Knihy, ktoré by som vyniesla z horiaceho domu # 1

Stopařuv pruvodceDnes začínam novú sériu článkov s názvom Knihy, ktoré by som vyniesla z horiaceho domu (alebo by som ich aspoň poriadne oplakala). Predstavím vám v nej obľúbené kúsky z mojej knižnice, ktoré síce asi nebudú najkrajšie, najzaujímavejšie, prípadne najhodnotnejšie, ale zato sú to moje srdcovky. Začíname legendárnou parodickou sci-fi sériou Douglasa Adamsa Stopařův průvodce galaxií.

Táto geniálna “trilógia v piatich dieloch” nám objasnila, ktorý tvor na Zemi je najinteligentnejší, aká je odpoveď na otázku o zmysle života, vesmíru a tak vôbec, aj to, že najhorším mučiacim nástrojom vo vesmíre je recitovanie vogonskej poézie. Ďalej sme vďaka nesmrteľnému dielu Douglasa Adamsa zistili, načo má správny stopár pri sebe svoj uterák a získali úžasné, vždy použiteľné heslo: “Nepropadejte panice!”

DSC_4998
Čo sú knihy vlastne zač

Ide o päť na seba nadväzujúcich kníh, ktoré mapujú dobrodružstvá pozemšťana Arthura Denta vo vesmíre. Zem musela uvolniť miesto novej galaktickej dialnici a bola zničená. Jediný, kto prežil, je práve Arthur Dent, ktorému sa za pomoci jeho priateľa Forda Prefecta, mimozemšťana, ktorý uviazol na Zemi, podarilo stopnúť vogonskú loď. Práve tu začína množstvo neuveriteľných, ale o to zábavnejších udalostí, vďaka ktorým spoznáte dvojhlavého prezidenta galaxie Zafoda Bíblbroxa, depresívneho robota Marvina, zistíte tajomstvo o pôvode Zeme, a ak sa dostanete ku štvrtej knihe, tak aj posledné slová, ktoré Stvoriteľ odkázal ľudstvu. Pripočítajte k tomu naviac skvelý britský humor a autorovu schopnosť vymyslieť tie najabsurdnejšie situácie a je vám jasné, prečo sú tieto knihy už niekoľko desaťročí kultovou záležitosťou.

Prečo ich mám tak rada

Britský humor som vždy mala rada a tu sa ukazuje naozaj vo vrcholnej forme. To množstvo úžasných nápadov! Tie nesmrteľné hlášky! Zamilovala som sa na prvé čítanie a môj vzťah s Průvodcem vydržal dodnes. Síce už ma pri čítaní neprepadajú záchvaty bezmocného smiechu ako po prvý krát, už sa pri známych vtipoch iba usmievam a mierne pochechtávam, ale rada sa ku knihám vraciam. Vždy, keď potrebujem zdvihnúť náladu, pobaviť sa dobrým humorom, alebo si pripomenúť, ako to presne bolo s tými myšami a obrím superpočítačom, prípadne ako to vyzeralo v Restaurante na konci vesmíru. Najradšej mám prvé štyri časti, piata už je trochu smutná a mne sa páčilo viac, keď malo putovanie večného smoliara Arthura Denta optimistickejšie vyznenie.

Knihy Douglasa Adamsa som si zamilovala a majú svoje čestné miesto v mojej knižnici. Okrem iného aj vďaka pôvabným humorným obálkam. Ak si chcete ozdobiť aj svoju knižnicu týmito perfektnými vtipnými jednohubkami (jedna kniha má cca 150 stránok), máte stále šancu – Argo robí pravidelnú dotlač, takže vlastného Stopařova průvodce môžete mať aj vy. Hodí sa nielen v prípade, že sa vám podarí stopnúť mimozemskú vesmírnu loď. 🙂

 

4 thoughts on “Knihy, ktoré by som vyniesla z horiaceho domu # 1

Pridaj komentár

