Takmer dokonalá kniha: Fredrik Backman – Muž jménem Ove (recenzia)

Sú knihy, ktoré ocení najmä určitý okruh ľudí: knihy pre milovníkov hororu, knihy pre milovníkov fantasy, pre tých, ktorí obľubujú detektívky… A potom sú príbehy, ktoré sa budú páčiť všetkým bez ohľadu na žáner, aký zvyčajne vyznávajú. Takým románom je aj Muž jménem Ove od Fredrika Backmana. Ove, jeho humor, zásadovosť a láska k Saabu, kvalitnému náradiu a jednej žene vás jednoducho dostanú, aj keď obvykle máte knihy radšej krvavejšie.

Ove má päťdesiatdeväť rokov. Šoféruje Saab (čo je v tomto prípade povahová črta). Má pocit, že s ľudstvom to ide dolu vodou, pretože ľudia už dnes nedokážu ani (sem doplňte čokoľvek od zavŕtania hmoždinky, cúvania s prívesným vozíkom, až po rešpektovanie dopravných značiek). Každý deň ráno o šiestej vyráža na obchôdzku štvrte, na ktorej zisťuje, či všetci triedia odpad tak, ako majú, parkujú tam, kde majú a kedy majú, schovávajú bicykle do prístrešku, a iné dôležité veci. Oveho život má systém – až do dňa, kedy mu v práci povedia, že už ho nepotrebujú, a do jeho schránky zacúvajú prívesným vozíkom noví susedia. Vtedy do života Oveho, ktorý nemá rád ľudí a nemá rád mačky, vstupuje jedna tehotná Pakistánka, jej dve dcéry a manžel (do konca knihy zvaný mameluk), a jeden kocúr, ktorého schopnosť sarkazmu je skoro na rovnakej úrovni, ako Oveho. Začína veľký a krásny príbeh o nepredvídateľnosti lásky a priateľstva a o tom, že značka auta, ktoré vlastníte, je naozaj dôležitá.

Nepamätám si, kedy naposledy som si postavy tak okamžite zamilovala. Rázna ale milá Parvaneh, jej nešikovný mameluk, sarkastický kocúr, tí všetci sú skvelí. Ale najskvelejší je Ove. V podstate je to príšerný chlap, ktorý striktne trvá na vlastných pravidlách, privádza ľudí do šialenstva (v knihe som našla minimálne dve postavy, ktoré podľa mňa po kontakte s Ovem dostali infarkt), posudzuje ostatných podľa značky auta, ktorým jazdia, a má pocit, že všetci okrem neho sú vlastne blbci. Skrátka, nie je to žiadna očarujúca osobnosť, ten náš Ove. Napriek tomu si ho obľúbite. Asi pri jeho štrnástom povzdychu „Ľudia už nevedia poriadne ani…“ (odhadom strana 5) som sa pristihla, ako sa široko usmievam. Po tom, ako som sa vďaka retrospektívam dozvedela, čo je Ove vlastne za chlapa, aké korene majú niektoré jeho pravidlá, a v prítomnosti sledovala jeho interakcie so susedmi a kocúrom, som ho už nekriticky milovala. A povedala by som, že vám sa pri čítaní stane to isté. Fredrikovi Backmanovi sa jednoducho podarilo napísať postavu, ktorú je nemožné nezbožňovať.

„Kde máte tu odbarvenou ná…“ chtěl se zeptat Ove, jakmile Anders domluvil, ale zarazil se, když ho Parvaneh kopla do nohy.

„…přítelkyni,“ opravil se Ove.

„Ále, už spolu nejsme. Odstěhovala se,“ odpověděl Anders a zahleděl se na špičky bot.

Řekl, že byla hrozně rozzuřená všemi těmi hádkami s Ovem. To ale nebylo nic proti tomu, když pak Andersovi řekla, že Ove dokonce jejího psa nazval sněhulí, a on se prostě nedokázal přestat smát.

