Knihy, ktoré by som vyniesla z horiaceho domu # 2

Zlaty kompasDnes by som vám rada predstavila sériu kníh, ku ktorým mám veľmi silný citový vzťah. Povedzme si to otvorene, nekriticky ich zbožňujem. 🙂 Nielen, že ich napísal Angličan, ale ten príbeh je geniálny a ešte aj obálky sa Argu skutočne podarili. Dámy a páni, prichádza moja obľúbená fantasy séria Jeho temné esence od Philipa Pullmana: Zlatý kompas, Jedinečný nůž a Jantarové kukátko.

Philip Pullman je anglický spisovateľ, ktorý píše hlavne knihy pre mládež. Napísal toho veľké množstvo, napríklad detektívnu sériu o Sally Lockhartovej, prípadne až hororovo mrazivú rozprávku Hodinový strojek, ale známy a celosvetovo uznávaný (a fanúšikmi uctievaný) sa stal až vďaka románom zo série Jeho temné esence. Tieto nádherné, vynikajúco napísané a pohlcujúce romány sa budú páčiť aj deťom, ale myslím, že najviac ich hĺbku a kvalitu dokážu oceniť hlavne dospelí. A som rada, že na nás postarších mysleli aj v Argu, pretože obálky vytvorili vo verzii pre deti a vo verzii pre dospelých. Jediné, čo ma mrzí je, že keď som si knihy kupovala ja, bola už kniha Jedinečný nůž s obálkou pre dospelých vypredaná, takže moja zbierka nemá jednotný vzhľad. Ale toto je už iba okrajová záležitosť, dôležitý je príbeh, že áno. 🙂 A aký vlastne je?

DSC_5001
Čo sú knihy vlastne zač

Dej Zlatého kompasu a ostatných kníh sa odohráva v paralelnom svete podobnom nášmu. Je podobný, ale nie úplne rovnaký – tak napríklad ľudia síce poznajú atómovú energiu, ale inak to tam vyzerá ako u nás koncom 19. storočia. Hlavným rozdielom ale je, že každý človek tam má svojho daemona: niečo ako viditeľnú časť duše v podobe zvieraťa. Najlepšieho priateľa, verného spoločníka, s ktorým sa nikdy nemôže a ani nechce oddeliť. Dospelí majú daemona stále v jednej podobe, ktorá najlepšie odráža povahu svojho človeka, deťom daemon podobu stále mení. V tomto svete žije dvanásťročná Lyra, dievča, ktoré má moc zmeniť a zachrániť svet. Ale samozrejme, nemá o tom ani tušenie. Jej priateľa Rogera unesú Vrahouni, tajomná organizácia, ktorá kradne deti a odváža ich neznámo kam. Lyra sa ho vydá hľadať, pričom na cestu dostane záhadný alethiometer, prístroj, ktorý odhaľuje pravdu. Lyra sa tak vydáva na cestu, ktorá ju zavedie na ďaleký sever, do zeme, kde divožienky lietajú na konároch borovice a žijú tam medvedí bojovníci, ktorí dokážu rozprávať. Na miesto, kde sa paralelné svety dotýkajú – a môžu sa aj prepojiť. Lyra sa dostane aj do nich a hoci o tom nevie, má pred sebou dôležitú úlohu. Len ona totiž môže rozhodnúť boj za slobodu, ktorý vedie jej strýko lord Asriel proti nebeskej armáde.

