Sex, koniec sveta a rock and roll: Andrew Smith – Kukuřičný město (recenzia)

Keď som si na Goodreads.com čítala názory na Kukuřičný město od Andrewa Smitha, najčastejšie používaným slovom bolo weird. Weird podľa Anglicko-slovenského slovníka znamená: 1. tajomný, osudový, 2. zvláštny, neobvyklý. Myslím, že nie je slovo, ktoré by Kukuřičný město vystihovalo lepšie. Veď čo môže byť osudovejšie ako koniec sveta spôsobený meter a pol vysokými vražednými modlivkami? Čo môže byť neobvyklejšie ako skutočnosť, že keď sa zamyslíte nad všetkými súvislosťami, tento koniec sveta spôsobila obyčajná chlapčenská bitka a rozbitý nos? Čo môže byť zvláštnejšie ako hlavný hrdina – šestnásťročný pubertiak, ktorý miluje dvoch ľudí naraz, je posadnutý zapisovaním udalostí, a stále myslí hlavne na to, čo všetko ho rajcuje? Kukuřičný město je skrátka čudné. A zábavné, vtipné, neuveriteľné, pútavé, dojímavé; zvláštne tak, že sa nebudete vedieť odtrhnúť.

Šestnásťročný Austin je posadnutý zaznamenávaním udalostí. Vo svojich svojráznych zápiskoch rozpráva, ako on a jeho najlepší priateľ Robby spôsobili koniec ľudstva, keď v malom americkom mestečku omylom prebudili nezničiteľnú armádu. Armádu obrích modliviek, ktoré zaujímajú len dve veci: jedlo a sex.

Lenže okrem tohto poľutovaniahodného faux pas trápi Austina horší problém. Je zamilovaný do svojej priateľky Shann, ale možno tiež do Robbyho. Hormóny bláznia a ničomu nepomáha, keď sa ukáže, že nakoniec bude na Austinovi, aby zachránil svet.

Nie je jednoduché povedať, čo je vlastne Kukuřičný město zač, ale aj tak to skúsim. Predstavte si s láskou natočený béčkový film o vedeckom experimente, ktorý sa vymkol kontrole. Film, ktorý sám seba berie hlavne ako zábavu, a preto sa trochu vydesene bavíte aj na scénach s obrovským hmyzom, ktorý si pochutnáva na okoloidúcej obeti. Teraz si predstavte rozprávača – šestnásťročného pubertiaka, ktorého jedinou starosťou (okrem meter a pol vysokých modliviek) sú jeho hormóny a zmätené city, a jeho najobľúbenejšou vetou je „To mě rajcovalo“. 🙂 To ale nie je všetko. Teraz do tohto koktejlu primiešajte Austinovu schopnosť trúsiť mimoriadne múdre vety, smutné historky z minulosti jeho predkov, parádne zachytenú šeď Ealingu v štáte Iowa, kde po skrachovaní jedinej továrne poriadne funguje len zastaváreň a obchod s chlastom. Matky závislé na xanaxe, večne kadiaci pes, pokrytecké puritánstvo na škole a láska k dvom rozličným osobám a s ňou spojený zmätok a výčitky svedomia. Máte? Tak toto je Kukuřičný město.

A okrem iného je to mimoriadne dobre napísaný román. Normálne by som verila, že to naozaj napísal zmätený šestnásťročný chalan, také boli všetky pocity a myšlienky uveriteľné. Zároveň je to úžasná zábava a parádna jazda. Ak ste teda cieľová skupina a tento román Andrewa Smitha vám sadne. To, či ste cieľová skupina poznáte tak, že sa vám a) páčila anotácia, b) pobavíte sa na ukážke. Ak splníte tieto dve podmienky, určite po tejto knihe siahnite, len tak ľahko na ňu nezabudnete. A keď nie ste cieľová skupina… asi po nej siahnite aj tak, hoci je tu riziko, že vám bude pripadať iba divná. Ale aspoň si rozšírite obzory. 🙂

