Kniha, ktorá predčí vaše očakávania: Peter May – Muž z ostrova Lewis (recenzia)

Muž z ostrova LewisUrčite to poznáte aj vy: prvý diel série vás nadchne, ale keď sa nadšene vrhnete na ďalší, ste sklamaní. Nie je to zlé, ale niečo tomu chýba. No, tak toto presne NIE JE prípad pokračovania trilógie z ostrova Lewis od Petera Maya. 🙂 Muž z ostrova Lewis plní presne to, čo Skála sľubovala a prináša ďalší napínavý príbeh spletený s minulosťou i fascinujúce opisy prírody.

V rašelinisku na ostrove Lewis sa nájde dokonale zachované telo mladého muža, ktoré nesie stopy po niekoľkých rezných ranách. Kriminalisti si najskôr myslia, že ide o mŕtvolu človeka, ktorý zomrel už pred stovkami rokov, z omylu ich ale vyvedie tetovanie Elvisa Presleyho na ruke obete. Medzitým sa na ostrov vracia Fin Macleod, ktorý spravil hrubú čiaru za svojím doterajším životom, rozviedol sa, odišiel od polície a chystá sa začať od začiatku. Keď sa však na základe testov DNA ukáže, že mŕtvy mladík bol blízkym príbuzným Tormoda Mcdonalda, otca Finovej detskej lásky Marsaili, je Finovi jasné, že jeho návrat domov bude rušnejší, ako predpokladal. Tormod totiž doteraz tvrdil, že je jedináčik a nemá žiadnych blízkych príbuzných. Keďže muž teraz trpí stareckou demenciou a dostať z neho dôležité informácie je prakticky nemožné, zapája sa Fin neoficiálne do vyšetrovania a postupne zisťuje, že Tormod mal dobrý dôvod, prečo svoju minulosť tajiť.

Aj v Mužovi z ostrova Lewis používa May svoj odskúšaný spôsob rozprávania: vyšetrovanie prípadu v súčasnosti sa prelína so spomienkami na minulosť. Na rozdiel od Skály nám ale o svojom dramatickom dospievaní nerozpráva Fin Macleod, ale Marsailin otec Tormod Mcdonald, starý zmätený muž trpiaci stareckou demenciou. Práve jeho pasáže patria medzi najsilnejšie z knihy. Mayovi sa podarilo vynikajúco vystihnúť zmätok a nepochopenie človeka, ktorý stráca pamäť a vôbec nerozumie tomu, čo sa okolo neho deje. To, ako sa mu minulosť mieša s prítomnosťou, a ako vo svetlých chvíľkach nechápe, prečo ho všetci opustili, vás naozaj zasiahne. Tak ako v Skále, aj tu obidve línie príbehu prebiehajú paralelne, aby sa pred koncom preťali. Ale zatiaľ čo v predchádzajúcom príbehu bolo skutočne iba málo indícií, ktoré by vás mohli pripraviť na to, čo bude vyvrcholením príbehu, tu autor poctivo dávkuje náznaky, aby si každý mohol vyvodiť dôsledky. Pravdu povediac, mňa samu prekvapilo ako neskoro mi došlo, o čo pôjde. Pri spätnom pohľade som si totiž okamžite dala do súvislostí všetky náhodné poznámky a nenápadné detaily, ktoré autor v predchádzajúcom deji utrúsil. Je teda možné, že na rozuzlenie zápletky prídete o dosť skôr ako Fin. Ono to ale nevadí. Aj keď už budete vedieť kto, ako a prečo, vďaka skvelému štýlu budete hltať ďalšie a ďalšie písmenká.

May nechal aj v tomto diele vyniknúť svoj rozprávačský talent. Príbeh vás tak vtiahne do deja, že zabudnete vnímať nepodstatné veci ako hlad alebo čas, takže ak si chcete sadnúť ku knihe len na chvíľočku, kým zasa budete musieť niečo vybaviť, nastavte si radšej budík. Verte mi, budete ho potrebovať. Ako som už písala, kúzlo Mayových románov nespočíva len v kriminálnej zápletke, aj keď aj tá je veľmi zaujímavá a dobre spracovaná. Pre mňa však je len určitým – hoci veľmi pútavým – prostriedkom na to, aby nám autor mohol rozprávať príbeh o ostrove a o ľuďoch na ňom. O sirotách a ich drsnom údele, o prvých láskach, ktoré sú vždy tie najväčšie, o sile priateľstva aj nenávisti.