Prečo ich mám tak rada

Keď sa tak pozerám na súhrn deja, ktorý som práve napísala, uvedomujem si, že Jeho temné esence pôsobia ako každé druhé súčasné young adult dielo. Fantastické tvory, dievča, ktoré si myslí, že je obyčajné, ale v skutočnosti je dôležité pre celý svet, boj dobra a zla… Proste klasika, poviete si. Ale nie je to tak. Tak v prvom rade, tieto knihy sú oveľa, ale oveľa lepšie napísané. 🙂 Tie úžasné opisy prostredia! Človek krajinu môže vidieť pred očami. Nádhernú polárnu žiaru a pusté, ale krásne snehové pláne severu. Ako nemám rada zimu, tak vždy po prečítaní Zlatého kompasu mám nutkanie sa vypraviť k polárnemu kruhu, aby som to videla na vlastné oči. Takisto tu nie sú žiadne čiernobiele postavy. Už len to, že hlavným záporákom je cirkev a anjel Metatron! (Autor na cirkev ako inštitúciu dosť útočí, tak pozor na to.) A všetky postavy sú krásne mnohoznačné. Taký lord Asriel – kto čítal, pochopí. Takto sa teda kladný hrdina rozhodne nespráva – a on ním pritom v podstate je. A hrozne sa mi páčia všetky tie múdre myšlienky o živote a o svete, ktoré sú v texte tak nenásilne zakomponované. Mimochodom, divožienka u Pullmana vám dokáže o osamelosti a smútku príliš dlhého života na pol strane povedať viac, ako Stephanie Meyerová v štyroch knihách Stmievania. No čo si budeme hovoriť, proste milujem každú časť, každé slovo tohto príbehu. Odkedy som si román v roku 2011 požičala prvý raz z knižnice, všetky knihy som čítala asi trikrát – a že ide o celkom slušné bichle. Vždy, keď napadne prvý sneh, mám nutkanie siahnuť po Zlatom kompase (pôvodný anglický názov je Svetlá severu, čo sa podľa mňa ku knihe hodí viac) a zopakovať si celé kolečko s knihami odznovu. Vychutnávam si obľúbené pasáže, hltám všetky scény, aj keď som ich už čítala toľkokrát, a po poslednej vete na poslednej strane vo mne vždy zostane taký sladko – smutný pocit, aký nasleduje po dočítaní skvelej knihy. A hlavne po takej, ktorá sa končí tak, ako sa končia Jeho temné esence. V podstate šťastne, ale… No proste, skvelé je to! 🙂

A ešte pre jednu vec mám pre Jeho temné esence takú slabosť. Už navždy si budem pamätať, kedy som Zlatý kompas čítala po prvý raz. Dňa 30. 6. 2011 som si knihu priniesla domov a do druhej v noci ju prečítala skoro celú. Nakoniec som čítanie vzdala s tým, že ju dorazím na druhý deň. Namiesto toho som po hodinke spánku vyrazila do miestnej nemocnice, aby som porodila svojho druhého syna. 🙂 Zrejme s tým, že sa narodil dva týždne pred termínom, má určitú súvislosť batoh napráskaný knihami, ktorý som si v ten deň priniesla z knižnice. 🙂 Alebo sa ponáhľal na svet preto, aby si čo najskôr mohol prečítať také skvelé knihy, akými Jeho temné esence bezpochyby sú. 🙂

10 thoughts on “Knihy, ktoré by som vyniesla z horiaceho domu # 2

  1. Krásný závěr 🙂 Já knihy nikdy nečetla jen viděla film a ten se mi docela líbil, i když ten, kdo četl knihu ho vždycky zkritizoval 🙂

    • Ďakujem 🙂 Ja som film tiež videla a tiež ho kritizujem, aj keď zasa na druhej strane, bez neho by som sa ku knihám tak ľahko nedostala 🙂 Ale ak sa ti páčil a budeš mať chvíľu čas, určite si knihy zožeň, budeš nadšená 🙂

  2. Jsem zase znovu o něco chytřejší! 🙂 Ani jednu z knih jsem nečetla, a..prostě si je přečtu – takže tisíceré díky! 🙂

  3. Ahoj, někdy mi trvá dva dny než se mi podaří sem poslat komentář, nevím proč to zlobí 😦 Moc se mi líbí samotný název téhle tvé rubriky a samozřejmě i tipy na knihy, ty které má člověk rád, to je prostě nejlepší doporučení 🙂

    • Jani, to ma mrzí, že ti robí WordPress problémy, vôbec netuším, čo by mohlo byť v neporiadku 😦 A som rada, že sa ti táto rubrika aj knihy páčia. Proste som sa chcela podeliť o svoje obľúbené kúsky a tu si môžem dovoliť byť viac emocionálna ako v recenzii. 🙂

Pridaj komentár

