Román so skvelým obalom i obsahom: Jessie Burtonová – Miniaturista (recenzia)

Neviem, či to tak máte aj vy, ale mne sa niekedy podarí naraziť na knihu, o ktorej síce viem, že nie je dokonalá, ale zapôsobí na mňa tak, že sú mi prípadné chyby srdečne ukradnuté. To je aj prípad románu Miniaturista od Jessie Burtonovej. Našla by som tam síce pár vecí, bez ktorých by kniha bola lepšia, ale atmosféra, tajomnosť a samotný príbeh ma pohltili tak, že pri čítaní na tom ani trochu nezáležalo. A tak nemôžem inak, ako Miniaturistu s nadšením odporúčať.

Osemnásťročná Nella Oortmanová jedno októbrové ráno roku 1686 zaklope na dvere honosného domu v najbohatšej štvrti Amsterdamu. Prichádza sem za svojím manželom, ktorého okrem krátkeho obradu pred mesiacom vlastne ani nevidela. Namiesto muža, ktorý sa ani neobťažoval prísť ju privítať, sa však zoznamuje len s jeho chladnou a odmeranou sestrou Marin, čiernym sluhom a drzou slúžkou. Nella sa cíti nevítaná a odmietaná, navyše sa zdá, že takmer každý v tomto dome má nejaké tajomstvo. Jej manžel Johannes Brandt (ktorý sa na druhý deň predsa len ukáže) Nelle venuje neobvyklý a vzácny svadobný dar – napodobeninu ich domu, veľkú ako skriňová vitrína. Nella do nej objedná pár kúskov zariadenia od tajomného miniaturistu. Ten jej však začne posielať aj ďalšie predmety, ktoré si neobjednala. Nábytok a figúrky znepokojujúco verne kopírujú predmety v dome a jeho obyvateľov. Kto je miniaturista a odkiaľ pozná toľko detailov – dokonca aj tie, ktoré sú pre ostatných skryté? A je iba pozorovateľom, ktorý zaznamenáva dianie v dome, alebo drží osud obyvateľov vo svojich rukách?

Hneď na začiatku vás musím upozorniť, že napriek názvu a anotácii táto kniha na príbehu o miniaturistovi nestojí. Aby som vás nepoplietla: samozrejme, že mysteriózna zápletka s miniaturistom je pre román dôležitá, je však skôr akýmsi hybateľom deja. Podstatný je ale najmä život rodiny Brandtových a ich skryté tajomstvá, ktoré postupne vychádzajú na povrch. Ten, kto by očakával príbeh založený iba na tajuplnej zápletke s miniaturistom by teda mohol byť sklamaný. Prvotina Jessie Burtonovej je totiž najmä o ľuďoch a ich osudoch, túžbach a slobode.

Napriek tomu, čo som práve napísala, je jednou z najsilnejších stránok románu jeho hutná a tajuplná atmosféra. Otázky vzbudzuje prakticky všetko. Čo naznačujú predmety, ktoré miniaturista posiela? A prečo si vybral práve Nellu? Aké tajomstvá skrývajú členovia rodiny Brandtovcov a prečo sa k Nelle správajú tak zvláštne? Už začiatok románu vás navnadí a vzbudí obrovskú zvedavosť, každá ďalšia neobvyklá udalosť alebo čin ju ešte zväčší a núti pokračovať v čítaní ďalej – a rýchlejšie. Budovanie atmosféry autorke skrátka ide na výbornú, napätie rastie prakticky s každou ďalšou stránkou, otázkou len je, či aj rozuzlenie tejto tajuplnosti zodpovedá. Ja som bola naozaj spokojná, Miniaturista je kniha podľa môjho gusta. To, či budete záverom knihy nadšení aj vy dosť závisí od skutočnosti, či potrebujete mať všetky tajomstvá vyriešené, alebo vám neprekáža, že niektoré veci zostanú neodhalené. Burtonová vás nenechá tápať v nevedomosti, ale očividne vyznáva zásadu, že človek nemusí pochopiť príčinu úplne všetkého.

