavý, je písaný nesmierne ľahkým a vtipným spôsobom. Nielen hlášky a myšlienkové pochody Marie a Aarona vás dostanú do kolien, ale aj celkovo spôsob, akým sú situácie popísané (viď ukážka). Oproti predchádzajúcim autorkiným knihám to vidím ako výrazný krok vpred. Už v Dvoch mečoch bolo vidieť, že sa pri písaní ako keby uvoľňuje a dovoľuje svojmu zmyslu pre humor, aby sa viac prejavil, napriek tomu však prevládala hlavne romantická zložka. V Kukačke sú humor, romantika aj napätie perfektne vyvážené, takže ani ja, cynik, som nepretáčala oči. Jednoducho, všetkého tam bolo presne s mierou. Príbeh je zaujímavý a stále sa niečo deje, a aj keď viete, ako sa kniha skončí (je to predsa romantický príbeh), tak človeka prekvapí, akým spôsobom sa tam postavy dopracujú. Samozrejme, občas sa vyskytne nejaké to klišé, ale vôbec to nevadí. Okrem iného ma príjemne prekvapilo, ako realisticky pôsobilo uvažovanie hlavných postáv (ja viem, realistický príbeh milionára a mladistvej zlodejky znie ako oxymoron, ale tak to vážne je), a tiež to, že na konci knihy problémy, ktoré mali, proste len tak nezmizli. Kukačka takisto nie je len zábavné a napínavé dielo, ale postavy sa potýkajú aj s problematikou dôvery a viny, čo nebýva v tomto druhu literatúry až tak zvykom.

Kukačka vyšla ako paperback v edícii Do kabelky vydavateľstva Ikar. Má príjemne decentnú (hlavne v porovnaní s ostatnými knižkami z rovnakej edície) ružovo čiernu obálku a skutočne sa vďaka svojim rozmerom vojde do takmer každej kabelky – okrem tzv. psaníčka, na ktoré je so svojimi 560 stránkami predsa len príliš objemná. 🙂

Keď som písala, že Kukačka je nebezpečne pútavá, myslela som to vážne. Od prológu, kde z Aarona odkvapkáva rajčinová omáčka, a ukradnutých peňaženiek v prvej kapitole sa začítate a nebudete môcť prestať. V mojom prípade to fungovalo dokonca tak, že aj keď som bola chorá a vedela, že každá ďalšia prečítaná stránka znamená ďalšiu desatinku na teplomere naviac, nebola som schopná sa prinútiť knihu odložiť. Ďalej vás musím upozorniť, že okrem neschopnosti prestať s čítaním má kniha ešte ďalšie nevýhody. Pri čítaní na verejnosti je potrebné dávať si pozor na nevhodné híkavé zvuky, záchvaty smiechu a prípadné vyprskávanie nápojov (v najhoršom prípade nosom). Takisto hrozí možnosť, že keď budete pri niektorých pasážach zasnene pozerať do neznáma, muž, ktorý sa bude náhodou nachádzať niekde vo vašom zornom poli to môže považovať za prejav záujmu a môže sa vás pokúsiť pozvať na rande. Alebo vás požiadať o ruku – závisí od intenzity romantickej zasnenosti. Napriek uvedeným skutočnostiam vám Kukačku ako skvelú oddychovku úprimne odporúčam – a nielen do kabelky.

(Marie je po operácii pier a hľadá informácie na tablete)

Ťukla jsem prstem na nápis AKTUÁLNĚ. Vyskočila na mě fotka Obamy a taky chlapíka s ručníkem na hlavě, který byl strašne podobný Mahmadovi, co prodával kebab v Teově čtvrti.

Prášek začal zabírat, přicházela na mě únava. Chvíli jsem jen tak bloumala očima po stránce a nakonec jsem položila prst na malý bílý rámeček v pravém horním rohu. Okamžitě se objevily řádky s písmeny. Napsala jsem pamela kingova.

Za vteřinu jsem před sebou měla výpis článků. Zkusila jsem otevřít první odkaz.

Dědička impéria King Petroleum Pamela Kingová se úspěšně zotavuje po náročné operaci. Podle nejnovějších informací se její lěčba blíží k závěru a pacientka už se těší na návrat domů. Její matka, Helen Kingová, hodlá u příležitosti zázračného uzdravení své dcery uspořádat slavnostní banket.

Mrkla jsem se na začátek článku. Ta zpráva byla z dneška, Helen neztrácela čas. Od smrti Pamely uplynulo sotva dvacet čtyři hodin – a ona místo pohřbu a truchlení plánuje slavnostní party. Jak se asi cíti? Tušila jsem, že hrozně.

Pokračovala jsem ve čtení.

Bývalý snoubenec Pamely Kingové, generální ředitel Collins Industries Aaron Collins, vyjádřil radost nad tak markantním zlepšením jejího zdravotního stavu. Podle jeho slov oba uvažují o obnovení zasnoubení a o svatbě. Pan Collins hodlá slečnu Kingovou navštívit, jakmile skončí preventivní karanténa. Ošetřující lékař, doktor Archibald Bradley, toto opatření nařídil s ohledem na oslabenou imunitu své pacientky. Podle jeho slov je propuštění do domácího ošetřování otázkou několika týdnů.

Zírala jsem na to a četla článek pořád dokola. Podruhé. Potřetí. Počtvrté…

„Kurha! Kurha! Kurha!“

Odhodila jsem tablet na noční stolek.

„Kurha!“

Pak už jsem jen ztěžka oddechovala a snažila se ignorovat bolestivé tepání ve rtech. Snoubenka?! Svatba?!

„Kurha!“

Znovu jsem sáhla pro tablet. Ruce se mi klepaly, takže se mi jeho jméno podařilo napsat až na několikátý pokus. V duchu jsem si opakovala: „To není možný!“

aaron collins

Vyplivlo to na mě sérii fotek a zpráv. Ukázalo se, že Aaron Collins nemá pleš ani pivní břicho. Není mu sedmdesát, jak jsem se původně bála. Ne že by se mi tedy nějak extra ulevilo.

.

Autor: Karolina Limrová

Názov: Kukačka

Vydalo vydavateľstvo IKAR  v roku 2014, ISBN 978-80-249-2362-8.

6 thoughts on “Nebezpečne čtivá romanca: Karolina Limrová – Kukačka (recenzia)

1. Do konce mi chybí pár stránek a s recenzí se na sto procent ztotožňuju. Tohle čtení je prostě takový úžasný dárek, který potěší a pobaví, skvělý společník na cesty, kvůli kterému chodim na autobus o deset minut dřív, abych si na zastávce ještě mohla číst… 🙂

2. Výborná recenze obzvlášť ten konec mě pobavil 🙂 A kniha zní příjemně, i když jak říkáš téma není úplně reálné, ale nejspíš to bude stylem podobné Kateřině Petrusové a tu já ráda 🙂

• Som rada, že si sa pobavila 🙂 A áno, je to podobný štýl ako má Katka Petrusová. Taký, ktorý veľmi príjemne kombinuje humor, napätie aj vážne veci.