Knihy, ktoré by som vyniesla z horiaceho domu # 4

Ďalšie knihy, ktoré by som vyniesla z horiaceho domu, by mi zabrali celý malý batoh. Mám ich pomerne dosť, aj keď nie všetky, ktoré z tejto série vyšli. Sú spoľahlivým zlepšovačom nálady, a to nielen kvôli farebným obálkam, ale hlavne kvôli skvelému humoru, ktorý je pod nimi ukrytý. Sú to knihy Terryho Pratchetta zo série Úžasná Zeměplocha.

DSC_5010Čo sú knihy vlastne zač

Nemyslím si, že by knihy a svet Terryho Pratchetta potrebovali nejaké veľké predstavovanie, ale pre poriadok to stručne zhrniem. Ako už samotný názov napovedá, Zeměplocha je plochá. Placatá a okrúhla, niečo ako skutočne obrovská pizza, ktorú nesú na chrbtoch štyri slony, a tie zasa stoja aj so Zeměplochou na pancieri obrovskej vesmírnej korytnačky A´Tuin. Táto neobvyklá pizza je skutočne pestrá – nachádzajú sa na nej mágovia aj čarodejnice, pobiehajú tam trpaslíci a pomaly sa sunú trolovia, Smrť zodpovedne vykonáva svoje remeslo s kosou a miestami je možné vidieť aj truhlu s množstvom malých rýchlych nožičiek. Všetko okorenené poriadnou dávkou anglického humoru a neuveriteľnej fantázie. Skrátka a dobre, je takmer isté, že si každý nájde svoj obľúbený kúsok – hlavne vzhľadom k množstvu kníh, ktoré boli v tejto sérii už vydané.

DSC_5011Prečo ich mám tak rada

So Zeměplochou ma zoznámila na strednej škole kamarátka Monika a ja som jej za to odvtedy neskonale vďačná. Veď nebyť nej, možno by som sa s Mrakoplašom, Mortom, čarodejnicami ani Smrťom nikdy nestretla! A to by bola večná škoda. Tieto knihy sú totiž nabité neuveriteľným množstvom pozitívnej energie. Stačí mi, že si spomeniem na niektorú zo svojich obľúbených scén, a už sa usmievam. Jednu dobu som tie knihy čítala stále dokola, takže v podstate z nich viem takmer plynulo citovať. Aj teraz sa k nim čas od času vraciam a nechávam si zlepšovať náladu, je jedno, že už som ich čítala toľkokrát. Nejako stále nestarnú, tá nekonečná fantázia ma neprestáva fascinovať, a humor Terryho Pratchetta je neprekonateľný. Takisto vždy zisťujem, koľko narážok na rozličné literárne diela a iné veci je tam ukrytých. Kto má rád Shakespeara, určite by si mal prečítať Soudné sestry a Dámy a pánové. Keď som konečne videla film o barbarovi Conanovi, celé Lehké fantastično dostalo iný nádych a pri scéne s bojovníkmi, ktorí sa rozprávajú o tom, aké sú veci, ktoré urobia muža v živote šťastným, dostávam záchvaty nekontrolovateľného smiechu. Všetky možné cestopisy a tiež rozprávky sú zhrnuté v Čarodějkách na cestách, krásy operného umenia zasa v Maškaráde. A Poslední kontinent vôbec, ale vôbec nie je o Austrálii! Jednoducho je to tak: čím viac toho viete o rozličných veciach, tým viac sa na knihách pobavíte, lebo aj Pratchett toho vie neskutočne veľa. A nebojí sa to použiť. 🙂

Ako som už písala, knihy sú neuveriteľne vtipné a som si istá, že k tomu prispieva preklad pána Kantůrka (rozhovor s ním tu). Ten človek je úžasný a je to prvý prekladateľ, ktorého meno som si v knihe, ktorú som čítala, našla, aby som zistila, kto to tak parádne preložil. Všetky tie slovné hračky, výborné mená a známe poznámky pod čiarou… Celé to dodáva zemeplošskej sérii neodolateľné kúzlo.

