Detektívka, ktorá si získala moje srdce: Peter May – Skála (recenzia)

SkálaUrčite aj vy poznáte tú situáciu, keď od prvého pohľadu na obálku, od prvého prečítania anotácie viete, že nejaká kniha bude proste bomba. Potom nasleduje radostné očakávanie a nedočkavosť: kedy už ju dostanem do rúk, kedy otočím prvú stránku? A ak máte šťastie, po prečítaní prichádza nadšenie – to keď zistíte, že kniha je dokonca lepšia, ako ste čakali. Ja som šťastie s vynikajúcou detektívkou Skála od Petra Maya naozaj mala – moje očakávania predbehla o niekoľko námorných míľ.

Na krásnom, ale drsnom a odľahlom škótskom ostrove Lewis sa stala vražda. Na miesto prichádza nedávnou smrťou syna poznamenaný policajný detektív Fin Macleod, aby pomohol s jej vyšetrovaním. Zdá sa totiž, že vražda bola spáchaná podľa rovnakého scenára ako tá, ktorú vyšetroval v Edinburghu. Fin sa na ostrove Lewis narodil a pred sedemnástimi rokmi odtiaľ odišiel s túžbou, aby sa už nikdy nemusel vrátiť. Vyšetrovanie je preňho aj akýsi návrat do minulosti a pripomína mu udalosti, na ktoré by najradšej zabudol. Stretáva sa s kamarátom z detstva Artairom aj jeho ženou Marsaili, Finovou prvou láskou, aj s inými postavami z mladosti. Nie všetci sú radi, že ho vidia, a navyše sa zdá, že vyšetrovanie by mohlo odhaliť dávne tajomstvo, ktoré sa nejakým spôsobom týka aj Fina. Má s prípadom niečo spoločné to, že sa pred rokmi zúčastnil na výprave na tradičný lov súl (terejov), ktoré hniezdia na neprístupnej skale An Sgeir? A povedie tragédia, ktorá sa tam vtedy stala, po všetkých tých rokoch k ďalším obetiam?

Keď som rozmýšľala nad tým, ako román Skála najlepšie popísať, najčastejšie mi napadali slová ako brilantný, fascinujúci, ale najmä drsný. Drsný, hoci aj krásny, je ostrov Lewis, rovnako ako osudy ľudí, ktorí na ňom žijú. Drsný je aj príbeh, aj keď inak, ako sme v súčasnej detektívke zvyknutí. Tam, kde iní vŕšia mŕtvoly, potoky krvi a desiatky psychických úchyliek, Peter May si vystačí „iba“ s vynikajúco vystavaným, realisticky popísaným príbehom. Nie je to vôbec na škodu, naopak. Príbeh vás udrží v napätí do konca vďaka tomu, ako autor dávkuje informácie, ako čitateľ spolu s Finom odhaľuje ďalšie a ďalšie chýbajúce čriepky udalostí. Napriek tomu, že veľmi túžite dozvedieť sa, čo sa vlastne na ostrove Lewis a neskôr aj na skale An Sgeir stalo, Skála nie je román, ktorý môžete zhltnúť za jeden večer. Môže za to štruktúra príbehu a tiež úžasný Mayov štýl, ktorý vás núti si jednotlivé časti textu vychutnávať a zároveň o nich rozmýšľať. V texte sa striedajú kapitoly z vyšetrovania prípadu, odohrávajúce sa v súčasnosti, s Finovými spomienkami na detstvo a dospievanie. Spomienky sú písané v prvej osobe, sám Fin nám rozpráva o vzťahoch medzi ľuďmi, ktorých sme poznali ako dospelých, a o dôležitých chvíľach v ich životoch. Udalosti z minulosti nie sú zoradené chronologicky, detstvo sa strieda s pubertou vždy podľa toho, čo presne nám autor chce priblížiť.