Ako ste si už možno všimli, ja cieľová skupina rozhodne som. Kukuřičný město ma nadchlo, úplne dostalo. Kniha má 352 strán a ja som ju prečítala za dva dni jednoducho preto, že som sa príliš dobre bavila a príliš ma zaujímalo, čo bude ďalej. Zamilovala som si Austinove myšlienky, hlášky a čakala na jeho opakujúce sa obľúbené vety. (Nikdy by ste neverili, aké vtipné sú vety „Rajcovalo mě to.“ a „Nebyl to dobrý nápad.“, keď poznáte súvislosti.) Dojímali ma príbehy z histórie jeho rodiny aj spomienky na to, ako Austin začal chodiť so svojim dievčaťom Shann Collinsovou. Pri scéne, ktorá opisuje, ako sa po prvýkrát pobozkali, som sa prihlúplo usmievala – asi som stále ešte v puberte. A koniec ma úplne dostal. Vy, ktorí ste knihu čítali, nado mnou môžete začať krútiť hlavou, ale naozaj som nečakala to, čo sa stalo. A vďaka tomu na mňa kniha zapôsobila ešte viac.

Tu je môj názor na Kukuřičný město v skratke: tá kniha je boží. Zábavná, smutná, dojímavá, a o hmyziu apokalypsu ide prekvapujúco až v druhom rade. Hlavne je ale iná ako drvivá väčšina knižnej produkcie. S Austinom citlivým, ale aj zábavným spôsobom nazriete do duše zmäteného pubertiaka – a popritom si vychutnáte pár skutočne desivých scén so žravými modlivkami. Jeho príbeh sa vám dostane pod kožu, prinúti sa neustále pochechtávať, značiť si najuletenejšie scény a plánovať, kedy sa ku knihe dostanete znovu. Alebo aj nie a román vám nesadne. To už bude na vás. V každom prípade vám ale môžem zaručiť, že Kukuřičný město po dočítaní z hlavy len tak ľahko nedostanete.

Když jsem se vrátil do školy, paní učitelka Mitchellová poslala všechny holky ze třídy pryč a pastor Roland Duff nám vysvětlil, že jsou knížky, které my chlapci na Luteránské akademii Curtise Cranea nesmíme číst. Od nynějška jsme nesměli číst nic, kde se psalo o masturbaci, katolíkách a penisech. Pastor Roland Duff přednesl stejnou řeč o masturbaci, slabosti a homosexualitě, kterou jsem slyšel v jeho ředitelně, před celou třídou.

Znova zmínil, že Italové kvůli ní prohráli válku.

Takovýhle věci se do dějepisnejch knížek taky nedostanou.

Proslov prokládal poznámkama jako „jak jsem se snažil vysvětlit Austinovi Szerbovi“.

Máchal u toho před sebou rukama, jako by z velkýho kusu těsta modeloval Austina Szerbu, aby všichni ostatní viděli, jak vypadá ten, co psal ve svým čtenářským deníku o masturbaci a katolíkách.

Pak jsme se společně pomodlili a paní učitelka Mitchellová šla dát stejnou přednášku holkám.

S Robbym jsme si říkali, že by bylo fajn dát si po tom všem cigaretu.

Byl to nejhorší den mýho života ode dne, co od nás odešel Erik.

Všichni věděli, že jsem to já, koho popotahujou kvůli masturbování. Na Luteránský akademii Curtise Cranea jste jenom stěží mohli zaslechnout jméno Austin Szerba a nemyslet na masturbaci.

Do konce školního roku jsem ve třídě už nepromluvil.

Robbymu to přišlo vtipný a říkal, že jsem statečnej.

Nejlepší kámoši takový věci dělají.

Zajímalo by mě, jestli paní učitelka Mitchellová taky říkala holkám o Austinovi Szerbovi a o tom, jak náctiletý kluci masturbujou, nebo jestli si našla vlastní knížku, ve který masturbujou holky. Pomyšlení na takovou knížku mě rajcovalo.

Knihovna byla nějakou dobu ještě tišší a opuštěnější než obvykle.

Když se holky vrátily do třídy, Shann mi pod lavicí nenápadně hodila do klína vzkaz. Myslel jsem si, že si ze mě bude utahovat kvůli masturbování, ale stálo v něm:

Dobrá. Dostals mě, Austine Szerbo. Taky jsem četla Čokoládovou válku. Ta knížka je skvělá. Tohle je strašný místo. Pojď dneska po škole ven, dáme si někde colu. Mimochodem, líbí se mi, co máš dneska na sobě.

Měl jsem na sobě úplně stejný oblečení jako všichni kluci na Luteránský akademii Curtise Cranea.

Ten den jsme se s Shann Collinsovou poprvý líbali.

Stalo se to hned po tom, co jsem jí řekl, že by blbci nikdy neměli číst knížky.