Kníh od Pratchetta som čítala oveľa viac, ale doma mám taký výber najobľúbenejších kúskov (okrem Barvy kouzel, ktorú som kúpila tak trochu omylom). Nevedela by som vybrať len jednu, ktorá je tá moja naj. Všetky ma primäli slziť od smiechu, prihlúplo sa usmievať pri konci a vyrážať zo seba nekontrolovateľné výkriky nadšenia. Či už ide o čarodejnice, mágov, Smrťa alebo Těpica z Pyramíd, všetko sú to moji milovaní hrdinovia. Do mojej zbierky Pratchettových kníh ešte patria Dobrá znamení, neuveriteľne vtipný príbeh o konci sveta, v ktorom sa okrem iného kazety zanechané v aute po dvoch týždňoch automaticky zmenia na The best of Queen. 😀 Že má príbeh aj iné kvality sa môžete presvedčiť v recenzii. 🙂 Skrátka a dobre, knihy od Pratchetta sú moje obľúbené, a aj keď si už nekupujem nové kúsky, k tým starým mám láskyplný vzťah, ktorý ani rokmi neslabne. A čo vy, patrí séria o Zeměploche aj k vašim obľúbeným?

12 thoughts on “Knihy, ktoré by som vyniesla z horiaceho domu # 4

  1. O těchto knihách slyším poprvé. 🙂 Přečtu si pár recenzí a uvidíme, jestli se po knihách kouknu. 🙂 Ale ve tvém podání to zní slibně.

    • Som rada, že znejú slibne, lebo sú to naozaj skvelé a vtipné príbehy. 🙂 Pozri na ne, povedala by som, že ak má človek rád fantasy a humor, nejaký príbeh podľa vlastného gusta si u Pratchetta vždy nájde. 🙂

  2. Já jsem četla jen Barvu kouzel a nebylo to špatné, ale nic, co by ve mně zanechalo hlubší otisk, možná bych mu měla dát ještě jednu šanci 🙂

    • No, aj ja som z nej bola trochu rozpačitá, práve Barvu kouzel považujem za jednu z najslabších častí. Je to úplne prvá kniha série a mám pocit, ako keby sa tam Pratchett bál úplne odviazať. Už pri pokračovaní – Lehkom fantastične – som sa kráľovsky bavila od začiatku až do konca. 😉 Ale tebe ako milovníčke Shakespeara by som odporúčala aj Soudné sestry 🙂

  3. Jo, Zeměplocha je moje, zbožňuju ji, vážně. Pratchett je naprosto geniální spisovatel, vážně mistr. Jeho humor a celkově styl psaní mi přesně sedne. A máš pravdu, Kantůrkův překlad je perfektní a rozhodně podporuje kouzlo těch knížek. Nedokážu si představit, co to muselo dát práce… =)
    Ale na rozdíl od tebe teda dokážu jmenovat svoji oblíbenou Zeměplochu. Tenhle status si u mě docela nedávno jednoznačně vydobyli Malí bohové. Vážně fantastická knížka s perfektním hlavním hrdinou.Tedy, dvěma hrdiny. Vážně vřele ji doporučuju! =)

    • Áno, Malí bohové boli super! A malo to aj skvelú myšlienku, ako vždy 🙂 Ja si proste z tých všetkých kníh nemôžem vybrať, mám pocit, že každá z nich má pár geniálnych scén. Ale keby som si musela vybrať, tak asi Poslední kontinent. Mágovia na pustom ostrove a knihovník s chrípkou, ktorý pri každom kýchnutí zmení podobu 😀 A Mrakoplaš s pivom 😀 A kôň Snížek… 😀 Názov neklame, Zeměplocha je naozaj úžasná 🙂

    • Ďakujem, som rada, že sa ti moje vychaľovanie Zeměplochy páčilo 🙂 Sú to skutočne výborné a vtipné knihy, veľmi odporúčam 🙂

    • Tak to je naozaj treba napraviť, sú to príjemné, vitpné a inteligentné oddychovky, bola by škoda si ich neprečítať 🙂

Pridaj komentár