Petrovi Mayovi sa nejakým zázrakom podarilo vyhnúť všetkým klasickým klišé, s ktorými sa v detektívkach môžete stretnúť. Alebo sú aspoň tak skvelo popísané, že ich za klišé ani nebudete považovať. Skála nie je len výborná detektívka, je to aj „veľká literatúra“, kde vedľa vynikajúco vypracovanej zápletky a príbehu dostávate naviac aj perfektný štýl a hĺbku. Je to napínavé vyšetrovanie a zároveň sugestívny a plasticky vykreslený príbeh o detstve a dospievaní na ostrove, román o priateľstve, láske a žiarlivosti. Je to proste dokonalá symbióza medzi dobrým románom a kvalitnou detektívkou, kde sa dozviete veľa o postavách, ich minulosti, prianiach a túžbach, ale pritom neprestávate pátrať, ktorá z uvedených informácií by mohla byť kľúčom k vyriešeniu prípadu. Už chápete, prečo som z knihy taká nadšená, že?

ostrov-lewis-a-harris-976x609

Ostrov Lewis

Prostredie škótskeho ostrova Lewis je pre nás pomerne exotické, no vďaka Mayovým opisom ho môžete takmer vidieť na vlastné oči. Cítiť nikdy neutíchajúci vietor, sledovať temné mraky nad búrlivým morom, vidieť jednu z mnohých dúh nad rašeliniskom. No autor sa neuspokojil len s týmito sugestívnymi obrazmi prírody, ako vystrihnutými z dokumentu od National Geographic. Ukazuje nám dramatickú krásu ostrova, ale nezabúda spomenúť ani jeho nebezpečenstvá a všadeprítomné ovčie bobky. Idylické spomienky na rané detstvo striedajú poznatky o náročnom živote miestnych, nezamestnanosti, beznádeji a nemožnosti uniknúť. Všetko opísané tak verne a plasticky, až máte pocit, že sa na ostrove nachádzate tiež, s hrdinami putujete po jeho opustených cestách a pri vyšetrovaní im nakukujete cez rameno. Peter May je jednoducho majster. Jeho postavy sú dokonale vystihnuté a zároveň také vierohodné, až máte pocit, že skutočne existujú a May ich príbeh iba prepísal. Fin Macleod je ten najúžasnejší detektív vôbec : snaží sa vypátrať vraha a pritom čelí obrovskej strate, tragickým spomienkam aj skutočnosti, že svojou chybou premárnil polovičku života… Je neuveriteľne ľudský, mám pocit, že v detektívkach som sa ešte s takou „skutočnou“ postavou nestretla. Zmieta sa medzi pobavením a smútkom, občas je zbabelý a vyhýba sa rozhodnutiam, ale napriek všetkým jeho nedokonalostiam ho budete milovať, sympatizovať a súcitiť s ním, pretože je, sakra, presne taký, ako my ostatní.

Musím tiež vyzdvihnúť vynikajúcu prácu vydavateľstva Host. Výborný, ľahko plynúci preklad, bezchybný text a vynikajúce grafické spracovanie ešte korunuje nádherná, zľahka ponurá obálka, ktorá perfektne ladí s obsahom románu. Nie že by to bolo u Hosta niečo výnimočné, svojim výborným spracovaním kníh sú známi. To ale neznamená , že by sme to mali brať ako samozrejmosť, alebo že by sme ich nemali pochváliť. 🙂

Skála je výnimočný príbeh, ktorý zasiahne vaše srdce a zaujme váš mozog. Znie to síce asi divne, keď to napíšem o detektívke, ale je to krásny a jedinečný príbeh, a pritom aj napínavá kriminálka. Peter May ma skutočne presvedčil, že škótska detektívka je pre mňa ako stvorená. 🙂 Už sa teším na to, ako si knihu prečítam znovu a vychutnám si tú skvelú atmosféru a náznaky, ktoré som určite prvý krát prehliadla. Zatiaľ zaujme čestné miesto v mojej knižnici a bude čakať na sestričku. 🙂 Skála je totiž prvým dielom trilógie z ostrova Lewis. Druhý diel, Muž z ostrova Lewis, vyšiel nedávno, a ja mám voči nemu presne rovnaké pocity ako voči jednotke – myslím, že to bude bomba a práve teraz som v stave túžobného očakávania. Zatiaľ mi nezostáva nič iného, ako si chvíľu počkať na výplatu a dúfať, že Peter May tú vysoko nastavenú latku preskočil.

