Čo mi dali knihy môjho detstva

Asi každý z nás mal v detstve knihy, ktoré bezvýhradne miloval a ktoré si pamätá až do dospelosti. Ja by som vám rada predstavila tie svoje – a zároveň vám napísala, aké stopy na mne zanechali. 🙂

osmijankoKrista Bendová – Osmijankove rozprávky

Pravdepodobne som predtým prečítala aj nejaké iné knihy, ale táto je prvá, ktorú si pamätám. Mali sme ju v škôlke a samozrejme nebolo možné, aby som si ju požičala domov. Čítavala som ju iba tam a o to mi pripadala vzácnejšia, úžasnejšia a zábavnejšia. Rozprávky sa mi zdali neuveriteľne vtipné a Osmijanka som skutočne milovala. Keď som trochu vyrástla a začala chodiť do knižnice, požičala som si ju a znovu prečítala. Rozprávky boli fajn, ale nič výnimočné a márne som hľadala tie, ktoré mi pripadali také smiešne…

Čo ma kniha naučila: že niektoré čitateľské zážitky sú neopakovateľné a kníh o Osmijankovi je neúnosne veľa.

.


DSC_5033Eric Thompson – Kouzelný kolotoč

Ešte predtým, ako prišli Adrian Mole, Zeměplocha a Stopařův průvodce galaxií, Eric Thompson ma svojimi rozprávkami naučil milovať suchý anglický humor a iróniu. Jeho úžasné príbehy o tučnom a lenivom psovi Richardovi, jeho otravnom kamarátovi slimákovi Ferdinandovi, neustále zaspávajúcom zajacovi Filipovi a iných zábavných postavičkách som si zamilovala na prvé prečítanie. Nikto z nich nie je dokonalý, všetci si vymieňajú ironické poznámky, vo veľkom sa pije čaj a konzumujú chlebíčky a koláčiky. Oslovenie „chlupatá nádhero“, ktoré používal Ferdinand na Richarda, využívam doteraz a na ich hláškach sa dokážem pobaviť aj vo svojom veku.

Čo ma kniha naučila: že čo je anglické, to je dobré. 🙂

.


DSC_5034Z rozprávky do rozprávky

Táto kniha prináša množstvo rozprávok z celého sveta. Tie európske sú fajn, ale aj tak sa mi najviac páčili rozprávky z exotických krajín. Z Nového Zélandu, Japonska, Číny, Južnej Ameriky… Fascinovali ma svojou inakosťou, zvláštnym humorom a poetikou, ktorá našim rozprávkam trochu chýbala. Vďaka nim som okrem iného odhalila, že aj smutné príbehy môžu byť krásne. Čínska rozprávka O prvom rozprávkarovi či kórejská Osemnešťastný človek boli prvé, ktoré ma presvedčili, že aj smutné veci stoja za prečítanie, a že sú častokrát krajšie ako tie veselé.

Čo ma kniha naučila: že smutné príbehy sú svojim spôsobom tie najkrajšie a zanechávajú najvýraznejšie stopy.

.


DSC_5036O kouzelném ptáku Zymyrykovi a jiné pohádky

Ďalšia z mojich obľúbených kníh je takisto zbierka zahraničných rozprávok, zdá sa, že túžba cestovať a poznávať iné krajiny a kultúry vo mne bola už od malička. 🙂 O kouzelném ptáku Zymyrykovi sú rozprávky kdesi od Kaukazu a strednej Ázie – Tadžikistán a podobne. Už to im dodáva zvláštne kúzlo, všetky tie cudzokrajne znejúce mená, jedlá či zvieratá. Rozprávok sa mi tam páčilo veľa, ale najviac na mňa zapôsobili tie s krásnym nádychom absurdnosti. Čo by ste povedali na rozprávku o rodičoch, ktorým sa namiesto dieťaťa narodilo iba obočie? A to obočie bolo natoľko krásne, že sa doňho zamilovala samotná princezná? 😀 No najobľúbenejšia rozprávka bola (a je) Déví svatba. Taká smršť skvelých hlášok sa len tak nevidí. Dokonca si odtiaľ pamätám jednu básničku. Jej záver znie: „ženich není zdejší, je ještě chlupatější“ a dokonale vystihuje ducha, v akom sa rozprávka nesie. 🙂

Čo ma kniha naučila: že absurdný humor mi sadne a to, že piť vodu z gazelej stopy sa nevypláca.

.


