Veľké problémy v novej Číne: Peter May – Pán ohně (recenzia)

Hlavne neporovnávať! hovorila som si, keď som otvárala túto knihu. Pekné predsavzatie, ale ťažko uskutočniteľné, keď čítate nový román od autora svojej obľúbenej série. A tak som porovnávala, ale zážitok mi to z Pána ohně, prvého z čínskych trilerov od Petera Maya, nepokazilo. Ak vás to zaujíma, prišla som k jednému záveru: Pán ohně je dobrá kniha, ale úplne iná ako preslávená trilógia z ostrova Lewis.

Čínsky detektív Li Jen pátra spolu s americkou súdnou patologičkou Margaret Campbellovou po vrahovi vysokopostaveného vedca, ktorého ohorená mŕtvola sa našla v pekingskom parku. V tú noc, kedy muž zomrel, došlo ešte k dvom ďalším vraždám, ktoré sú s touto záhadným spôsobom spojené. Detektív Li cíti, že musí hrať o čas a že mu tentoraz jeho čínska dôkladnosť nebude na nič. Nakoniec neochotne požiada o spoluprácu Margaret, odborníčku na obete, ktoré podľahli ohňu. Od chvíle, kedy sa stretnú pri pitve, sa ich osudy neoddeliteľne prepoja, rovnako ako vraždy, ktoré vyšetrujú. Spolu odkrývajú jednu vrstvu prípadu za druhou a odhaľujú pravdu, ktorá predčí aj tie najhoršie nočné mory.

Na prvý pohľad by sa zdalo, že najväčšie rozdiely sú v mieste, kde sa Pán ohně odohráva, a v hrdinoch. Jasné, z veterných ostrovov sme sa presunuli do horúcej a preľudnenej Číny, a namiesto smutného policajta nás čaká súdna patologička a čínsky detektív. To však nie je hlavný rozdiel. Aj vy ste mali pri čítaní trilógie z ostrova Lewis pocit, že o ten detektívny príbeh ide až v druhom rade, a že dôležitejšie sú osudy ľudí, o ktorých sa vďaka nemu dozvedáme? Naproti tomu Pán ohně je čistokrvná detektívka poriadne šmrncnutá trilerom. Ani v tomto prípade May svoje postavy nešetril, ich príbehy sa vás dotknú, ale sú len takým doplnkom, dokreslením postáv, nie ďalšou dejovou líniou. Či je to dobre alebo zle závisí len na vás, ale dosť to ovplyvní vaše vnímanie tejto knihy. Ak by ste čakali druhú lewiskú trilógiu, len v inom prostredí, zákonite budete sklamaní. V opačnom prípade dostanete zaujímavú detektívku so skvele vykresleným prostredím a postavami, ktorá vás zabaví na niekoľko večerov (alebo aj nie, ak máte viac času na čítanie ako ja 🙂 ).

Už pred pätnástimi rokmi, kedy Pán ohně v origináli vyšiel, bol Peter May vynikajúci rozprávač. Zápletku má vystavanú dobre, ku koncu poriadne graduje a musím povedať, že ma dosť prekvapila (aj keď je pravda, že keby som venovala viac pozornosti slovíčku „triler“ v popise knihy, prekvapenie by bolo menšie). Skrátka som čakala klasickú detektívku a dostala som niečo oveľa akčnejšie. May síce neprináša nič prevratné a nové, ale príbeh mu pekne odsýpa, všetko na seba logicky nadväzuje a pri čítaní až do konca zostávate v napätí. Keď nie preto, aby ste sa dozvedeli, o čo ide (to sa dá pomerne ľahko vydedukovať), tak kvôli tomu, aby ste zistili, ako sa celý príbeh vlastne vyrieši. Koniec nezostáva otvorený, ale aj tak vás navnadí na ďalšie diely, aby ste sa dozvedeli, čo sa vlastne s hrdinami stalo ďalej. Ale aj keď je to všetko zaujímavé a miestami sa skutočne nedokážete odtrhnúť, ani v prípade čínskeho trileru nie je detektívna zápletka to, čo na knihe oceňujem najviac. Učaroval mi totiž popis prostredia a situácie v Číne, ale najmä slovné prestrelky medzi hlavnými hrdinami.

Opis prostredia je zvyčajným Mayovým majsterštykom a ani v tomto prípade sa nenechal zahanbiť. Číne síce chýba hypnotická krása a sugestívne opisy z ostrova Lewis, ale aj tak máte pri čítaní pocit, ako keby ste všetko, o čom May píše, videli na fotke alebo ako film. Obrovské parky plné ľudí, ktorí hrajú šachy, cvičia tai-či, tancujú alebo len tak zobrali „vyvenčiť“ svoje vtáky v klietkach. Ulice plné bicyklov a áut, trhy s jedlom, k tomu mrakodrapy a moderné budovy. Všetko pre nás nesmierne zaujímavé a exotické, a vďaka autorovmu talentu ako živé.

