Keď sa história stretne so smrťou: Ahmet Ümit – Istanbulské memento (recenzia)

Máte radi detektívky a radi by ste si prečítali niečo exotického? Zaujíma vás história alebo aspoň viete, že starých Rimanov a starých Grékov delí nejaký ten rôčik a miesto výskytu? Páčia sa vám kriminálky, ktoré v sebe skrývajú aj niečo viac ako zopár mŕtvol? V tom prípade vám odporúčam Istanbulské memento od tureckého spisovateľa Ahmeta Ümita. Knihu o láske k mestu, láske k žene a niekoľkých tajomných vraždách.

Pri nohách Atatürkovej sochy v Istanbule je objavená mŕtvola zavraždeného muža. Telo je naaranžované do tvaru šípky a v ruke má starovekú mincu. Keď sa komisár Nevzat Akman púšťa do vyšetrovania, netuší, že ho čaká dramatický zápas o čas. S každým novým dňom pribúda nová mŕtvola, a každá z nich odkazuje na významnú historickú osobnosť alebo miesto dôležité pre Istanbul. Čo spája zavraždené osoby a prečo vrah odkazuje na slávnu minulosť mesta? Aby komisár Akman túto záhadu vyriešil, musí pátrať nielen v histórii Istanbulu, ale aj dravom prostredí stavebných developerov, ktorí sa nezastavia pred ničím. Podozrivých je veľa a isté je iba jedno: ak sa polícii nepodarí vrahov odkaz rozlúštiť, zomrie ďalší človek.

V našich končinách sú síce momentálne populárne najmä severské a anglosaské kriminálky, no určite nezaškodí raz za čas siahnuť aj po detektívke z exotickejších miest. Už len preto, že keď sa k nám nejaká takáto kniha dostane, väčšinou ide o naozaj vydarený kúsok. To je aj prípad Istanbulského mementa od Ahmeta Ümita.

Najskôr však musím upozorniť všetkých milovníkov kníh, v ktorých akcia stíha akciu a udalosti sa ženú zbesilým tempom: milí zlatí, toto nie je román pre vás. Dej sa síce odohráva počas asi siedmych dní a vyšetrovateľov tlačí čas, na tempe knihy to ale nepoznáte. Ümit si dáva načas a dôkladne vykresľuje postavy a ich minulosť, oboznamuje nás s históriou mesta od jeho vzniku a medzitým si stihne vystrihnúť aj nejakú tú úvahu o náboženstve, zločine a iných záležitostiach. Súčasťou románu sú aj krátke lyrické texty súvisiace s historickými postavami, ktoré sú nielen zaujímavé, ale podľa mňa patria aj medzi najlepšie časti z knihy. Z tohto všetkého je jasné, že nám kniha trošku nabobtnala (576 strán je na detektívku celkom dosť), ale nevadí to, skôr naopak.

Práve to totiž robí knihu Istanbulské memento v súčasnej detektívnej produkcii takou výnimočnou. Vďaka Ümitovým skvelým popisom máme možnosť na chvíľu zažiť pre nás exotickú atmosféru Istanbulu, prejsť sa jeho uličkami a obdivovať nádherné pamiatky. Zároveň nás zoznamuje so životom obyvateľov tejto obrovskej metropole, s veľmi vierohodne opísanou korupciou, ktorá všade vládne, dozvieme sa názory na náboženstvo aj obľúbené jedlá, pri ktorých sa vám zaručene budú zbiehať sliny. Skrátka a dobre, Istanbulské memento je povinným čítaním pre všetkých, ktorí by sa radi o Turecku dozvedeli niečo viac než len to, že tam majú pekné pláže a býva tam lacná dovolenka.

Na druhej strane sa nemusíte obávať, že by tým pádom detektívna zápletka ustupovala do pozadia. Táto kniha nie je z tých, pre ktoré by zopár vrážd bolo len pomocnou barličkou na to, aby človeka zoznámili s krajinou alebo s príbehom hlavnej postavy. Historické udalosti, informácie zo života postáv aj detektívna zápletka – všetko je dokonale vyvážené. Autor má všetko výborne premyslené, jednotlivé dieliky skladačky do seba perfektne zapadajú, a napriek tomu, že v románe sa rieši mnoho iných vecí, hlavná zápletka vo vás zanechá veľmi silný dojem. A to zakončenie! Síce mám s odstupom času k rozuzleniu drobnú výhradu, ale keď som dočítala, bola som natoľko unesená atmosférou a príbehom, že mi nevadilo absolútne nič.

To, že Istanbulské memento nie je typická európska detektívka, je okrem neobvyklého prostredia poznať aj na štýle. Celkove je text lyrickejší a miestami trochu rozvláčnejší, ako sme zvyknutí v našich končinách, ale nie je to nič rušivé. Na odlišné tempo príbehu si zvyknete veľmi rýchlo. Jediné, čo mne osobne na knihe prekážalo je vlastne len to, že medzi všetkými tými tureckými menami sa vyskytlo jedno preložené do češtiny – Evženie. Myslím, že v zahraničných dielach by sa mená nemali prekladať, pôsobí to zvláštne. Ale to je vyslovene len hnidopišská maličkosť, ktorá zážitok z knihy a príbehu neovplyvní.

Istanbulské memento je skrátka splnený sen každého knihomoľa. Veď v tomto románe dostanete tri v jednom: knihu o histórii, náhľad do života v súčasnom Turecku a napínavú detektívku, všetko vo vynikajúcej kvalite. Zároveň je aj dôkazom toho, že dobrú detektívku so zaujímavou a neopakovateľnou atmosférou nemusíte hľadať iba na sever od našich hraníc. Presvedčte sa sami, nebudete sklamaní.

Názov: Istanbulské memento

Autor: Ahmet Ümit

Vydalo nakladateľstvo Host v roku 2014, ISBN 978-80-7491-033-3

Ďakujem nakladateľstvu Host za poskytnutie e-knihy na účely recenzie.

3 thoughts on “Keď sa história stretne so smrťou: Ahmet Ümit – Istanbulské memento (recenzia)

1. Ahoj, omlouvám se, jestli otravuji, ale chtěla bych tě poprosit, jestli by si neshlédla můj blog a třeba nenapsala do komentářů nějaké připomínky, pokud by si měla nápad jak blog zlepšit, tak budu moc ráda, když mi poradíš, teprve začínám a tvůj blog se mi moc líbí. Předem děkuji. http://milujemekihy.blogspot.cz/

2. Keď o knihe napíšeš tak krásne, to sa nedá ignorovať. A to som pôvodne knihu obišla bez väčšieho záujmu, teraz ale vidím, že si ju musím prečítať 🙂

• Ďakujem, som rada, že som ťa navnadila. 🙂 Istanbulské memento má úžasnú atmosféru, s akou som sa len tak niekde nestretla. Naozaj odporúčam a dúfam, že sa ti bude páčiť 🙂