Tajuplný príbeh plný prekvapení: Jakub Dotlačil – Jiné životy Hynka Harra (recenzia)

Jiné životySú knihy, ktoré vás zaujmú už tým, aké silné témy dokázali skombinovať. To je aj prípad prvotiny Jakuba Dotlačila. Jiné životy Hynka Harra ponúkajú historický exkurz do 60. rokov 19. storočia v Čechách a tiež neobvyklý paranormálny príbeh – neodolateľná kombinácia, čo poviete?

Hynek Harr je obyčajný mladý učiteľ matematiky. Žije si svoj obyčajný, ničím zaujímavý život a pomerne úspešne smeruje k manželstvu so svojou láskou Lízou. Jeho život by bez väčších výkyvov pokračoval načrtnutým smerom aj naďalej, nebyť jedného nedeľného popoludnia, kedy sa náhodou stretáva s Prvou českou parapsychologickou spoločnosťou. Do behu sa tak dávajú udalosti, ktoré majú moc zmeniť nielen jeho osud, ale aj osud celého Rakúsko-Uhorska. Hynek ako nadané médium odchádza do Berlína, zapojí sa do vojny medzi Rakúskom a Pruskom, aby nakoniec zistil, že všetko je trochu inak.

Kniha Jiné životy Hynka Harra ma už od svojho vydania priťahovala ako magnet, a keď som si prečítala prvých niekoľko strán na stránkach nakladateľstva Host, bola som definitívne stratená. Iba som dúfala, že po tom, ako sa Hynek stretne s „První českou pa“, sa ľahký, jemne úsmevný štýl knihy nestratí. Našťastie som nebola sklamaná: udalosti sú síce od tej chvíle oveľa dramatickejšie a tajomnejšie, ale úsmevné situácie sa nestratili úplne a jazyk plynie tak ľahko, že je problém sa od knihy odtrhnúť.

K tomu pripočítajme ešte dokonalé vykreslenie atmosféry 19. storočia, dobový jazyk, zimomriavky, ktoré vám spôsobia nadprirodzené javy a jedinečná paranormálna zápletka, ktorá vám svojim vyústením vyrazí dych a môže vám byť jasné, že pred vami neleží len tak nejaká obyčajná kniha. Jakub Dotlačil má všetko dokonale premyslené, vysvetlenia a náznaky dávkuje po malých množstvách a tým zvyšuje napätie a zvedavosť čitateľov. Keď sa všetko nakoniec vysvetlí a vy zistíte, čo to má vlastne Hynek za schopnosti a za akým účelom do Berlína ide, všetko do seba perfektne zapadne bez najmenších problémov. A keď sa dozviete to šokujúce vyústenie a spätne si prečítate dôležité momenty, uvidíte, že všetko to tam je skryté.

Ako som už hovorila, veľkým plusom je vykreslenie atmosféry, nálady aj historických súvislostí devätnásteho storočia. Aj keď je pravda, že Dotlačilovo devätnáste storočie je o trochu iné ako to skutočné, preto venujte pozornosť autorovej poznámke, aby ste náhodou nepodľahli dojmu, že Rakúsko-Uhorská armáda využívala služby parapsychológov. 🙂 Ale aj napriek týmto drobným zmenám z textu vyslovene dýcha dobová atmosféra, ten pocit „konca starých čias“, vedomie skutočnosti, že jedna doba končí a iná začína. To všetko doplnené o tajomný nádych nadprirodzena vytvára skutočne silný dojem.

Před řetězovým mostem odchytí dvě drožky a někdo zavolá adresu, ze které se dá identifikovat Žižkov. Potom už jsou dveře od drožky otevřené a Hynek společně s dvěma muži a Braunerem musí nastupovat. Ještě těsně předtím se rozhlédne. Most, na který za chvíli mají vjet, nevypadá jako architektonický objekt, spíš připomíná divadelní kulisu. Brána při vjezdu je odshora dolů olepená mlhou, zbývají z ní jen dva sloupy. O kus dál z mlíka mlhy vystupují řetězy, zdánlivě nikde neukotvené, jakoby spuštěné z nebes. Železná oka se do sebe zakousávají a kovové prsty svírají most a prohýbají se pod jeho vahou. A pak vše opět mizí v mlze. Hynek nastoupí do drožky. A najednou mu dojde, že tohle není výlet s čajem, debatami o politice a uklánějícími se Pražany. Srdce se mu sevře tušením, že, aniž by si to uvědomil, se právě dobrovolně vydal na cestu do světa, který nezná ani on, ani Líza, ani její rodiče. Který nemá s jeho Prahou nic společného. A který začíná tam, kde most, řetězy a řeku požírá mlha.