„Její novej přítel se tu zastavil pro věci. Očividně mi už pár měsíců zahejbala.“

„Hnus!“ vyhrkli Parvaneh, Jimmy a Patrick současně.

„Přijel lexusem,“ dodal Anders.*

„HNUS!“ vykřikl Ove.

*poznámka pre neznalých: Lexus je značka japonských áut.

Hoci to vyzerá, že kniha je iba veselá a humoristická, opak je pravdou. Autor sa nebojí ani vážnych tém a Oveho minulosť, jeho smútok a osamelosť dokáže opísať tak precítene, že sa vám bude sťahovať hrdlo od dojatia a tlačiť slzy do očí. Napriek tomu sa ale uplakaných chvíľ pri čítaní báť nemusíte. Backman ako kúzelník perfektne balansuje na tenkej hranici medzi tragédiou a komédiou. Vždy, keď to vyzerá, že smutná stránka príbehu získava navrch, príde situácia natoľko vtipná a absurdná, že sa cez slzy začnete pochechtávať alebo nahlas smiať. A naopak: kedykoľvek sa zdá, že pre samý vtip autor zabudol na problémy, hneď ďalšia scéna vás dostane späť na zem. Je to práve výborná zmes pobavenia a dojatia, rovnako ako dokonalé vykreslenie Oveho charakteru, ktoré robia túto knihu takou jedinečnou. Vďaka nim vám po dočítaní zostane príjemne hrejivý pocit a dojem, ako keby ste sa práve rozlúčili s priateľom.

Jediná vec, ktorú by som knihe vytkla, a zároveň jediný krôčik, ktorý ju podľa mňa delí od dokonalosti, je epilóg. Tam sa cukru Backmanovi usypalo na môj vkus až priveľa. A hoci Ovemu aj ostatným to trochu presladené šťastie rada doprajem, mám pocit, že o niečo horkejší nádych mu sedí viac.

Možno vo vás to obrovské množstvo pozitívnych reakcií na knihu vzbudzuje trochu podozrenie. Nemusí, Muž jménem Ove je skrátka výborný román, ktorý si všetky nadšené výkriky zaslúži. Pre mňa je to kniha, ktorú si stopercentne prečítam, ak si budem chcieť zlepšiť smutnú náladu, alebo zachovať tú dobrú. Je to darček, ktorý kúpim priateľom a rodine, keď im budem chcieť spraviť radosť. Je to prvá reakcia na otázku „Čo by si mi odporúčala na čítanie?“ bez toho, aby som zisťovala, aké žánre pýtajúci sa preferuje. Muža menom Ove si totiž musí zamilovať každý.

Názov: Muž jménem Ove

Autor: Fredrik Backman

Originálny názov: En man som heter Ove

Vydalo nakladateľstvo Host v r. 2014, ISBN 978-80-7491-321-1

Za poskytnutie e-knihy na účely recenzie ďakujem nakladateľstvu Host.

4 thoughts on “Takmer dokonalá kniha: Fredrik Backman – Muž jménem Ove (recenzia)

• Ove ma naozaj dostal a teraz ho budem propagovať, kade budem chodiť 🙂 Koniec… je pravda, že by ma rozosmutnilo, keby to skončilo nejako zle, ale zdalo sa mi že tam toho naflákal už trochu priveľa. Děda? Svatba? Ale no tak! 😀 Ale dopriala som im to, všetkým 🙂

1. Naprosto souhlasím! 🙂 Oveho jsem si také zamilovala, a to bývám u všeobecně oblíbených knih dost skeptická. Zatím jsem s ním měla tu čest jen v audiopodobě, ale rozhodně si plánuji pořídit i papírovou knihu. Parádní recenze! 🙂

• Ďakujem 🙂 A s všeobecne obľúbenými knihami sme na tom podobne, preto som sa pri Ovem snažila nemať príliš vysoké očakávania. A on ma dostal už prvými stránkami… Je to vážne skvelá kniha. 🙂