O sto rokovKirill Bulyčov – Dievčatko z planéty Zem, O sto rokov predtým, Zajatci asteroidu, Alenčine narozeniny (skrátka všetko o Alenke/Alici a nielen o nej)

Moje prvé stretnutie so sci-fi a hneď láska na prvý pohľad – s žánrom aj s Kirom Bulyčovom. Jeho knihy majú totiž všetko, čo má správna sci-fi mať. Dobrodružstvo, sympatických hrdinov, cestovanie v čase aj cestovanie vo vesmíre. Knihy o Alici ma úplne nadchli, čítala som ich vždy, keď som sa k nim dostala a s kamarátkou sme pri hraní vždy hádali, ktorá z nás bude Alica a ktorá Julka. 🙂 Keby som ich mala doma, hneď by som si ich znovu prečítala, len aby som zistila, či kúzlo nevyprchalo.

Čo ma kniha naučila: že knihy, v ktorých sa nachádza stroj času alebo vesmírna loď sú skvelé, a že ľudstvo by malo venovať energiu na vytvorenie ovocia menom mangodyňa. 🙂


Toto teda boli moje obľúbené detské knihy a knihomolské múdra a ponaučenia, ktoré som z nich načerpala. 🙂 Aké boli tie vaše?

24 thoughts on “Čo mi dali knihy môjho detstva

      • Dobrý den, náhodou jsem při hledání ,,knihy mého dětství” narazila na knížku, kterou zde máte uvedenou 🙂 Jedná se konkrétně o ,,Z rozprávky do rozprávky”. Vyrůstala jsem na Slovensku, kde mám obě babičky a toto byla má nejoblíbenější knížka rozprávok. Marně se snažím tuto knížku sehnat, ráda bych později četla svému synovi. Mohla byste mi, prosím, poradit, kde bych tuto originál knížku mohla sehnat? Na internetu jsme našla jen novější vydání, ale já hledám konkrétně to starší, tuším ve světle modré vazbě…? Omlouvám se, že píšu česky, byť slovensky mluvím, tak psaný projev by byl dost tristní (slovenskou gramatiku neovládám, do školy jsem chodila už v Česku).

        • Dobrý deň, bohužial Vám neviem poradiť, kde Z rozprávky do rozprávky zohnať. Ja mám doma starú knihu, ktorú mám od detstva. A máte pravdu, je to taká svetlomodrá väzba. Možno nejaký antikvariát by ju ešte mal? Držím palce pri hľadaní.

          • Dobrý den,   mockrát Vám děkuji za odpověď. JeÅ¡tě bych na Vás měla jednu prosbu… U babičky jsme měli knihu bez přebalu, jen jako světle modrou vazbu. Na slovenském bazoÅ¡i jsem naÅ¡la knížku Z rozprávky do rozprávky, jen si nejsem jistá, jestli se jedná o tu knížku, kterou hledám, poněvadž ta z bazoÅ¡e je i s přebalem. Mohla byste mi, prosím, napsat, jestli je to ta samá knížka, kterou máte doma i Vy?   Děkuji a zdravím z Moravy 🙂   Monika Břusková  

  1. Knížky neznám (nedávno psala podobný článek Jana Benešová a já ho mám taky připravený – jen se asi týká pozdějišího věku), ale popsala jsi to tak krásně a dojemně, že bych je hned chtěla pro svoje budoucí děti a pro sebe a pro uplně všechny děti… ♥

    • Áno, aj holky z Book-lords písali niečo podobné, a obidvoje ma tak inšpirovalo, že som okrem siahodlhých komentárov musela napísať aj článok… 🙂 Ďakujem, som veľmi rada, že sa ti opis knižiek páčil. Síce neviem, či by ich ocenili aj dnešné deti (keď otestujem na synovi, dám vedieť), ale pre mňa boli absolútne skvelé a jedinečné. A na tvoj článok sa teším! 🙂

  2. super vyber 🙂
    Ja si pamatam na Troch patracov, ako sa mi strasne pacili, ako sa mi zdali inteligentni a sikovni, pribehy boli temne a strasidelne a odohravali sa v exotickej Californii.
    Takze ked som sa dozvedela, ze kamarat ich ma doma, nevahala som a precitala som si jednu knihu. Skratim to: pribehy mi prisli nudne, zaver predvidatelny od prvej strany, prisery trapne a Jupiter Jones bol nesympaticky naduty pubertak 😀

    • Díky, ale čo iného by som vyberala okrem tých naj? 🙂 No áno, Traja pátrači 😀 Niekedy si hovorím, že by sme sa k tým knihám, ktoré nám pripadali v minulosti perfektné, radšej ani nemali vracať 😀 Ja som rada, že som nebola v prípade Kúzelného kolotoča ani Kouzelného ptáka Zymyryka sklamaná. Ale tá Alica… bojim, bojim! 🙂

    • Dobrý den, dívám se, že se to neodeslalo jako e-mail, ale jako odpověď tady do vlákna komentářů. Posílala jsem Vám fotku přebalu té knížky, kterou sháním (Z rozprávky do rozprávky). Mohla byste mi, prosím, poslat svou e-mailovou adresu, kam bych Vám fotku toho přebalu poslala? Děkuji, Monika

