Magický príbeh o poznaní minulosti: Kateřina Tučková – Žítkovské bohyně (recenzia)

Žítkovské bohyněUrčite aj vy poznáte ten zvláštny pocit, ktorý sa vás zmocní po dočítaní naozaj dobrej knihy. Ticho v mysli a trochu zasnený pocit, ako vo vás kniha doznieva. Presne to sa mi stalo po prečítaní výnimočného románu Kateřiny Tučkovej Žítkovské bohyně. V skutočnosti bolo to okúzlené ticho v mysli také výrazné, až som sa bála, či dokážem napísať recenziu, ktorá by mala hlavu a pätu. Ale dokázali to iní, tak sa do toho pustím aj ja. 🙂

Na hraniciach medzi Českom a Slovenskom, vysoko v kopcoch Bielych Karpát, žili oddávna ženy, ktoré boli nadané výnimočnými schopnosťami. Dokázali liečiť, poradiť s trápením a dokonca vidieť budúcnosť. Ľudia im hovorili bohyne a toto neobvyklé umenie sa dedilo z matky na dcéru. Hlavná hrdinka príbehu, Dora Idesová, je dcérou jednej z nich. Dar bohovania nezdedila, vyštudovala etnografiu a túži očistiť meno týchto zvláštnych žien, na ktoré bolo za minulého režimu poukazované ako na podvodníčky, ktoré ťahajú z dôverčivých ľudí peniaze. Rozhodne sa napísať o nich vedeckú prácu a pri zhromažďovaní materiálu zistí, že StB viedla na jej tetu Surmenu, takisto bohyňu, rozsiahly spis. Pri svojom pátraní Dora prichádza na to, že aj ona – hoci nie je bohyňa – má svoje miesto ako pokračovateľka tejto tradície, a zisťuje tajomstvá svojej rodiny. No nie je lepšie, ak niektoré veci zostanú neodhalené?

Na román Žítkovské bohyně som sa tešila, a zároveň sa ho obávala. Knihu predchádzala taká dobrá povesť, čítala som na ňu toľko nadšených ohlasov, že som mala strach, aby som nebola sklamaná. No obávala som sa zbytočne. Stačilo prečítať si – skutočne drsný – prológ toho výnimočného príbehu a hneď ma vtiahol do deja. Príbeh sa začína tým, že Dora pri svojej výskumnej činnosti zisťuje, že na jej tetu Surmenu bol vedený spis StB. Prečo sa na ňu zamerali, a čo s tým majú spoločné zmienky o spolupráci bohyní s nacistami? Môže niekto za tragický osud ich rodiny? Toto všetko Dora zisťuje pátraním v archívoch a rozhovormi s pamätníkmi. Postupne sa zoznamujeme aj s jej minulosťou – nie je veľmi veselá. Toto obdobie bolo ťažké pre všetkých, no na Doru a Surmenu ako keby si osud zasadol. A pri svojom pátraní Dora odhaľuje, že to možno nie je iba zdanie… V spomienkach Dory a ostatných, ale aj v archívoch, nájdeme veľa dôkazov magických schopností bohyní – veštenie, liečenie, aj ovplyvňovanie počasia (scéna so zaháňaním búrky je úžasná). Kniha je mágiou doslova pretkaná a je veľmi sympatické, že na konci na vás nevyskočí žiadne „rozumné vysvetlenie“. Bohyne to skrátka dokázali a basta. Dá sa povedať, že táto kniha je príkladom magického realizmu v tej najlepšej forme. Súčasťou románu sú aj záznamy zo zložiek StB a archívov, listy. Aj keď sama autorka v poznámke píše, že nie sú reálne, ale vymyslené na základe tých, ktoré skutočne vypátrala, všetko to pôsobí neuveriteľne pravo. Skutočné mená a skutočné osudy sa prepletajú s tými vymyslenými tak, že neviete, čo je „pravá“ história, a kde už začína fikcia. Aj v tom tkvie kúzlo tejto knihy, pocit, že čítate príbeh, ktorý sa naozaj stal.

Postavy aj prostredie sú vystihnuté úžasne. Drsne, reálne, ale predsa je v nich niečo zvláštne krásne. Krajina Žítkovej je v Tučkovej podaní v úplnom súznení s príbehom a pôsobí až magicky. Autorka sa v jednom rozhovore vyjadrila, že na Žítkovu začali prichádzať dokonca „literárni turisti“, a ja sa im ani nečudujem. Môj manžel pochádza z Bojkovíc neďaleko Žítkovej, takže už som tam bola. Viem, že Žítková je normálna malá dedina a okolo sú síce krásne, ale ničím zvláštne lesy. Napriek tomu sa tam po prečítaní Bohyní túžim ísť pozrieť znovu, prejsť sa od Hrozenkova smerom do kopca k malým samotám a zistiť, či sa na ne budem teraz pozerať inak. Vydavateľstvo Host si na románe dalo (ako vždy) záležať, a tak k dokonalosti knihy okrem postáv a príbehu prispieva aj perfektné spracovanie a nádherná obálka s obrazom búrlivej krajiny, ktorá Žítkovské bohyně dokonale vystihuje.

