Neuveriteľný a neuveriteľne vtipný príbeh: Jonas Jonasson – Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol (recenzia)

storočný starčekKniha Jonasa Jonassona Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol patrila k hitom minulého roka. Všetkých nadchla, napísalo sa na ňu množstvo recenzií a všetci ju čítali – len ja nie. 🙂 Až doteraz.

Alan Karlsson má práve sto rokov a má plné zuby pobytu v domove dôchodcov. Rozhodne sa odtiaľ ujsť, takže zatiaľ čo sa v spoločenskej miestnosti pripravuje personál na oslavu jeho narodenín, Alan vylezie von oknom zo svojej izby a zmizne. Hneď na začiatku cesty z náhleho popudu ukradne mladému delikventovi kufor s veľmi zaujímavým obsahom, a tým pádom sa oňho začne zaujímať množstvo ľudí, vrátane novín a polície. Tak začína Alanova cesta plná absurdných stretnutí so zaujímavými postavičkami, ktorá okrem neuveriteľných zážitkov zahŕňa aj pár mŕtvol. Okrem iného sa zoznámime aj s Alanovým predchádzajúcim životom a zistíme, že oproti stretnutiu s Mao Ce-tungom, Churchillom a Trumanom je jeho súčasná situácia v podstate nudná záležitosť.

pulp-fictionRomán Jonasa Jonassona býva často prirovnávaný k Forrestovi Gumpovi práve vďaka tomu, že Alan Karlsson sa rovnako ako Forrest nedobrovoľne a náhodou priplietol k mnohým dôležitým historickým udalostiam a ovplyvnil ich. Podľa mňa má však o niečo bližšie k filmu Pulp Fiction – už len preto, že Forrest Gump nemal taký benevolentný prístup k porušovaniu zákonov. 🙂 Rovnako ako v Pulp Fiction, aj tu sú hrdinami ľudia, ktorých morálka je viac ako pochybná, napriek tomu si získajú vaše sympatie a dúfate, že to s nimi dopadne dobre. A aj absurdných vtipných situácií si tu užijete neuveriteľné množstvo. Úprimne obdivujem autorovu fantáziu a schopnosti, lebo všetko to vymyslieť a ešte aj skĺbiť do funkčného a zaujímavého príbehu chce skutočne dobrého spisovateľa. 🙂 Postavy sú vykreslené nesmierne sympaticky a napriek tomu, čo majú všetko za sebou, im proste neprestávate želať všetko najlepšie. V skutočnosti je síce napríklad Alan starček s pochybnou morálkou a sklonom vyhadzovať veci do povetria a jeho rozhodnutia vzbudzujú pochybnosti, či je naozaj taký naivný, alebo už hlúpy, ale pri čítaní to akosi nevadí, aj keď je mi jasné, že v reálnom živote by som taká zhovievavá nebola. Ani ostatné postavy, ktoré sa časom pridávajú k Alanovej výprave, rozhodne nie sú vzorom cností, ale radi im všetky chyby odpustíte, lebo si užívate ich pozoruhodné príbehy.

V románe sa striedajú kapitoly odohrávajúce sa v súčasnosti s tými, ktoré sú spomienkami na Alanovu minulosť. Osobne som mala s tými spomienkovými trochu problém. Aj tam sa to síce hemží absurdnými situáciami a vtipnými scénami, ale tí ľudia, ktorých sa to týka – Stalin, Mao, Kim Ir-Sen, Franco… Nejako som historky o ľuďoch, ktorí spôsobili neuveriteľné masové umieranie, nemohla brať s nadhľadom. Nútilo ma to premýšľať o všetkých hrozných veciach, ktoré sa stali, a to rozhodne zábave nenapomáha. Baviť som sa začala zasa až po roku 1953, kedy sa Alan začína stýkať s normálnejšími osobami. 🙂 Časová rovina odohrávajúca sa v súčasnosti ma nadchla a výborne som sa pri nej bavila – od krádeže kufra, cez všetky neuveriteľné náhody a situácie, až k takmer gýčovite pozitívnemu koncu. Ale našťastie nie úplne gýčovitému, aj happyend zvládol Jonas Jonasson so cťou.

Čo by som knihe trochu vytkla je používanie príliš knižných výrazov. Neviem, či je to iba prekladom, alebo to bol autorov zámer, ale nesedelo mi to tam. Prečo používať slovo „prežrel“, keď tu máme staré dobré, vysoko funkčné slovo „prehltol“, ktoré sa ešte presne v tom zmysle (musel prehltnúť nepríjemnú skutočnosť) aj používa? Najviac to kričalo v priamej reči, ani veľké množstvo použitých nadávok nezaručí, že jazyk bude znieť hovorovejšie. Po čase som si na to zvykla, ale aj neskôr sa sem tam našlo slovo, ktoré ma nútilo krútiť hlavou.

Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol je inteligentná a vtipná kniha, pri ktorej čítaní sa budete baviť do začiatku do konca. Prípadne ak sa budete zamýšľať nad niektorými historickými aspektmi knihy, tak sa budete baviť iba väčšinu času. 🙂 V máji prichádza do kín aj rovnomenný film, ktorý našťastie natočili vo Švédsku, a prvé reakcie naznačujú, že sa im román na plátno podarilo previesť na výbornú. Ak ste tento príbeh ešte nečítali, tak šup šup do toho, nech si môžete pri návšteve kina vychutnať, koľko vecí sa do filmu nezmestilo. 🙂

Dnes iba skromná a krátka, aby ste si spravili predstavu o štýle. 🙂

Benny chabo zaprotestoval proti Juliusovmu ľahkovážnemu tónu. Stačí zabiť jedného lotra denne, ale dnes stihli dvoch, a to ešte ani nie je šesť večer. Ak to takto pôjde ďalej, stihnú aj viacerých.

Allan navrhol, aby mŕtveho číslo tri niekam ukryli, pretože nikdy nie je osožné byť priveľmi v spojení s ľuďmi, ktorých ste zabili, ak nechcete nikomu povedať, že ste ich zabili, a domnieva sa, že by sa to priateľom nepáčilo.

Nato začala Kráska nadávať mŕtvemu, ktorý visel na svojom volante, ako mohol byť, doriti, taký vôl, že sa postavil krížom cez cestu.

Mŕtvy odpovedal tak, že slabo zachrčal a pohol jednou nohou.

separatorII

Názov: Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol

Autor: Jonas Jonasson

Originálny názov: Hundraaringen som klev ut genom fönstret och försvann

Vydalo vydavateľstvo Ikar v roku 2013, ISBN 978-80-551-3508-3

6 thoughts on “Neuveriteľný a neuveriteľne vtipný príbeh: Jonas Jonasson – Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol (recenzia)

1. Já se přiznám, že mě kniha až tolik nebavila, ne že by mě nebavila vůbec, ale jak o ní všichni pořád tak mluvili, myslela jsem, že bude ještě lepší, ale jinak byla celkem fajn 🙂

• Je pravda, že aj ja som čakala ešte o niečo viac, tá časť s Alanovou minulosťou mi úplne nesadla. Ale je to správne uletené a hlavne Alanova road movie ma úplne dostala. Ďakujem za komentár 🙂

2. Knihu som nečítala ja, ale môj dedko, tomu sa veľmi páčila a taktiež okoliu. Snáď sa k tejto knihe niekedy dostanem, počula som, že má vyjsť aj ďalšia kniha od tohto spisovateľa o analfabetke, ktorá vedela počítať myslím 🙂