Niečo na tej Naïri je: Naïri Nahapétianová– Poslední píseň z Isfahánu (recenzia)

PíseňAj majster tesár sa niekedy utne a tentoraz sa trochu „uťal“ môj knižný inštinkt. Nádherná obálka knihy a skvelá anotácia, rovnako ako prvé stránky ma na Poslední píseň z Isfahánu neuveriteľne nalákali. No už po asi štvrtej kapitole som prišla na to, že tentoraz sa nadšená recenzia konať nebude. Napriek tomu… Napriek tomu musím priznať, že niečo na tej Naïri je. Veď sa presvedčte sami.

Po zmene režimu je ženám v Iráne zakázané spievať – ich hlasy by vraj boli príliš veľkým pokušením pre mužov. Známa iránska speváčka Roxana kvôli tomu emigrovala, no po rokoch sa vracia späť do Isfahánu s veľkým plánom: usporiadať koncert, samozrejme tajne. Jedného dňa ju nájdu zavraždenú a vedľa jej tela leží kytica umelých tulipánov. O dvadsaťštyri hodín neskôr nájdu zavraždenú ďalšiu speváčku a aj vedľa nej ležia tulipány. Mona, Roxanina najlepšia kamarátka, ktorá je zhodou okolností spojená s druhou vraždou, si začína klásť otázky. Vraždy jej pripomínajú známu Roxaninu pesničku a polícia hovorí o sériovom vrahovi, no nemajú tie dva prípady skôr politické pozadie?

Mladý novinár Narek, ktorý sa narodil v Iráne, no žije vo Francúzsku, využije svoje dvojité občianstvo na to, aby sa vrátil do rodnej zeme a odtiaľ pravdivo informoval o udalostiach nasledujúcich po sfalšovaných prezidentských voľbách. Úradník iránskeho Ministerstva pre kultúru a islamskú osvetu ho ale posiela, aby informoval zahraničie o vyšetrovaní vrážd dvoch speváčok v Isfaháne. Je to žiadosť, ktorú by nebolo rozumné odmietnuť a okrem toho, v Isfaháne sa protestuje tiež. Narek sa postupne ponára do vyšetrovania prípadu tzv. tulipánového vraha a začína odhaľovať nečakane temné súvislosti.

Zápletka knihy neprináša nič šokujúce ani nové, to ale vôbec nevadí. Veď kvalitná detektívka sa dá napísať aj na obyčajnú vraždu z vášne. A je treba povedať, že Nahapétianová sa naozaj snaží. Strieda pohľady Mony a Nareka, v každej časti pridá nové informácie a rozuzlenie, ktoré prináša, síce nie je nejako zvlášť prekvapujúce, ale je logické. Väčšinou nepotrebujem, aby mi páchateľ do detailov popisoval svoje motívy a plány, v tomto prípade by som ale bližší náhľad do vrahových myšlienkových pochodov celkom privítala. Minimálne by som rada vedela, či to s tými tulipánmi bolo tak, ako si myslím. 🙂 To však nie je nič hrozného, veľa vecí si rada domyslím. Čo mi ale skutočne prekážalo bolo, že v snahe, aby sme podozrievali čo najviac postáv, sa mnohé z nich chovali vyslovene čudne. Nie čudne ako podozrivo, proste čudne ako čudne. Postavu, ktorá na vás vyslovene kričí „Aha, správam sa podozrivo, všimni si ma, všimni si ma!“ podozrievať nebudete, ani keď bude recitovať verše pri každej svojej scéne v knihe. (Zasa na druhú stranu, boli to verše krásne, od básnika Omara Chajjáma a primäli ma do svojho zoznamu na čítanie pripísať jeho zbierku básní Čtyřverší, takže sa až tak nesťažujem.)

A pritom Nahapétianová písať vie, napríklad Mona je postava zaujímavá a dobre vykreslená, prostredie je opísané presvedčivo (aspoň pre mňa ako človeka, ktorý v Iráne nikdy nebol, iba o ňom čítal) a kniha na mňa urobila dobrý dojem, aj keď nie práve ako detektívka, skôr ako kniha zachytávajúca život a mentalitu ľudí v tejto oblasti. V tom je hlavná devíza Poslední písně z Isfahánu, v spôsobe, ako výborne zachytáva situáciu v krajine, politické napätie a nespokojnosť, rovnako ako zvyky a kultúru Iráncov. Pri opise rozličných príkazov, zákazov a nariadení, ktoré spútavajú obyvateľov Iránu, človeka až zamrazí a spomenie si na Orwelovu knihu 1984. Desivé na tom je, že Nahapétianovej román nie je fiktívna dystopia a všetky tie veci sa v krajine naozaj dejú. Celú hroznú a absurdnú situáciu v Iráne dokonale vystihuje veta jedného príslušníka Revolučných gárd: Na podporu boje proti antidemokratickým silám je nyní v Íránu veřejné shromažďování zakázáno!

