Aká je vlastne cena lásky? Gregoire Delacourt – Seznam mých přání (recenzia)

Seznam přáníMám rada krátke knihy. Nie tie, ktoré sú krátke preto, že autor nemá čo povedať. Hovorím o knihách, ktoré sú krátke preto, lebo sú napísané tak dokonale, že žiadne ďalšie slová nie sú potreba. O knihách ako Seznam mých přání od Gregoira Delacourta.

Čo by ste robili, keby ste vyhrali naozaj nechutnú sumu peňazí? Zmenili od základov svoj život? Splnili si dávne sny? Alebo by ste nespravili vôbec nič?

Jocelyne má štyridsaťsedem rokov a žije svoj obyčajný nudný život v obyčajnom a nudnom meste Arras. Svojich snov z mladosti o módnom návrhárstve a princovi na bielom koni sa už dávno vzdala. Namiesto toho už dvadsať rokov vedie galantériu a dvadsať rokov je vydatá za Jocelyna, ktorý princa ani trochu nepripomína. Majú za sebou ťažké časy a veľkú manželskú krízu, ale práve teraz by sa dalo povedať, že sú šťastní. A práve teraz Jocelyne vyhráva v lotérii 18 547 301 eur. Čo s tými peniazmi urobí? Čo by ste robili vy?

Táto drobná knižočka na prvý pohľad môže trochu klamať vzhľadom – šaty na obálke evokujú, že pôjde o príbeh ženy, ktorá si po výhre v lotérii začne plniť svoje materiálne sny. Nič však nemôže byť pravde vzdialenejšie. Na začiatku knihy sa zoznamujeme s Jocelyne, spoznávame jej život, sny a túžby, a keď vyhrá tú ohromujúcu sumu peňazí, spolu s ňou sa rozhodujeme: prijať ich, alebo neprijať? Čo môže taká čiastka spraviť s jej životom? Nezaplatí za toto náhle bohatstvo priveľa? Jocelyne sa nad všetkým týmto zamýšľa, spisuje si zoznamy svojich prianí, a tým nás núti premýšľať nad vlastnými životmi a nad tým, aké sú veci, ktoré by sme si my sami naozaj želali. A možno ako v Jocelyninom prípade zistíme, že to najdôležitejšie sa za peniaze kúpiť nedá. Napriek všetkému, čo som teraz napísala, sa ale nemusíte obávať pátosu ani prílišného moralizovania, Delacourt vám základnú myšlienku knihy dokáže sprostredkovať aj bez toho. Stačí mu pár spomienok, pár historiek, a už vás má tam, kde vás chce mať. Kniha Seznam mých přání je vtipná aj smutná, je dojímavá a zároveň má šmrnc, ale najväčšou devízou je jej štýl. Bezchybný, dokonalý, perfektný štýl, vďaka ktorému je čítanie jedinečným zážitkom.

Gregoire Delacourt píše spôsobom, pre ktorý mám slabosť. Používa krátke kapitoly a obraty natoľko výstižné, že si ich prečítate viackrát len preto, aby ste si ich vychutnali. Ide priamo na dreň, stačí iba pár slov a vy cítite ospalosť malomesta, melanchóliu nikdy nesplnených snov, dávnu beznádej aj obyčajné a všedné šťastie dlhoročného manželstva. Myslenie ženy vystihol tak presne, až ma prekvapuje, že je autor naozaj muž. A hoci mi zásadný zvrat v deji pripadal až príliš melodramatický a myšlienka celej knihy v tomto bode až príliš priamočiara, spôsob, akým celú situáciu autor podal, ma núti privrieť oko a tento drobný nedostatok mu odpustiť.

Seznam mých přání je kniha, ktorú budete mať prečítanú za večer, ale premýšľať o nej budete ešte dlho po tom. Odnesiete si z nej nielen skvelý čitateľský zážitok, ale primäje vás aj oceniť skutočnú hodnotu toho, čo v živote máte – a nehovorím o veciach materiálnych. Musíte uznať, že to je na knihu s počtom strán 152 naozaj úctyhodný výkon.

PS: Teraz by som chcela využiť príležitosť a ospravedlniť sa všetkým členom mojej rodiny, ktorých som možno vydesila náhlym vyznaním citov – nie, nemám žiadnu smrteľnú chorobu, iba som čítala naozaj výnimočne silnú knihu. 🙂

 Ukážka:

Ta krása mi dává pocit hlubokého štěstí. A pocit neuvěřitelné síly.

Zapomínám díky ní na přízemní věci. Na poněkud nudnou galanterii. Na tlachání Daniely a Françoise, dvojčat, která vlastní salon krásy Coiff ’Esthétique sousedící s galanterií, a na jejich sázení ve sportce. Ta krása mi dává zapomenout na to, že se nic nemění. Na život bez dobrodružství, na tohle úděsné město bez letiště, na tohle šedé město, odkud se nedá utéct a kam nikdy nikdo nepřijede, žádný zloděj srdcí, žádný rytíř na bílém koni.

Arras. Má čtyřicet dva tisíc obyvatel, čtyři hypermarkety, jedenáct supermarketů, čtyři fastfoody, několik středověkých uliček, pamětní desku v ulici Miroir-de-Venise, která kolemjdoucím a zapomnětlivým prozrazuje, že se zde 24. července 1775 narodil Eugène-François Vidocq. A má taky moji galanterii.

separatorIINázov: Seznam mých přání

Autor: Grégoire Delacourt

Originálny názov: La liste de mes envies

Vydalo nakladateľstvo Host v roku 2013, ISBN 978-80-7491-114-9

Za poskytnutie e-knihy pre účely recenzie ďakujem nakladateľstvu Host.

8 thoughts on “Aká je vlastne cena lásky? Gregoire Delacourt – Seznam mých přání (recenzia)

  1. Páni tak to zní opravdu skvěle, není to tak dávno, co jsem četla asi trochu podobnou knihu Seznam tajných přání a taky se mi opravdu líbila. Určitě si dám tuhle do hledáčku! A to s tím vyznáním k rodině, to se mi stává taky, je skvělé, když v nás kniha vyvolá nějaké emoce a reakce 🙂

    • Já zrovna přemýšlím, jestli to byla stejná kniha jako u Basterky a Basterka už to tu píše, to je náhoda! Tak teď ale nevím, jakou si chci přečíst 🙂

      • Ja by som navrhovala prečítať obidve;) Každá je totiž trochu iná a pozerá sa na vec trochu inak – bude určite zaujímavé to porovnať 🙂

    • Určite si ju do hledáčku daj, fakt stojí za to. A čo sa týka emócií po čítaní, zdá sa, že ľudia okolo mňa si už tak trochu zvykli, že niekedy dočítam knihu a potom vo veľkom objímam a vyznávam 🙂

  2. Hodně jsem o ní slyšela – stejně tak jako o knize o které píše Bastera 🙂 Jsem na ní zvědavá, vlastně na obě dvě 🙂 super recenze, dost jsi mě nalákala 🙂

    • Ďakujem, som rada, že som ťa nalákala:) Rada lákam ľudí na dobré knihy, a mám potom pocit uspokojenia, keď sa im tiež páčia 🙂

    • Tiež to máš tak, že si prečítaš o nejakej zaujímavej knihe a chceš ju mať okamžite doma a čítať? 😀 Ale táto je naozaj dobrá, pre mňa v dnešnej dobe s takým trochu nečakaným – a sympatickým posolstvom. 🙂

Pridaj komentár