V knihe objavíte niekoľko naozaj krásnych myšlienok. Ich autorom je predovšetkým pán poslanec Brauner, člen Prvej českej parapsychologickej spoločnosti, ktorý sa stal mojou najobľúbenejšou postavou. Niekedy by som si želala, aby takí inteligentní idealisti skutočne existovali, viedli spoločnosť a aby ich tá spoločnosť pri prvej príležitosti neukameňovala. Ale aj Hynka som si obľúbila, napriek jeho určitej nerozhodnosti a tomu, že občas iba slepo a bez otázok nasledoval iných. Aj tak si získal moje sympatie a jeho osud ma skutočne zasiahol.

Hovorí sa, že krása je v oku pozorovateľa, a ja by som dodala, že pointa knihy odráža myseľ čitateľa. Preto aj v knihe Jiné životy Hynka Harra môžete vidieť viacero vecí. Môžete v ňom vidieť historický román o zmenách v (nielen) českej spoločnosti a budete mať pravdu. Rovnako je to aj príbeh o Rakúsko – Pruskej vojne. A je to zároveň fantazijný román s výraznými prvkami nadprirodzena. Neviem, či to tak spisovateľ aj napísal, alebo to tam vidím iba ja (a skutočne by ma to zaujímalo, pán Dotlačil 🙂 ), ale v príbehu je podľa mňa ešte jedna rovina. Vidím v ňom trochu i podobenstvo o tom, ako si niekedy necháme vlastný život pretiecť medzi prstami, ako sa nechávame niesť udalosťami bez toho, aby sme sa ich pokúsili zvrátiť. Hoci kniha ponúkala množstvo zaujímavých scén, pre mňa tá záverečná s Hynkom, ktorého život sa dostal tak trochu na vedľajšiu koľaj, patrí medzi tie najsilnejšie.

Jasné, kniha má aj nejaké negatíva, niekomu nemusí sadnúť postava pasívneho Hynka a ja som našla v príbehu pár (rozumej dve) vecí, ktoré mi prišli trochu nelogické, ale to sú len maličkosti, ktoré sa vynorili až niekoľko dní po prečítaní. Úprimne, bezprostredne po dočítaní som bola taká nadšená, že som ani nevedela, či sa mi vôbec podarí napísať recenziu. 🙂

Román Jiné životy Hynka Harra môžem odporúčať všetkým, ktorí majú radi neobvyklé tajomné príbehy odohrávajúce sa v minulosti. Kniha je napísaná takým pútavým a ľahkým štýlom a má takú zaujímavú zápletku, že jej 320 strán zlupnete ako malinu. Nedokážem vám zaručiť, že budete z tejto prvotiny Jakuba Dotlačila takí nadšení ako ja, ale jedno je isté – Jiné životy Hynka Harra sú kniha, ktorá skutočne stojí za prečítanie.

Názov: Jiné životy Hynka Harra

Autor: Jakub Dotlačil

Vydalo nakladateľstvo Host v roku 2014, ISBN 978-80-7491-325-9

Za poskytnutie e-knihy k recenzii ďakujem nakladateľstvu Host.

8 thoughts on “Tajuplný príbeh plný prekvapení: Jakub Dotlačil – Jiné životy Hynka Harra (recenzia)

• Ono to skutočne JE zaujímavá kniha.:) A musím povedať, že sa hrozne dobre číta. Ja som ju mala prečítanú za jeden deň, jednoducho nešlo prestať, stále som chcela vedieť, ako to bude pokračovať. A potom ma šoklo, že má 320 strán, nepovedala by som, že 300 stránkovú knihu zvládnem za taký krátky čas 🙂

• To som veľmi rada, že sa ti recenzia páčila a presvedčila ťa o tom, že Jiné životy stoja za prečítanie. 🙂 Dúfam, že sa kniha bude páčiť aj tebe. 🙂

1. A tuhle jsem pro změnu nedala, asi po 40 stránkách jsem ji odložila, hrozně mě nebavila, přestože jsem čekala opět – tajné společenství, magie, napětí… nějak se to nedostavilo

• Asi to nebude kniha pre každého, mňa ale vážne chytila. Možno jej skús dať druhú šancu, začiatok je taký rozvláčnejší, ale ešte sa to celkom pekne rozbehne.