Autorka teda vykreslila situáciu naozaj živo a zaujímavo, napriek tomu sa aj tu dá povedať, že menej je niekedy viac. Je mi jasné, že chcela upozorniť na to, ako to v Iráne teraz je, no aj tak si nemyslím, že by sa všetky postavy museli vždy uviesť rozhovorom o politike. Zasa na druhú stranu, dozviete sa vďaka tomu niekoľko naozaj dobrých vtipov o prezidentovi Ahmadínežádovi. 🙂 Celkovo si myslím, že keby autorka v pár veciach („podozrivosť“ postáv a prehnané politické zameranie) prestala tlačiť na pílu, kniha by bola o triedu lepšia. Nahapétianová totiž na to má, a keď si to uvedomí (alebo získa lepšieho redaktora), budeme o nej ešte počuť. Dôkazom nech je niekoľko perfektne napísaných, vyvážených a vypointovaných kapitol tejto knihy. Napríklad tá posledná bola absolútne skvelá, s nenápadným pripomenutím zvrátenosti režimu, realistickým koncom a uvedomením si, že život ide ďalej. Keby bola celá kniha takáto, nadšene by som vám tu vykrikovala a dávala najvyšší počet bodov.

Čo musím skutočne vyzdvihnúť je úžasný vzhľad knihy. Ja ju mám síce ako súbor do čítačky, ale prelistovala a poobdivovala som ju v kníhkupectve naživo. A hovorím vám, je to jedna z tých kníh, ktoré sa oplatia mať doma aspoň kvôli tomu, aby ste sa na ňu občas mohli dosýta vynadívať. Zasa je to dielo trnavského štúdia Pergamen, ktoré vytvorilo obálky napríklad pre trilógiu z ostrova Lewis alebo Achilleovu píseň a ja sa cítim byť absurdne hrdá na to, že v mojom rodnom meste sa nachádzajú ľudia, ktorí vytvorili takéto úžasné veci. Som veľmi rada, že nakladateľstvo Host využíva ich služby, pretože aj vďaka týmto skvelým obálkam ich knihy vynikajú medzi ostatnou produkciou.

Knihu Poslední píseň z Isfahánu vám môžem odporučiť, aj keď ako detektívka vás zrejme na zadok neposadí. Odporúčam ju ako zaujímavý a pútavý náhľad do života miliónov ľudí v Iráne, ktorí tam každodenne žijú svoju súkromnú islamskú dystopiu. Niečo na tej Naïri skrátka je.

Mona zamkla ordinaci. Když se jí kolegyně na příjmu ptala, proč je tak bledá, odpověděla jí jen nějakou obecnou frází. Pořád ji pronásledovala píseň, kterou Farínáz zanotovala. Zamířila k výtahu, píseň stále za ní. Melodii si pamatovala dokonale, ale pořád jí unikala slova. Nemohla tu písničku dostat z hlavy, její myšlenky se upínaly k několika útržkům, okolo kterých se točil refrén. A zatímco se rozhlížela a očima hledala na parkovišti svého renaulta, získala její předtucha přesnější obrysy a neodbytná melodie v ní zlé tušení ještě posilovala.

Zastavila se a rozhlížela se šerým tichem. Dveře od požárního schodiště byly pootevřené, něco je zablokovalo. Popošla o kousek blíž. Paprsek světla dopadl na ležící ženské tělo.

Mona poznala květovaný čádor, nabírané kalhoty a vlasy rozprostírající se po zemi jako temný oceán, do obličeje ale dívce neviděla, hlavu měla otočenou na opačnou stranu. Její pozornost upoutala kytice tulipánů.

Poklekla, snažila se nahmatat pulz. Marně.

„Pomoc!“ zakřičela.

Parkovištěm se rozléhaly zvuky kroků běžících na pomoc a Moně se najednou vybavila slova toho refrénu: byl o muži, který kradl ženám hlas. O muži, který za sebou nechával na zemi tulipány.

separatorIINázov: Poslední píseň z Isfahánu

Autor: Naïri Nahapétianová

Originálny názov: Dernier refrain à Ispahan

Vydalo nakladateľstvo Host v roku 2014, ISBN 978-80-7491-273-3

Za poskytnutie e-knihy na účely recenzie ďakujem nakladateľstvu Host.

4 thoughts on “Niečo na tej Naïri je: Naïri Nahapétianová– Poslední píseň z Isfahánu (recenzia)

1. Pěkná recenze. O knize jsem dosud vůbec neslyšela, ale připomnělo mi to knihu, kterou si chci už dlouho přečíst a nějak jsem na ni nenarazila, Jak jsme v Teheránu četly Lolitu. Tak děkuju za připomenutí. 🙂

2. Tuhle knížku bych si chtěla strašně přečíst 🙂 bohužel jsem momentálně bez peněz, takže si budu muset nejspíš počkat :/ 😀 moc hezká recenze, ještě více jsi mě v ní utvrdila 🙂

• To som rada, že sa ti recenzia páčila 🙂 A čo sa týka knihy – narodeniny to istia, skús sa nenápadne zmieniť rodine, prípadne podstrč rovno zoznam 😉