Dvoumotorové sedmatřicetimístné letadlo se zachvělo ve větru, naklonilo se, aby obkroužil záliv Loch a Tuath a připravilo se na přistání na krátké, větrem ošlehané ranveji stornowayského letiště. Když se vynořili z hustého, nízkého mraku, pohlédl Fin na břidlicově šedé moře, které se bělostně tříštilo o černou skálu vystupující z poloostrova Eye, o ten rozeklaný cípek pevniny, kterému se říká poloostrov Point. Spatřil známé obrazy vyryté do krajiny, podobné zákopům, které byly tak typické pro první světovou válku. Až na to, že tyto zákopy lidé nevyhloubili kvůli válce, nýbrž kvůli teplu. Stovky let těžby rašeliny zanechaly na nezměrných plochách jinak jednotvárných mokřadů charakteristické šrámy. Voda v zálivu pod Finem vypadala studeně a čeřil ji vítr, který nad ní vanul, aniž by mu cokoli překáželo. Fin na vítr zapomněl; na ty jeho neúnavné poryvy přicházející tři tisíce mil přes Atlantik. Tam, kde už neposkytoval svou ochranu stornowayský přístav, nerostly skoro žádné stromy.

Během hodinového letu se snažil nemyslet. Nepředstavovat si, jaké to bude, až se vrátí na ostrov, kde se narodil, a neprožívat znovu to strašlivé mlčení, které jeho odjezd z domova provázelo. Předchozí noc strávila Mona v Robbieho pokoji. Mezitím, co si balil, slyšel ji, jak pláče na opačném konci haly. Ráno odešel bez jediného slova, a když zavíral dveře, věděl, že je nezavírá jen za Monou, ale i za jednou kapitolou svého života – přál si, kéž by nikdy nebyla napsána.

Teď, při známém pohledu na hangáry z vlnitého plechu a nový terminál pro nákladní lodě, který se blyštěl v dálce, pocítil Fin příval emocí. Je to tak dávno… a on není připraven na proud vzpomínek, jehož nápor nyní málem neunesl.

separatorIINázov: Skála

Autor: Peter May

Originálny názov: The Blackhouse

Vydalo vydavateľstvo Host v roku 2013, ISBN 978-80-7294-707-2

6 thoughts on “Detektívka, ktorá si získala moje srdce: Peter May – Skála (recenzia)

1. Krásná recenze, anglické prostředí mě vždycky láká, ale když píšeš, že to není jen detektivka jako “podřadnější” literární žánr, je to dobrý důvod po ní sáhnout!

• Ďakujem 🙂 Ja inak tiež na anglických autoroch a reáliách ulietavam. A Skála je skutočne skvelý kúsok, vhodný aj pre milovníkov náročnejšej literatúry.

2. No vyzera to ako poriadna klasicka detektivka, urcite si ju precitam. Uz to chce trochu zmenu od severskych autorov, ktori sa sice skvele citaju, ale su dost depresivni a drsni.

• Presne tak, pristihla som sa pri tom, že už začínam byť na to množstvo krvi a mŕtvol len pre efekt pomaly alergická. Toto bol príjemný návrat ku klasike, a ešte s perfektným štýlom a atmosférou. 🙂

3. Presne ako píšeš na začiatku, sú knihy o ktorých proste vieme, že sa budú páčiť. So Skálou to mám presne tak, obálka a anotácia mi stačili, a hoci som ju zatiaľ neprečítala, už mám kúpený aj druhý diel. Škoda že sa ku knihám nepredáva aj čas na ich prečítanie.

• Som rada, že Skála na prvý pohľad nezaujala len mňa 🙂 A máš úplnu pravdu, čas na čítanie by sa mal dať kúpiť, prípadne by niekto mal vymyslieť obracač času, ako bol v Harry Potterovi. Tak želám, nech sa ti čoskoro podarí ku knihám dostať 🙂