Nenápadný pôvab melanchólie: Grégoire Delacourt – Na první pohled (recenzia)

Na prvni pohledGrégoire Delacourt píše nepriamo úmerné knihy: čím sú kratšie, tým dlhšie vám zostanú v hlave. To je aj prípad jeho najnovšieho románu Na první pohled. Na tento príbeh o osamelosti, hľadaní lásky a o tom, ako náš život ovplyvňuje vnímanie krásy, budete myslieť ešte veľmi dlho. Aj vy ste si mysleli, že najkrajšia žena na svete musí mať skvelý život? Na první pohled váš názor možno trochu pozmení.

Ako každý večer sleduje Arthur Dreyfuss svoj obľúbený seriál, keď vtom niekto zaklope na dvere. Oblečený v trenkách so šmolkami otvorí a neverí vlastným očiam: za dverami stojí Scarlett Johanssonová, hollywoodska hviezda, ktorá bola v rozličných anketách niekoľkokrát zvolená za najkrajšiu ženu sveta.

On je dvadsaťročný automechanik, žijúci osamelo v malom domčeku vo francúzskej Pikardii. Ona je dvadsaťšesťročná hollywoodska hviezda, ktorá má problémy. Zdá sa, že medzi nimi leží celý vesmír, ráno sa však koná zázrak: Scarlett je stále u Arthura doma…

Podľa úvodu to vyzerá ako celkom sranda, však? Nenechajte sa ale pomýliť, tento román je oddychová jednohubka len na prvý pohľad. Veď Delacourt napísal aj neuveriteľne smutnú knihu o výhre niekoľkých miliónov eur a už po prečítaní prvých stránok a zistení, aké osudy spisovateľ pre hlavných hrdinov pripravil, vám bude jasné, že ani Na první pohled nebude žiadne jednoduché odpočinkové čítanie.

Zaujímavý je takmer dokumentárny štýl doplnený miestami podrobnými informáciami o hercoch a filmoch, o ktorých sa práve hovorí, prípadne o miestach, kde sa dej odohráva. Napriek tejto čiastočnej strohosti je Na první pohled kniha, ktorá vás silno zasiahne. Pocity a myšlienky hlavných hrdinov sú popísané tak skvele, že s nimi jednoducho musíte cítiť. Ja osobne som často mala chuť oboch objať, utešiť a povedať im, že už bude všetko v poriadku. Celkový dojem umocňujú aj krásne básne francúzskeho básnika Jeana Follaina, ktoré v knihe Delacourt cituje.

Takže, oba se v té nepravděpodobné situaci stále překvapeně usmívali a Arthur cítil, že se podruhé v životě na první pohled zamiloval (vlhké ruce, tachykardie, stékající krůpěje potu, mráz běhající po zádech). Z vyschlého hrdla se mu vydralo neznámé slovo.
Comine.
(Pro všechny náročné jazykozpytné čtenáře a příznivce zeměpisu musím dodat, že v severní Francii, u hranic s Belgií, v kantonu Quesnoy-sur-Deûle, se opravdu nachází městečko nesoucí jméno Comines. Je to pravděpodobně ospalé městečko, v němž jistě bude přinejmenším pět spolků pro pozdvižení kultury. S tímto příběhem však nemá zmíněná obec nic společného.)

Postavy, tak ako ich autor opísal, sa vám dostanú pod kožu. Málokto z nás je síce najkrajšia žena sveta, prípadne automechanik, ktorému zaklopala na dvere, ale problémy, ktoré riešia, nie sú neznáme ani nám. Osamelosť, smútok, neschopnosť vyjadriť city vtedy, keď to po trebujeme, ale aj prvé nádejeplné záchvevy lásky – kto z nás by to nepoznal? S obidvomi budete sympatizovať, fandiť im a stále dúfať v lepšiu budúcnosť, aj keď autor dáva jednoznačne v celom príbehu najavo, že záver nebude veselá selanka. A hoci postavy rovnako ako v Seznamu mých přání reagujú niekedy až príliš dramaticky, k románu to sedí, a kratučký záver vás zanechá rozochvených, so smutne krásnym pocitom v duši.

Ako už vyplýva z uvedeného, Na první pohled nie je žiadna veselá slniečková kniha. Aj keď je v nej niekoľko skutočne vtipných scén, prevládajúci pocit, ktorý z nej budete mať, je smútok a melanchólia. Preto ju neodporúčam, ak máte depresiu – a to dokonca ani v prípade, že sa chcete len uistiť, že iní ľudia sú na tom horšie ako vy. Tento kratučký román je totiž napísaný tak dobre a sugestívne, že budete v depresii zasa kvôli osudu hlavných postáv. Ak ste ale duševne fit a máte chuť nechať sa zaplaviť vlnou dobre napísanej melanchólie, toto výnimočné dielko je pre vás ako stvorené.

Názov: Na první pohled

Autor: Grégoire Delacourt

Originálny názov: La première chose qu’on regarde

Vydalo nakladateľstvo HOST v roku 2014, ISBN 978-80-7491-337-2

Za poskytnutie e-knihy na recenzné účely ďakujem nakladateľstvu HOST.

12 thoughts on “Nenápadný pôvab melanchólie: Grégoire Delacourt – Na první pohled (recenzia)

• Prečítaj si, je to zaujímavo spracované. Delacourt si tuším v každej knihe vyberá niečo, o čom sú ľudia presvedčení, že to prináša šťastie (minule peniaze, teraz krása), a napíše o tom smutnú knihu. 😀

1. Melancholické knihy mám moc ráda, takže “Na první pohled” zařazuji do fronty. Momentálně mám ale právě spíše to sluníčkové období, takže se čtením počkám na tu správnou chvíli. Moc pěkně napsaná recenze! 🙂

• Ďakujem. 🙂 Presne tak, treba počkať na správnu náladu, aby si človek dokázal knihu poriadne vychutnať. Na první pohled naozaj stojí za to. 🙂

2. A tahle mě zas moc bavila, také hořskosladké čtení a samozřejmě – Scarlett navnadí ke koho, takže výborný tah :))

• Čítala si Seznam mých přání? Síce trochu iný štýl, ale tiež vo mne zanechal rovnaký pocit, ako Na první pohled. Delacourt píše fakt dobre, a na jeho knihách ma fascinuje, ako ich zakončuje úplne inak, než by človek čakal (prípadne dúfal).