Nielen vykreslenie atmosféry a prostredia zvláda autorka na jednotku. Nella ako hlavná hrdinka je veľmi sympatická a jej prerod zo zmätenej a trošku idealistickej dievčiny v silnú ženu, ktorá zvládne aj ťažké situácie, ktoré jej osud nachystal, je pomerne realistický. Niekomu by sa síce mohlo zdať, že sa odohral prirýchlo (časový úsek približne štyri mesiace), ale ja mám pocit, že udalosti, ktoré Nella prežila, jej pomohli sa „vylúpnuť“. Slabšiu povahu by zlomili, ona ukázala, že slabá rozhodne nie je. Veľkým prekvapením pre mňa bola postava Johannesa Brandta. Možno preto, že som od neho nečakala nič okrem toho, že bude nesympatický manžel. Poriadne som sa zmýlila a Johannes sa pre mňa stal jednou z najzaujímavejších postáv v knihe. Aj ostatní sa Jessie Burtonovej vydarili, a hoci s nimi nebudete vždy sympatizovať (úplne si obľúbiť Marin sa mi nepodarilo do konca knihy), rozhodne im aspoň porozumiete. Autorka má očividne talent, dokáže vás vtiahnuť do deja tak, že s napätím sledujete a hltáte úplne všetko. Či už ide o obchodné machinácie, tajomstvá rodiny, vzťahy medzi ľuďmi alebo miniaturistove odkazy, všetko je popísané veľmi živo a pútavo. Pri obchodných záležitostiach ma aj celkom prekvapilo, ako zaujato som si o nich čítala. 🙂

Ako som už písala, napriek všetkým kladom Miniaturista nie je dokonalá kniha. Miestami sa zdá, že autorka sa rozhodla do príbehu zakomponovať úplne všetky problémy, ktoré vtedajšia spoločnosť mala. Zasahovanie cirkvi do života ľudí, postavenie žien a ich závislosť na mužovi, rasová neznášanlivosť… Všetko je v podstate len načrtnuté, do žiadnej problematiky sa Burtonová nepúšťa hlbšie. Je pravda, že nám v pútavom románe iba ukazuje, ako vtedajšia spoločnosť fungovala a vyzerala. Mám však pocit, že keby si vybrala tých problémov menej a ponorila sa viac do hĺbky, knihe by to prospelo. Čo mi ešte trochu prekážalo, bola nejasnosť ohľadne toho, čo všetko je v románe vymyslené a čo je založené na skutočnosti. Kniha začína fotkou vitríny s miniatúrami, ktorá patrila skutočnej Nelle Oortmanovej, a ktorú jej ako svadobný dar naozaj venoval jej manžel Johannes. Použité sú citáty z Biblie, ktoré boli vyznačené v Brandtovej domácej Biblii. Napriek tomu je v poďakovaní autorky veta, že životopis Nelly v knihe je len vymyslená literárna podoba. Skôr než prehľad platov a cien uvedený na konci knihy by ma teda zaujímalo, ktoré sú tie styčné body medzi literárnym príbehom a skutočným životom Nelly a jej rodiny.

Napriek drobným výhradám, ktoré voči knihe mám, je Miniaturista román, ktorý skutočne stojí za prečítanie. Opantá vás svojou tajuplnou atmosférou, pohltí neobvyklým a napínavým príbehom a na chvíľu vás prenesie do Amsterdamu sedemnásteho storočia. Je to jedna z tých kníh, ktoré vás uhranú, prinútia zbesilo čítať a vymýšľať rozličné teórie, ako to nakoniec dopadne. Nájdete v nej mnoho krásnych myšlienok, veľké tajomstvá aj nádych nadprirodzena – čo viac si čitateľ môže želať? Keď ešte ide o knihu tak dobre a pútavo napísanú ako Miniaturista, naozaj nie je potreba váhať. Odporúčam ju všetkým, ktorí majú radi tajomstvá rovnako, ako veľké ľudské príbehy.