Román Žítkovské bohyně má silný príbeh o silných ženách, ktorý má potenciál osloviť množstvo ľudí. To, že sa mu to darí, naznačuje okrem vysokého čísla predaných kníh aj skutočnosť, že Bohyně boli spracované do formy divadelnej hry (Divadlo Zlín) a pripravuje sa aj film. Zistite aj vy, či budete patriť medzi tých, ktorým tento magický príbeh učaroval. Mňa okúzlil natoľko, že ho neváham zaradiť medzi to najlepšie, čo som kedy čítala.

(Dnes bez ukážky, nevedela som nič vybrať. Prečítajte si knihu. 🙂 )

separatorII

Názov: Žítkovské bohyně

Autor: Kateřina Tučková

Vydalo Host – vydavatelství v r. 2012, ISBN 978-80-7294-528-3

21 thoughts on “Magický príbeh o poznaní minulosti: Kateřina Tučková – Žítkovské bohyně (recenzia)

• Ďakujem aj ja. Bola som na tom podobne ako ty, ale keď som sa do nej nakoniec pustila, za tri dni bola prečítaná. A mám chuť sa do nej pustiť znovu 🙂

• Som z nej úplne nadšená – veď je to aj vidieť 🙂
      A vďaka tebe bude aj ukážka – aspoň pre mňa mierne humorná:
      “Já jsem to synovi neřekla, víte. On by nechtěl, abych se o Jindrovi s někým vybavovala. Není to prý dobré, kvůli pověsti, však víte proc. Ale já si to nemyslím. Tedy nejsem na něj nějak extra pyšná, rozumíte, ale ta záležitost se mi nezdá tak strašná. Však doba byla zlá, každý dělal co musel, aby přežil, a Jindra byl vždycky spíš dobrák, akorát měl smůlu. A to, že byl u nich, však víte, to bylo prostě východisko.”
      Dora nevěděla, jestli mluví o gestapu, nebo o StB, ale nepřišlo jí vhodné se ptát hned na začátku.

1. Knížku jsem četla, na blogu mám i recenzi..podle mě je to skvělá kniha. Někdy dotěrně popisná, ale s velmi originálním námětem, a výborně zpracovaná. Chvilkami pro mě byla náročnější četbou, ale byla jsem z ní nadšená, a jsem moc ráda že jsem se do ní pustila 🙂 mimochodem, super recenze 🙂

• Ďakujem :)Tvoju recenziu si pamätám, bol to jeden z popudov si knihu konečne prečítať. 🙂 Máš pravdu, že to bolo trochu náročnejšie, pre mňa niektoré spisové pasáže, hlavne tie z StB, bolo mi až odporné o tom čítať. Ale aj tak je kniha úžasná a keď budem najbližšie v knižnici, poobzerám sa po nejakej literatúre, z ktorej Tučková čerpala, nech sa dozviem aj nebeletristický pohľad na vec 🙂

2. Tuto knihu mi každý člověk doporučuje, dokonce má učitelka češtiny. Těším se, až si ji přečtu. Děkuji za pozitivní naladění na knihu! 🙂

• Ďakujem za pochvalu 🙂 A Žítkovské bohyně sú fakt skvelé, som veľmi zvedavá, s čím ďalším Kateřina Tučková príde.

3. Skvělá recenze, což mě ovšem u Tebe vůbec nepřekvapuje!!! 🙂 Já se do knihy bála pouštět, protože jsem měla strach, že jí nebudu rozumět a že mě nebude bavit. Ale pořád o ní slýchám a teď po přečtení Vykupitele duší, který je prý hodně slabý odvar právě Žítkovských bohyní, jsem neodolala a o Dni bez DPH jí pořídila 🙂

• Oooo, ďakujem za pochvalu 🙂 Myslím, že Žítkovské bohyně sú fakt dobrá kúpa a toho, že by si jej nerozumela sa vážne nemusíš báť. Snáď sa ti bude páčiť tak, ako mne 🙂
      Inak podľa toho, čo som o Vykupiteľovi čítala mi pripadá, že porovnávanie s Bohyňami je trochu mimo, a že tým vydavateľ spravil knihe dosť medvediu službu. Každá má svoj odlišný štýl a cieľ, a spoločné majú hlavne to, že sa dej odohráva na dedine 😀 Som zvedavá, ako ich porovnáš ty, keď si Bohyně prečítaš 🙂

4. Tak to jsem moc ráda, že se ti kniha také líbila! A dokonce ji řadíš mezi to nejlepší, ale naprosto s tebou souhlasím. 🙂 Skvělá recenze a potěšilo mě, že jsi přidala i komentář o obálce, protože na tu jsem ve své recenzi zapomněla a musím říct, že ta obálka je vážně skvělá, úplně vystihuje atmosféru celé knihy. 🙂

• Ďakujem, som rada, že sa ti recenzia páčila. Tá kniha je vážne skvelá a už sa teším, keď si kúpim vlastný výtlačok a budem sa ním kochať 🙂 (momentálne ju mám len požičanú)

5. Krásná recenze krásné knihy, Taky jsem chtěla recenzovat, ale nemohla jsem najít ta správná slova. Tobě se povedlo vyjádřit přesně to, co jsem po přečtení cítila i já 🙂

• Ďakujem 🙂 Ako som písala na začiatku recenzie, aj ja som sa po prečítaní bála, že sa mi nepodarí vystihnúť všetky pocity z knihy a to, aká je skvelá. Ale nakoniec to hádam vyšlo 🙂