Základné fakty o najznámejšom zlíňakovi: Zdeňek Pokluda – Baťa v kostce (recenzia)

Baťa v kostceV roku 2013 vydalo vydavateľstvo Kniha Zlín knihu Zdeňka Pokludy Baťa v kostce. Už keď som ju videla vo výklade kníhkupectva som si hovorila, aký je to výborný nápad. Teraz po prečítaní tlieskam ešte viac. Táto drobná knižočka je totiž povinným čítaním všetkých, ktorí sa chcú o fenoméne Baťa niečo dozvedieť.

O Baťovi a o tom, čo dokázal v Zlíne aj vo svete, som mala všeobecné povedomie asi ako každý. Keď som sa však presťahovala do Zlína a videla všetko na vlastné oči, až vtedy ma jeho osobnosť začala skutočne fascinovať. Všetky tie domy, ulice, nemocnica, celé mesto, ktoré vzniklo na základe idey jedného jediného človeka. Pretože aj keď samozrejme išlo o tímovú prácu, bez Tomáša Baťu a jeho odvahy a vízie by sa nič z toho neuskutočnilo. Skrátka, Tomáš Baťa ma zaujímal čím ďalej, tým viac, ale nemohla som sa dostať k tomu, aby som si prečítala knihy, ktoré už o ňom boli vydané. Preto sa mi vydavateľstvo Kniha Zlín skutočne trafilo do nôty. Kniha Baťa v kostce vás rýchlo a svižne prevedie najdôležitejšími udalosťami nielen v živote Tomáša Baťu, ale aj celej firmy, a to od začiatkov v roku 1894 až do súčasnosti.

.
Knihu tvoria chronologicky zoradené krátke odstavčeky, vždy s trefným a výstižným názvom, takže hneď viete, o čo v tej – ktorej časti pôjde. Napr. Odbory, Amerika, Stávka, Drama… Text je ozvláštnený citátmi samotného Baťu aj jeho súčasníkov, úryvkami z publikovaných rozhovorov, aj z novinových článkov, ktoré o Baťovi písali. Nemôžu chýbať ani fotografie, ukážky z Baťových novín, prípadne inzeráty. Kniha tiež objasňuje, ako sa ďalej rozvíjali aktivity spoločnosti do ďalších a ďalších sfér, a ako firma Baťa ovplyvňovala život nielen celého Zlína, ale aj republiky. Rozdelenie právomocí vo firme po Tomášovej smrti, rozpačité pôsobenie J.A. Baťu, jeho zinscenovaný proces aj rodinné ťahanice o majetok, s tým všetkým vás kniha v skratke zoznámi a končí v súčasnosti v r. 2009. Mimochodom, z celej knihy dýcha až nekritický obdiv autora voči Tomášovi Baťovi, úcta k jeho spolupracovníkom, pánom Čiperovi a Vavrečkovi, a určité pohŕdanie voči J. A. Baťovi, ktorý tu pôsobí ako neschopný hlupák. Takéto jednoznačné „rozprávkové“ delenie na šikovného a hlúpeho brata vo mne vždy vzbudzuje tak trochu skepsu, ale minimálne ma to primälo k tomu, aby som si toho o živote Tomáša aj Jana Antonína zistila trochu viac, aby som si mohla spraviť vlastný názor.

.
Musím ešte pochváliť vynikajúcu prácu vydavateľstva Kniha Zlín. Je ukážkou dokonalého súznenia názvu, obsahu a formy. 🙂 Baťa v kostce je kniha, ktorá v stručnosti, ale ucelene pojednáva o firme Baťa, štvorcového formátu s kockami s typickým baťovským B na obale. To je ukážka tradične láskyplného a invenčného prístupu ku knihám, ktorý je pre Knihu Zlín taký typický (a nie, nehovorí zo mňa lokalpatriotizmus).

.
Knihu Baťa v kostce môžem odporúčať naozaj každému, kto sa zaujíma o Baťu. Prehľadným a zaujímavým spôsobom približuje osud firmy aj životy ľudí stojacich za touto značkou. Ale upozornenie, životné osudy Tomáša Baťu, tohto vizionára, ktorému sa podarilo uskutočniť utópiu, sú také zaujímavé, že sa o nich budete chcieť dozvedieť viac. Ešte šťastie, že autor dal na konci knihy zoznam ďalších diel na túto tému. 🙂

.
PS: V Zlíne sa ešte môžete stretnúť s pamätníkmi, ktorí študovali v Baťovej škole. Ja som sa pred pár týždňami viezla s jedným v trolejbuse a pekne sme sa o Baťovi porozprávali. Učitelia boli na žiakov prísni a tvrdí, ak nevedeli hneď vymenovať jednotlivé časti topánky, boli ju schopní po nich hodiť aj s kopytom. Na alkohol ste v Zlíne nenarazili, pilo sa mlieko. Na Baťu pán nedal dopustiť – podmienky boli prísne, ale spravodlivé, a keď sa snažili, učili sa a pracovali, mohli to dotiahnuť ďaleko. Ten rozhovor mi potvrdil, že o Baťovi a jeho ére stojí za to dozvedieť sa viac. Kniha Baťa v kostce by mohla byť príjemným prvým krokom. 🙂

Dnes je ukážka z poslednej časti knihy, ktorá dokazuje, že odkaz Tomáša Baťu je aktuálny aj v súčasnosti.

Baťa evergreen (internet 2009)
V září r. 2008 se začíná světem plížit finanční a hospodářská krize. Někomu se zdá být podobná velké krizi z r. 1929, vzpomene si přitom na Tomáše Baťu a posílá po internetu jeho slova z července r. 1932: „To, čemu jsme si zvykli říkat hospodářská krise, je jiné jméno pro mravní bídu. Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek následek. (…) V postavení, v němž se nacházíme, nepotřebujeme žádných geniálních obratů a kombinací. Potřebujeme mravního stanoviska k lidem, k práci a veřejnému majetku. (…) Nepodporovat bankrotáře, nedělat dluhy, nevyhazovat hodnoty za nic, nevydírat pracující. (…) Je třeba překonati krisi důvěry. Technickými zásahy, finančními a úvěrovými ji však překonati nelze. Důvěra je věc osobní a důvěru lze obnoviti jen mravním stanoviskem a osobním příkladem.“
(Autorka recenzie dodáva: Amen.)

Autor: Zdeněk Pokluda
Názov: Baťa v kostce