Za poskytnutie knihy na účely recenzie ďakujem e-shopu preskoly.sk. Knihu môžete kúpiť napríklad tu.

Pani Oortmanová sa vždy ponosovala, že na míle ďaleko niet dostatok pytačov; miestnych chlapcov a nazývala „senožrútmi“. Mesto a Johannes Brandt predstavovali budúcnosť jej dcéry.

„Ale… láska, mama. Budem ho niekedy milovať?“

„Naše dievčatko chce lásku,“ vykríkla teatrálne pani Oortmanová do assendelftských chátrajúcich múrov. „Chce broskyne a šľahačku.“

Povedali jej, že je správne odísť z Assendelftu, a Boh vie, že nakoniec sama si najviac na svete želala odtiaľ utiecť. Už netúžila hrať sa s vyplaveninami z vrakov s Carelom a Arabellou, ale to nevylučuje sklamanie, ktoré sa jej zmocňuje teraz, keď sedí pri prázdnej svadobnej posteli v Amsterdame, ako ošetrovateľka pri pacientovi. Aký má zmysel byť tu, keď ju manžel ani poriadne neprivíta? Vyškriabe sa na prázdny matrac a zahrabe do perín, prenasledovaná opovržlivým pohľadom v Corneliiných očiach, ostrým tónom v Marininom hlase a Johannesovou nevšímavosťou. Som dievča, uvažuje, ktoré nemalo jedinú broskynku, o šľahačke ani nehovoriac.

Názov: Miniaturista

Autor: Jessie Burtonová

Originálny názov: The Miniaturist

Vydalo vydavateľstvo Ikar a. s. Bratislava v roku 2015, ISBN 978-80-551-4131-2

14 thoughts on “Román so skvelým obalom i obsahom: Jessie Burtonová – Miniaturista (recenzia)

1. Tahle knížka vypadá fakt zajímavě 🙂 Mám ráda takové to tajemno a z tohohle úplně dýchá. I tohle období 17. století se mi líbí. Ráda bych někdy vyzkoušela, jaké bylo tam žít, ve všech těch knížkách to vypadá naprosto magicky. 😀 Díky za tip 🙂

• Aj ja by som sa do tej doby zašla pozrieť… ale asi naozaj iba na návštevu. 🙂 Ak máš chuť na niečo tajomného, Miniaturista je určite tá správna voľba. 🙂 A keď máš rada knihy z tohto obdobia, tak ti ešte odporúčam Dívku s perlou a Tisíc podzimů Jacoba de Zoeta. Obidve sú moje obľúbené, vyskúšaj aj ty, možno ti sadnú tiež. 🙂

2. Autorka má očividně talent, dokáže nás vtáhnout do děje…a Ty máš talent, nalákat nás na čtení právě této knihy 🙂 Výborná recenze! Miniaturista mi sedí na poličce a zprvu jsem na něj byla opravdu natěšená, ale pak to nadšení nějak ustoupilo. Ale po této recenzi se na něj jdu hned vrhnout. Opravdu skvělá recenze 🙂

• Dnes dočteno. Bylo to dobré. Líbilo se mi tajemno zosobněné miniaturistou a zpočátku i Johannesem. Závěr příběhu mi vyrazil dech. Přiznávám, že mi i ukápla slza.

• Tak to som rada, že sa ti Miniaturista páčil. Tá atmosféra bola skvelá, že? Teší ma, že som ťa nenavnadila na knihu, ktorú by si potom znechutene odložila. 🙂

• Na Tvůj blog chodím ráda, čteš knihy, které mě také zajímají. Chystám se, že si jednou přečtu i něco od Petera Maye. Mám staženou jednu audioknihu – tuším Skálu, chystám se, že ji budu poslouchat na dovolené 🙂

• Ach, ďakujem, to ma teší. 🙂 A Skála je dobrá voľba, audioknihu som sice nepočula, ale román je to výborný. Snáď sa bude páčiť aj ten. 🙂