Keď aj bohovia sú len ľudia: Madeline Millerová – Achilleova píseň (recenzia)

Máte pocit, že staré grécke báje sú čítanie pre školopovinné deti? Že antické eposy a drámy už nemajú súčasného čitateľa čím zaujať? Americká spisovateľka Madeline Millerová vás vyvedie z omylu. Jej krásny román Achilleova píseň, ktorý novým spôsobom stvárňuje príbeh trójskej vojny, vám nedá jesť ani spať bez ohľadu na to, že viete, ako to celé dopadne.

Príbeh sa odohráva v bájnych dobách, kedy po zemi chodili kentauri a bohovia zasahovali do osudov smrteľníkov viac, ako by sa patrilo. V dobách, kedy veštby skutočne predpovedali budúci osud a Erínye, bohyne pomsty, neboli iba personifikáciou výčitiek svedomia. Mladý princ Patroklos, príliš neduživý a nešikovný na to, aby spĺňal očakávania svojho otca, je vyhostený do kráľovstva Fthia. Tam žije opustený a prehliadaný až do chvíle, kedy sa s ním spriatelí Achilles, fthijský princ. Achilles je všetkým, čím Patroklos nie je: silný, krásny, syn bohyne a smrteľníka. Je to „najlepší z Grékov“, muž veštbami predurčený k veľkým činom. Napriek všetkým rozdielom medzi nimi vznikne priateľstvo a neskôr i láska. Puto silné natoľko, že odolá nepriazni osudu, neľúbosti Achillovej božskej matky Thethys, aj Achillovej túžbe po hrdinstve. Keď však kvôli krásnej Helene vypláva tisíc lodí v ústrety trójskej vojne, čaká dvoch mladých princov skúška najkrutejšia a najťažšia.

Dám vám otázku: kto vie, ako to dopadlo s Achillom? Všetci? Výborne. A myslíte si, že vám to pri čítaní Achilleovej písně bude prekážať? Prezradím vám: nebude. Madeline Millerová totiž dokázala takmer nemožné. Vzala notoricky známy príbeh a napísala ho tak bravúrne a citlivo, že aj keď viete, ako celý román skončí, neubránite sa tomu, aby ste dychtivo hltali stránku za stránkou. Je to určte aj tým, že Millerová sa nesústreďuje len na trójsku vojnu, ale aj na všetko, čo jej predchádzalo. Máme tak šancu sledovať vzťah Patrokla a Achilla od počiatku, rovnako aj udalosti, ktoré predchádzali tým osudným, spomínaným v Ilias. Vďaka zručnosti, s akou Millerová spriada známe aj menej známe skutočnosti o Achillovi, sa pred čitateľom odvíja príbeh rovnako krutý a smutný, a zároveň krásny a fascinujúci, ako najlepšie antické tragédie.

Achilleova píseň je síce písaná moderným a pre nás oveľa zrozumiteľnejším jazykom, napriek tomu na vás zapôsobí dojmom pravej gréckej drámy. Pocit osudovosti a blížiacej sa tragédie z knihy úplne sála, ten dojem ešte umocňuje množstvo veštieb a božích zásahov. Celkovo je zapojenie nadprirodzena veľmi dobre opísané. Napriek tomu, že mytologický svet ovládaný bohmi je nám cudzí, Millerová všetko zakomponovala do deja tak prirodzene, až budete mať nutkanie veriť, že v dávnych dobách to takto v Grécku naozaj chodilo. Je tiež veľmi zaujímavé nachádzať v texte postavy a príbehy zo starých povestí (kto mal rád Staré grécke báje a povesti od Petišky si čítanie naozaj užije) a pozerať sa na ne trochu iným pohľadom.

Postavy sú v Millerovej podaní ako živé a je zvláštne, ale osviežujúce vidieť zrazu Odyssea nielen ako odvážneho a múdreho muža, ale aj ako prefíkaného a „vychytralého“ chlapíka, ktorý vždy sleduje vlastné ciele. Vďaka autorke som dokázala pochopiť a súcitiť s na prvý pohľad krutou Thethys, Achilles zrazu nebol len veľký bojovník, ale aj chlapec, opojený predstavou vlastného hrdinstva, a Patroklos, ktorý v bájach väčšinou nie je ničím viac ako dôvodom Achillovho smútku, tu získava vlastnú tvár a osobnosť. Patrokla v tejto knihe musíte milovať, je naozaj dokonalý – čo mi tentoraz dokonca ani nevadilo. A vzťah medzi oboma hrdinami je popísaný naozaj krásne. Ich postupné zbližovanie, láska a oddanosť nepotrebujú veľké slová ani ohnivé vyznania, napriek tomu je v nich citu dosť a potešia každého milovníka triezvej romantiky.

Samozrejme, román nemusí sadnúť každému. To, čo tak fascinovalo mňa – história, mytológia, iný pohľad na známe postavy minulosti – môže iného čitateľa popudzovať. Autorka sa nevyhla ani miernemu množstvu pátosu, aj keď mám pocit, že do tohto druhu príbehov to patrí. Musím tiež dodať upozornenie, že v podstate nejde o históriu trójskej vojny, ale o príbeh lásky medzi Achillom a Patroklom. Kto teda čaká veľký epický dej, môže byť sklamaný, aj keď dramatických udalostí je v poslednej tretine knihy naozaj dosť. Takisto skutočnosť, že ide o zobrazenie homosexuálneho vzťahu medzi mužmi nemusí prekusnúť každý, hoci sa nemusíte obávať žiadnych explicitných scén. Vzťah medzi Patroklom a Achillom je najmä o láske a nie o sexe a ja mám pocit, že jeho popis by obmäkčil aj najzarytejšieho homofóba.

Sú knihy, na ktoré prakticky hneď po dočítaní zabudnete. Zostane po nich neurčitý pocit: „Áno, čítala som, o čom to bolo?“ To sa vám s Achilleovou písní nestane. Dôkazom môžem byť ja: čítala som ju cez prázdniny, ale aj po mesiaci si dokážem presne vybaviť najobľúbenejšie scény, pocity a náladu, ktoré vo mne kniha vyvolala. A je mi jasné, že sa k románu budem vracať. Sú knihy, na ktoré hneď po prečítaní zabudnete a sú knihy, na ktoré sa nezabúda. Achilleova píseň patrí medzi tie druhé.

Názov: Achilleova píseň

Autor: Madeline Millerová

Originálny názov: The Song of Achilles

Vydalo nakladateľstvo Host v roku 2014, ISBN 978-80-7294-927-4

4 thoughts on “Keď aj bohovia sú len ľudia: Madeline Millerová – Achilleova píseň (recenzia)

1. Mám z knihy rovnaké pocity, proste úžasné dielo a ja dúfam, že Madeline takto pojme ešte nejakú historickú udalosť a napíše ďalšiu skvelú knihu.

• Myslím, že tvoje želanie sa splnilo, na Goodreads som od nej videla ešte Galateu, legendu o Pygmalionovi z pohľadu oživenej sochy. 🙂 To by som si hrozne rada prečítala, pretože táto téma dáva mnoho možností a som si takmer istá, že Millerová to zasa napísala bravúrne. My môžeme iba čakať, či sa Host rozhodne vydať aj túto knihu, alebo budeme zháňať v originále 🙂

2. Krásně sepsané, už dlouho po ní pokukuji, ale nějak stále nebyla příležitost, jednou určitě přijde a věřím, že mě dostane stejně jako Tebe 🙂

• Ďakujem 🙂 Príležitosť si nájdi, je to super kniha a myslím, že tebe by sa mohla vážne páčiť. Možno na ďalšej dovolenke? 😉