Jeden obraz, jedna vojna, jedno storočie: Anne-Marie O´Connor – Dáma ve zlatém (recenzia)

dama-ve-zlatemSú knihy, ktoré vás zasiahnu viac ako iné – svojim príbehom a pravdivosťou. To je aj prípad Dámy ve zlatém od Anne-Marie O´Connorovej, knihy o známom zlatom portréte Židovky Adele Bloch-Bauerovej. Namaľoval ho Gustav Klimt, zabavili ho nacisti a Rakúsko ho po dlhých desaťročiach vrátilo dedičom pôvodných majiteľov. Vďaka svojmu osudu sa stal pripomienkou všetkých nacistických hrôz.

Už ani neviem, čo som očakávala, keď som si túto knihu požičiavala z knižnice. Asi príbeh o vzťahu maliara a modelky, šmrncnutý druhou svetovou vojnou. No mala som vedieť lepšie – knihy z vydavateľstva Metafora nebývajú také jednoduché. Dostala som teda viac, oveľa viac. Obraz 20. storočia zložený z príbehov skutočne žijúcich ľudí, mozaiku rovnako krásnu a zložitú, ako je samotný obraz Dáma v zlatom. A keďže sa podstatná časť príbehu odohráva počas druhej svetovej vojny, mozaika je skôr v ponurých farbách.

Kniha Dáma ve zlatém je rozdelená do troch častí, ktoré mapujú tri dôležité obdobia v histórii obrazu. Každá časť je rozdelená do kapitol, väčšinou pomerne krátkych. Anne-Marie O´Connorová je novinárkou a na knihe je táto skutočnosť poznať. Píše pútavo, ale presne, drží sa overených faktov, a ak sa dopustí špekulácie, tak iba podloženej. Jej štýl sa veľmi dobre číta, takže keď si spravíte prestávku, je to najmä kvôli tomu, aby ste vstrebali uvedené informácie. A veru, niekedy je to naozaj potreba. To, že ide o skutočné príbehy skutočných ľudí všetkému dodáva na sile – sama som niekedy so slzami v očiach zostala pozerať do prázdna a iba sa zamýšľala nad tým, ako ľudia toto všetko mohli dopustiť. Áno, pripravte sa na to, že Dáma ve zlatém nie je príliš veselé a oddychové čítanie.

Dokonca ani v prvej časti s názvom Emancipace si veľa idylky neužijeme. Autorka nám ukazuje obraz živej a búrlivej Viedne na prelome storočí, mesta, kde vznikali nádherné nové, verejnosťou neprijaté obrazy, mesta, kde Sigmund Freud práve formuloval svoje revolučné názory na ľudskú sexualitu. Dozviete sa o živote Adele a jej svete, o Gustavovi Klimtovi, jeho vzťahu k ženám a boji so zavedeným vkusom. Naozaj nečakajte žiadny ľúbostný príbeh, ide viac o obraz doby, živý a plastický. Anne-Marie O´Connorová často cituje rakúskeho prozaika Stefana Zweiga, ktorý opisoval pomery vo Viedni, používa výňatky z korešpondencie Gustava Klimta a iných a pridáva množstvo fotografií, čo dodáva všetkému na autenticite. Dozviete sa tu o hlboko zakorenenom antisemitizme, ktorý vtedy vládol, o tom, aké zložité bolo postavenie žien vo vtedajšej spoločnosti, aj o tom, ako boli verejnosťou vnímané Klimtove znepokojujúce erotické obrazy. Táto časť sa končí Adelinou smrťou.