Tak ako v Skále, aj v Mužovi z ostrova Lewis prináša May pohľad na nejaký celospoločenský problém. Minule to bolo týranie detí a jeho dôsledky, v Mužovi je to problém starých ľudí, odsunutých na okraj nášho záujmu. V tomto prípade k tomu využíva postavu Tormoda a jeho prostredníctvom sa pýta: máme právo zabúdať na svojich blízkych len preto, že sú starí, preto, že už nie sú takí akí bývali? Pocity muža, ktorého všetci blízki opustili a zanechali ho v ústave, ktorý nechápe, čo sa deje a prečo nemôže ísť domov, určite silne zasiahnu každého z nás. A nebol by to May, keby sa na celú vec nepozeral realisticky, až mierne depresívne. Preto je aj riešenie Tormodovej situácie síce v podstate romantické a poetické, ale pre mňa stále zostáva hlavne smutné.

Neodmysliteľnou súčasťou Mayovej trilógie sú aj opisy prírody ostrova. Tie sú stále rovnako úžasné a pútavo vykreslené. Dokonca tak, že vás prinútia premýšľať nad tým, že tento rok pôjdete na dovolenku na škótske Hebridy pozorovať ako sa menia oblaky a more doráža na piesočnú pláž. 🙂 Postavy sú vynikajúco opísané, zachovávajú si svoju jedinečnú ľudskosť a reálnosť. Ich súkromné osudy, ktoré rozhodne nie sú žiadne „a žili šťastne až kým nezomreli“ ktoré by si po dramatických udalostiach minulého dielu určite zaslúžili, dodávajú deju na zaujímavosti a pochmúrnosti.

Môže sa stať, že ste Skálu nečítali a Muž z ostrova Lewis vás zaujal natoľko, že by ste si ho radi prečítali. V podstate môžete, Muž z ostrova Lewis je napísaný tak, že obstojí aj ako samostatný príbeh bez znalosti toho predchádzajúceho. Ja vám to však neodporúčam – je veľmi pravdepodobné, že autorov štýl a spôsob písania si zamilujete a budete si chcieť prečítať aj Skálu. A v tom prípade by ste sa už pripravili o niekoľko vecí, ktoré sú v Skále ako prekvapenie, ale v Mužovi z ostrova Lewis sa berú ako hotové fakty. Takže, berte knihy poporiadku, v tomto prípade je to naozaj lepšie.

Peter May nám v Mužovi z ostrova Lewis naservíroval ďalší jedinečný príbeh s výborne vypracovanou zápletkou a potvrdil, že Skála nebola dokonalá len tak náhodou – autor to proste zvláda na výbornú. Posledný diel trilógie vychádza v nakladateľstve Host tento rok na jeseň a my môžeme len s napätím očakávať, ako to nakoniec s Finom a ostatnými dopadne a aký ďalší dramatický prípad na nich čaká. Je mi jasné, že prehnane šťastný koniec by k tejto sérii vôbec nesedel a pôsobil by gýčovito, ale napriek tomu dúfam, že autor dopraje po všetkých tých hrozných zážitkoch svojim postavám aspoň trochu nádeje, aspoň malé svetielko na konci tunela. Nechajme sa prekvapiť. 🙂

Tento kousek půdy, který pokrývá bouřemi bičovaný ostrov vzdálený tři hodiny cesty od severozápadního pobřeží Skotska, poskytuje lidem obživu i teplo. Přijímá také jejich mrtvé. A velmi zřídka, tak jako dnes, některého z nich zase vydá zpátky.

Kopání rašeliny je společenská událost. Rodina, sousedé, děti – všichni se shromáždí na vřesovišti, přes něž fouká vlahý jihozápadní vítr, vysouší traviny a rozhání hejna pakomárců. Annag je pouhých pět let. Blíží se její první kopání rašeliny. A bude si ho pamatovat celý život.

(Úžasné, že? A to je iba prológ! Aj zvyšok knihy rozhodne stojí za prečítanie. )

separatorIINázov: Muž z ostrova Lewis

Autor: Peter May