  3. Jů ten Eric Thompson mě zaujal, stejně jako ty pohádky z celého světa o.o Já jsem měla hodně ráda Mio, můj Mio od A. Lindgrenové (jo, Děti z Bullerbynu byly fajn, ale tahle knížka je prostě lepší :-P) a Zahradu od Trnky a Andersenovy pohádky. Byly tak něžně smutné a křehké, miluju je dodnes. ^_^

    • Niektoré lásky proste zostávajú, že? 🙂 Z Andersenových rozprávok som mala skoro depresie, boli veľmi krásne, ale tak strašne smutne končili… Mimochodom, keby ťa Kouzelný kolotoč naozaj zaujal, tak som ho videla v bazare na Databázi kníh 😀

  4. Krásný článek, neznám ani jednu se přiznám, ale díky Tobě bych se nejradši vrátila do dětství 🙂 Také chystám časem tento článek, ale těch nápadů, projektů a inspirace je tolik! 🙂

    • Ďakujem, som rada, že sa článok páčil. 🙂 A je jasné, že každý máme tie svoje “naj”, rada si niekedy v budúcnosti prečítam o tvojich 🙂

  5. Skvělý článek! 🙂 Ani jednu z knížek jsem nečetla, ale dost jsi mě nalákala na to jít se prohrabat krabicí se svými dětskými knihami a na chvíli se do nich zase začíst. Dětské knihy mají tolik co říct těm, co jsou ochotni naslouchat 🙂

    • Niekedy to človeka vyslovene láka, vrátiť sa znovu na chvíľu do detstva, aspoň prostredníctvom kníh. Ja mám šťastie, že už mám dosť kníh vďaka synovi povyťahovaných, tak nemusím pátrať po krabiciach, stačí siahnuť do poličky a trochu si zalistovať. 🙂 A stále ma prekvapuje, koľko je tam zaujímavých vecí, nápadov a názorov… Napríklad neviem, či je to len komunistickým výberom, ale dosť veľa rozprávok v knihe O kouzelném ptáku Zymyrykovi je vyslovene feministicky ladených 😀

  6. Ahoj Katyka,
    krasny clanok 🙂 Dve knizky nepoznam, ale ostatne mam prelezene od predu od zadu 🙂 Alici/Alenky sa neboj, je to stale rovnako uzasne, da sa to kupit v cestine, to su vydania, ktore poznam zas z detstva ja, a smejem sa na tom rovnako dobre, je ich niekolko (Alenka z planety Zeme, Alencine narozeniny, atd.), a aj tie slovenske o Alici (TRI) su stale dobre. Nebudes sklamana, neboj sa!
    Na Osmijanka si pamatam presne ako ty, a toto je jediny “cover” priamo tej knizky, ktoru mali susedia a ktoru marne hladam po antikvariatoch.. Ale teraz mam strach, ze budem tiez sklamana, uf.. ale nove vydania nechcem, tam su fakt skarede kresby..
    Som rada, ze nie som jedine tululum, co takto visi na starych knizkach 🙂 Este k nim patria Opice z nasej police, Mach a Sebestova, a spomenuti traja patraci – podla mna su stale dobri, ale LEN stare vydania a americke – tie nemecke a ine su uz hluposti 🙂
    Papa, tvoj clanok potesil 🙂

    • Ahoj Jani,
      som rada, že sa ti môj článok páčil, a ešte radšej som, že poznáš tie knihy, ktoré som spomenula. 🙂 Skúsim teda tú Alicu aj v mojom veku, snáď sa mi bude páčiť rovnako ako v detstve. A z Osmijanka strach nemaj, možno som len ja natrafila na nesprávne knihy 🙂 Macha a Šebestovú mám rada doteraz (tie staré klasické rozprávky, nie tie nové) a na Troch pátračov som sa ešte neodhodlala. Ale aj to možno ešte príde. Jedna noha tu, druhá tam 🙂 Ďakujem za super komentár, veľmi potešil. 🙂

  7. Jé, Kir Bulyčov – Alenka z planety Země – konečně někdo, kdo má tu knihu taky rád 🙂 Četla jsem ji i v dospělosti, minimálně dvakrát, když jsem byla nemocná a moc se mi to líbilo. Bylo to i krásně ilustrované. Já jsem měla v dětství ráda i romány od A. Ransomeho – bylo to takové dobrodružné, já jsem takové dětství neměla, tak jsem Vlaštovkám a Amazonkám vždycky záviděla. Pár knih ze série jsem si teď na stará kolena koupila v antikvariátu 🙂

    • Kir Bulyčov je najlepší! 😀 Tak po tvojej skúsenosti s opätovným čítaním sa už nebojím si knihy požičať z knižnice a znovu prečítať. A Ransomeho nepoznám… Možno vyskúšame so synom, díky za tip. 🙂

Pridaj komentár