V druhej časti nazvanej Láska a zrada zasa sledujeme osudy najbližších rodinných príslušníkov Adele, aj ďalších jej priateľov, od roku 1937 až do konca druhej svetovej vojny. Tu vás čaká najväčšia emocionálna nálož. Svojim presným a dôkladným spôsobom vám Anne-Marie O´Connorová sprostredkuje atmosféru roku 1938, kedy Nemecko anektovalo Rakúsko. To, ako privilegovaná židovská vrstva spočiatku nemohla uveriť tomu, že by sa im niečo mohlo stať… A potom strach, samovraždy, okrádanie v mene Ríše, vydieranie, väznenie, deportácie, úteky. Na príkladoch konkrétnych ľudí, ktorí sa pohybovali po celej Európe, si môžete „vychutnať“ hrôzy vojny v plnom rozsahu. Autorka sleduje nielen osudy ľudí, ale aj Klimtovych umeleckých diel. Nacistické hromadenie ukradnutých obrazov a sôch, Hitlerovo rozhodovanie, ktoré umenie je zvrátené, a ktoré povolené. Zo všetkého toho behá mráz po chrbte.

A nakoniec prichádza tretia časť, nazvaná Smíření. Tá sa odohráva v období od konca druhej svetovej vojny až do roku 2006, keď boli konečne obrazy, ktorých vlastníkmi boli Bloch-Bauerovci, vrátené dedičom pôvodných majiteľov. Tu sa autorka zameriava hlavne na osudy obrazov, na byrokratickú mašinériu, kde o navrátení umeleckých diel hneď po vojne rozhodovali ľudia, ktorí ich sami pomáhali kradnúť. Rieši tiež citlivú otázku vyrovnávania sa Rakúska s vlastnou nacistickou minulosťou.

Dáma ve zlatém má veľmi silný príbeh. Preto, že je to kniha v podstate faktografická, nečakajte ani žiadne čiernobiele charaktery. Nájdete tu rodinného právnika Bloch-Bauerových, ktorý pomohol bezpečne sa dostať za hranice všetkým členom rodiny, a následne vstúpil do nemeckej armády. Baróna, ktorý svoj zámok poskytol nacistom, ale snažil sa uľahčiť podmienky zajatcom v blízkom koncentračnom tábore. Židovku z vyššej spoločnosti, ktorá zaprela manžela a vyhlásila, že jej dcéra je nemanželským bastardom Gustava Klimta, aby jej zabezpečila trochu vyššiu nádej na prežite. A ďalších a ďalších, osudy skutočných ľudí, podporené úryvkami korešpondencie a fotografiami. Skutočnosť na vás z knihy priam vypadne a omráči vás vedomím: Toto je život. Takto to naozaj bolo. A prinúti vás premýšľať – o nutnosti vysporiadať sa s minulosťou a poučiť sa z nej, o spravodlivosti a o tom, že jej dôsledky sú niekedy zvláštne. Niektoré spomienky pamätníkov vo vás možno tiež vyvolajú tiesnivú myšlienku: Ako by som sa zachovala ja? Čo by som vtedy robila? Život nikdy nie je čiernobiely a to, ktoré odtiene sivej sú tmavšie, niekedy zistíme až spätne. Zostáva nám len dúfať, že takéto dilemy už riešiť nebudeme.

Knihu Dáma ve zlatém skutočne odporúčam – ako zaujímavý príbeh, aj ako náhľad do minulosti, ktorá nie je až taká vzdialená, ako by sa na prvý pohľad zdalo.

Ak si budete chcieť pozrieť obrazy Gustava Klimta, nájdete ich na tejto internetovej stránke.

Představa, že zůstanou bezdětní, byla pro Ferdinanda i Adele zdrcující. Děti se považovaly za základ rodinného života. Ženám zajišťovaly místo ve společnosti a představovaly vstupenku do světa rodin všech generací, které se scházejí na letních sídlech, kde si mladé matky povídají a děti si hrají. Bezdětnost znamenala trávit čas tiše a osaměle v bytě, kde nahlas tikají pozlacené hodiny, zatímco Ferdinand pracuje v cukrovaru. Znamenalo to ztratit část ženství, nebýt plnohodnotnou příslušnicí lidské rasy, stát se objektem soucitu. Ferdinand se musel vzdát svého snu, že se stane hlavou rodiny. Čekal ho prázdný dům bez dědiců. Byla to velká rána, ale on měl aspoň svou práci.

