Knihy, ktoré by som vyniesla z horiaceho domu # 5

Hovorím im “moja žítkovská trilógia” a na poličke majú miesto vedľa seba. Je to trochu zvláštne, lebo nielen, že to nie je trilógia, dokonca ani všetky knihy nenapísala jedna autorka. 🙂 Ale napriek tomu majú niečo spoločné. Miesto, kde sa odohrávajú, zvláštnu atmosféru a schopnosť vás pri čítaní úplne pohltiť. Žítkovské bohyně od Kateřiny Tučkovej a Želary a Jozova Hanule od Květy Legátovej.

DSC_5019Čo sú knihy vlastne zač

Žítkovské bohyně asi nie je treba príliš predstavovať, tento nevšedný román o hľadaní pravdy o minulosti a tiež o magických schopnostiach niektorých žien si získal zaslúženú pozornosť po celej republike a stal sa čitateľským hitom (recenzia tu). Jozova Hanule a Želary sú poviedky odohrávajúce sa pred druhou svetovou vojnou a počas nej v zapadnutej moravskej vieske Želary. Pre poetické a zároveň drsné miesto bola predobrazom dedina Žítková. Na ich základe bol natočený film Želary, ktorý celkom umne a zaujímavo poprepletal motívy poviedok do jedného celku.

DSC_5020Prečo ich mám tak rada

Možno je to tým miestom, ktorého sa týkajú, neviem. Na všetkých troch knihách je jednoducho niečo magického, a to dokonca aj vtedy, keď o mágiu vôbec nejde. A hoci súčasťou Žítkovských bohyní sú záznamy z archívov a korešpondencie s úradmi, o nich aj o Želaroch sa dá povedať, že sú nesmierne poetické. Opisujú nádhernú prírodu tak sugestívne, až máte chuť okamžite na Žítkovú ísť. Želary v tomto idú ďalej, miestami sú tam takmer snové opisy, kde si vychutnávate každú vetu a všetko priam vidíte pred očami. Ale všetka táto krása len vyvažuje tie drsné, tragické, smutné príbehy, ktoré Květa Legátová do svojich poviedok ukryla. Život bol na Žítkovej ťažký a žiadna dedinská idylka sa nekoná, v podstate tam nie je žiadny príbeh, ktorý by sa končil pozitívne. Ale hoci sú smutné, predsa ma neprestávajú fascinovať, spomínam si na jednotlivé obrazy, scény a osudy, ako keby som ich čítala nedávno, a stále sa ma dotýkajú. Sú drsné i krásne zároveň. Jozova Hanule je trochu iná, jej štýl je trochu strohejší, ale bez nej by neboli Želary úplne. Dopĺňa čriepky informácií o postavách z poviedok a vytvára akýsi rámec, do ktorého môžete jednotlivé osudy zasadzovať. Jozova Hanule to dopracovala až na maturitnú otázku a ja sa neviem rozhodnúť, či je to dobre, alebo nie. Je to významné dielo, a tiež veľmi silné, ale či mu nálepka povinného čítania uškodí alebo nie, nedokážem odhadnúť.

DSC_5018V podstate sa Želary a Žítkovské bohyně krásne dopĺňajú. Kateřina Tučková pokračuje v osudoch tam, kde Květa Legátová končí, objasňuje situáciu na Žítkovej po druhej svetovej vojne a dopĺňa mágiu bohyní, ktorú Legátová tak trochu opomenula. Všetky tri knihy spolu vytvárajú neuveriteľne silný obraz jedného miesta, jednej doby a ľudí, ktorí tam vtedy žili. To všetko na mňa veľmi pôsobí – a preto tie knihy milujem. Hoci sú smutné a osudy ich hrdinov trpké, aj keď sa po ich dočítaní rozhodne neusmievam, ale zadumane pozerám do prázdna, aj tak sú to pre mňa jedny z najvýznamnejších a najhodnotnejších diel, ktoré mám.

6 thoughts on “Knihy, ktoré by som vyniesla z horiaceho domu # 5

  1. Skvěle napsáno! A já se stydím, nečetla jsem ani jednu, ale film Želary mám opravdu ráda! A ty Žítkovské bohyně tu na mě chudinky stále čekají 😦

    • Ďakujem. 🙂 Je mi jasné, že ako človek bloguje, nemá toľko času na čítanie starších kníh. Ale tieto skutočne stoja za to 🙂

  2. Z těchto knih se mi nejvíc líbily Bohyně, ale je hlavně milé (zvlášť po článku o Pratchetovi), kolik knih bys vynesla… Že jsou to všechny? 🙂

    • Jani, máš pravdu, nejako sa mi obľúbené knihy premnožili. 😀 Ale už zostávajú len dve (aspoň kým si na jeseň nekúpim svoje vytúžené 3 knihy od Mitchella) a ja mám 65 litrový batoh… To by som mohla zvládnuť. 😀 A možno potom ešte napíšem ďalší seriál, ktorý sa bude volať “knihy, ktoré by som vyniesla z horiaceho domu, keby som mala dostatok času na druhé kolo”. 😀

Pridaj komentár