May tu čitateľa prirodzene zoznamuje aj s relatívne nedávnou minulosťou Číny, kultúrnou revolúciou a s tým, ako sa s ňou vyrovnávajú obyvatelia teraz. Na to používa hlavne postavu Margaret, ktorej slovné potýčky s Li Jenom nám dokážu veľa objasniť. Veľmi sympatické na autorovi je, že nepozerá na svet čiernobielo a ukazuje nám, že všetko je relatívne. Skutočne poučné čítanie. Mimochodom, postavy. Musím sa priznať, že postava Margaret mi zo začiatku strašne liezla na nervy. Ona bola takým prototypom ignorantskej Američanky, ktorá priletí do cudzej zeme a nevie nič o miestnej kultúre a zvykoch, zato každého poučuje. Našťastie ju May dokázal vykresliť tak, aby úplne nestratila moje sympatie, ale chvíľami som mala chuť si ju odviesť bokom a vysvetliť jej situáciu. 🙂 Fakt musím autora pochváliť, bolo to veľmi vierohodné, ale som rada, že sa postupom času zmenila. Hneď som ju mala radšej, hoci až do konca sme si úplne nesadli. Naproti tomu Li Jen mi bol sympatický hneď od začiatku, a to mu aj zostalo.

Pán ohně je dobrá detektívka, ktorá síce nič prevratného neprináša, ale dokáže dobre pobaviť a udržať čitateľa v napätí až do konca. Všetko to, čo sme si zamilovali v Skále, Mužovi z ostrova Lewis i Šachových figúrkach, nájdete aj v tomto skoršom dielku. Inteligentnú zápletku, zaujímavé a uveriteľné postavy a prostredie Číny opísané tak, že okamžite pocítite chuť zbaliť si kufor a vyraziť si to tam obzrieť naživo. Je škoda, že May sa nevyhol niektorým klišé, ale to je chybička, ktorú môže v ďalších dieloch napraviť. A dovolím si opatrne tvrdiť, že trilógia z ostrova Lewis je síce výnimočnejšia ako táto jej staršia sestrička, ale Pán ohně o niečo lepšie funguje ako detektívka. Už len preto, že pri čítaní nezabúdate, že to detektívka je. 🙂

Li řekl: „Mám namířeno na druhou stranu města. Chci prověřit tu drogovou spojitost.“ Na chvíli zaváhal a trochu zčervenal. „Možná byste chtěla jít se mnou.“

Margaret to překvapilo. Podezřívavě se zeptala: „Proč?“

„Chystám se zajít za chlápkem, který řídí obchod s drogami v Pekingu. Přezdívají mu Jehla.“

Margaret na něj vrhla udivený pohled. „Tak když víte, kdo to je, proč už dávno není za mřížemi nebo někde pod drnem s kulkou v hlavě? Tak nějak se to tady dělá, ne?“

„Když máme důkazy,“ řekl Li a snažil se ovládnout. „Navzdory oblíbeným představám nestřílíme lidi, když si myslíme, že jsou vinní. Když je usvědčíme, kulka v hlavě je pořád lepší než deset let v cele smrti, kde přijdou o naději i o zdraví a pak stejně skončí usmažení na elektrickém křesle. Mně to zní jako definice mučení podle Amnesty International.“

„Poslední dobou je v módě spíš smrtící injekce,“ řekla Margaret, aby se vyhnula hádce. Nechtěla se dohadovat o trestech smrti. „Znamená to, že na toho chlápka – Jehlu – nic nemáte?“

„Nemáme,“ přiznal Li.

„Tak na co mě chcete brát s sebou?“ Margaret toužila jet s ním, ale nechtěla mu to dát najevo.

„Nijak zvlášť vás s sebou nepotřebuju,“ řekl Li jakoby nic. Nechtěl, aby si myslela, že dychtí po její přítomnosti. Na druhou stranu ji nechtěl odradit. „Říkal jsem si, že byste se mohla něco naučit.“

„Vážně?“ Stáhla si rukavice. „Třeba to, jak se může vyšetřování vraždy protáhnout na dva roky?“

Názov: Pán ohně

Autor: Peter May

Originálny názov: The Firemaker

Vydalo nakladateľstvo Host v roku 2015, ISBN 978-80-7491-235-1.

4 thoughts on “Veľké problémy v novej Číne: Peter May – Pán ohně (recenzia)

1. Čo by si mi odporúčala začať čítať skôr? Pána ohně alebo trilógiu z ostrova Lewis? Už toho Maya musím konečne začať čítať a trošku váham, či začať s tak ospevovanou trilógiou, alebo radšej starším dielom a postupne sa prepracovať k tomu, čím sa u nás preslávil najviac.

• Hm, to je pomerne ťažká otázka. 🙂 Keď začneš lewiskou trilógiou, okamžite zistíš, čo to ľudia na tom Mayovi majú. Ale môže ti to potom pokaziť zážitok z Pána ohně, pretože to je vážne niečo úplne iné. A čo si budeme hovoriť, nič tak nepokazí zážitok z knihy ako príliš vysoké očakávania. 🙂 Takže asi by som najskôr začala tak, ako píšeš – od starších kníh k novším.

• Aj som si myslela, že bude lepšie začať s jeho staršou knihou a postupne sa prepracovať k tomu najlepšiemu :). A to má v priebehu mesiaca ešte vyjsť ďalší jeho román – Výjimeční lidé.