Pro vdanou ženu byla bezdětnost katastrofou a ztrátou nejniternějšího ukotvení, osobní i společenské identity.

Když Adele té zimy vstoupila do Klimtova ateliéru, právě se vyrovnávala s představou, že jako žena pravděpodobně selhala. Nikdo si nedělal iluze, že by Ferdinanda milovala. Ale čekalo se od ní, že bude šťastná nebo alespoň spokojená. Místo toho bojovala se zklamáním a deziluzí.

A právě v tom okamžiku se před ní otevřely dveře a za nimi čekal mimořádně vzrušující zážitek, po kterém by toužila každá žena ve Vídni.

Klimt vytvořil bezpočet Adeliných skic. Byly to jednoduché tužkové kresby na tenkém balicím papíře. Sedící Adele s vyčesanými vlasy. Adele, která se usmívá. Smějící se Adele. Adele v pohybu. Připomínalo to filmové záběry. Pod temným odhodlaným malířovým pohledem postupovala práce jenom zvolna. Udělal víc než stovku jejích studií. Málokteré ženě se od něj dostalo takového množství pozornosti a času.

Portrét otevřel novou kapitolu Klimtova i Adelina života.

separatorII

Názov: Dáma ve zlatém

Autor: Anne-Marie O´Connorová

Originálny názov: The Lady in Gold

Vydala Metafora, spol. s r. o. v roku 2012, ISBN 978-80-7359-346-9

10 thoughts on “Jeden obraz, jedna vojna, jedno storočie: Anne-Marie O´Connor – Dáma ve zlatém (recenzia)

1. Metafora nikdy nezklame. Tyhle životopisné knihy..paráda. Stejně tak jako tvoje recenze. Moc pěkně pojatá, zaujala mě. A díky ní i kniha. Děkuji 🙂

2. Na tento román se chystám už dlouho, v knihovně ho bohužel nemají, ale po přečtení této recenze přemýšlím, že bych si ho koupila, že to stojí za to!

• Toto je veľmi silná kniha. Tá doba, v ktorej sa odohráva, bola hrozná, a ten v podstate dokumentárny spôsob, akým je Dáma ve zlatém písaná, to ešte podtrhuje. Dokáže neuveriteľne zapôsobiť. Takže ak ťa láka – určite choď do nej. 🙂

3. Dnes zakoupeno, sehnala jsem ji v Bazaru knih na FB 🙂 Byla jsem velmi překvapená, že jsem tam na ni narazila – lidé tam většinou prodávají samý brak. Ale občas se z něj vyloupne i perla – viz Dáma ve zlatém 🙂

4. Bohužel jsem nestihla knihu přečíst před tím, než jsem viděla film. Líbil se mi velice – Helen Mirren byla prostě úžasná. Nicméně do dvouhodinového filmu se vešlo jen to základní, takže se stále těším, až se časem ke knize dostanu. Faktografické knihy jsou obohacující.

• Ten film by som si hrozne rada pozrela, už len aby som videla, ako to celé poňali. A na faktografických knihách je skvelé to, že nevadí, že vieš, ako to skončí, vždy sa dozvieš niečo nového. 🙂

• To je pravda 🙂 Je to UK/USA koprodukce, ale myslím, že hlavní slovo měli Američané, protože to bylo takové uhlazené a sladké a od samého začátku bylo jasné, že ti milí lidé zvítězí nad těmi zlými rakouskými galeristy. Historie byla osekaná, což je pochopitelné, protože se na knihu těším. Helen Mirren znovu ukázala, jaká je to skvělá herečka. Když kvůli ničemu jinému, tak kvůli jejímu výkonu se vyplatí na film zajít. A podařila se i hudba.