Stefan Bollmann – Ženy a knihy. Vášeň s následky (recenzia)

Som žena, ktorá miluje knihy a ktorej čitateľská vášeň máva za následok nedostatok spánku a kruhy pod očami. Preto keď som medzi novinkami vydavateľstva Host zazrela knihu Stefana Bollmanna Ženy a knihy. Vášeň s následky, hneď som tušila, že to bude niečo pre mňa. A mala som pravdu. Táto kniha je niečo pre mňa a tiež pre všetkých, ktorí sa zaujímajú o knihy a čítanie. Bez ohľadu, či sú to ženy, alebo nie. 🙂

Poďme sa teda pozrieť, čo sa skrýva pod krásnou obálkou a pomerne všeobecným názvom Ženy a knihy. Názov síce je všeobecný, ale dokonale výstižný – v tomto diele sa stretneme s najrozličnejšími ženami, ktoré spája jedna vec: knihy. Alebo lepšie povedané romány. V troch častiach, rozdelených podľa storočí od osemnásteho po dvadsiate, nám Stefan Bollmann rozpráva o ženách čitateľkách, spisovateľkách, kritičkách i románových postavách. Hovorí o konkrétnych osobách a dielach, takže si môžete prečítať veľmi zaujímavé postrehy o pani Bovaryovej aj Marilyn Monroe, Jane Austenovej či Sylvii Beachovej. Všíma si ale aj celkové ovzdušie v spoločnosti, jej pohľad na čítanie žien a vlastne aj spôsob, akým sa k čítaniu pristupovalo. Síce si to človek nemusí uvedomiť, ale napríklad v osemnástom storočí sa čítalo trochu inak. Všetko sa oveľa viac prežívalo, takže potoky sĺz, ktoré zmáčali napríklad Utrpenie mladého Werthera tak, že kniha niekoľko dní nevyschla, neboli ničím výnimočným. A poézia už zabudnutého básnika Klopstocka, ktorú si spoločne predčítali skupinky mladých mužov a žien, zasa slúžila ako vhodný prostriedok na začatie milostného romániku. Mimochodom, aj slovné spojenie „začať si románik“ vám autor vysvetlí. 🙂

Bollmann píše veľmi zaujímavo a pútavo. Ženy a knihy som si zobrala so sebou na dovolenku – a k nej plnú čítačku, keby som mala chuť množstvo informácií z nej niečím trochu odľahčiť. Ale nestalo sa tak. Síce nejde o najľahšie čítanie, ale v spoločnosti žien troch storočí som bez problémov vydržala celý týždeň bez potreby siahnuť po niečom inom. Informácie sú skrátka príliš zaujímavé a príliš dobre napísané na to, aby ste knihu len tak odložili. Bollmann uvádza veci do celkového kontextu, takže sa dozviete veľa aj o dobe, o ktorej píše. A to ani nehovorím o zaujímavých skutočnostiach o všeobecne známych aj menej známych osobnostiach. Za akých okolností vznikli fotky čítajúcej Marilyn? Prečo Mary Shelleyová napísala Frankensteina? V akej spoločnosti žila a tvorila Virginia Woolfová? To a oveľa viac sa v tejto knihe dozviete – a číta sa to ako najlepší román. Mimochodom, túto knihu by som odporúčala ako doplnok všetkých učebníc literatúry. Netvrdím, že teraz si určite prečítam Utrpenie mladého Werthera alebo Odyssea od Jamesa Joycea. Ale Stefanovi Bollmannovi sa podarilo úžasným spôsobom priblížiť diela a ich autorov, takže už oveľa lepšie rozumiem tomu, prečo sa považovali za zlomové a čo znamenali vo svojej dobe. Samozrejme, autor sa venuje aj časom, ktoré nie sú až také dávno minulé. Od vydavateľky Odyssea Sylvie Beachovej cez Marilyn a jej fotky s knihami sa dostáva až k modernému fenoménu fanfiction a nakoniec k slávnym Päťdesiatim odtieňom. A neviem, či úmyselne alebo len tak mimochodom vďaka knihe Odysseus Bollmann poukázal na to, ako pomerne rýchlo sa mení pohľad ľudí na literatúru. V roku 1922 mala Sylvia Beachová problémy nájsť tlačiareň, ktorá by pre ňu Odyssea vytlačila. Veď kniha už predtým čelila obvineniu z pornografie. A v roku 1955, kedy ju na svojej slávnej fotografii číta Marilyn Monroe, je už tá istá kniha zrazu „vysokou literatúrou“…

Ak sa vám zdá, že podtitul Vášeň s následky odkazuje skôr na neželané tehotenstvo než na romány, nie ste zasa až tak ďaleko od pravdy. Aj nejaké následky tohto druhu v tomto diele nájdete. Podľa Bollmanna totiž ženská sexualita a knihy majú k sebe blízko. V osemnástom storočí mravokárci odsudzovali prílišné čítanie románov, pretože vraj zvádzali ženy k hriechu a milostným dobrodružstvám. Napríklad aj ten Werther, ktorý dnes figuruje medzi povinnou literatúrou, bol v kategórii románov, ktoré sa „čítajú iba jednou rukou“. A čo robila medzitým druhá ruka čitateľky? Áno, hovorí sa o masturbácii. Po celý čas vlastne romány a literatúra slúžia ako taký lakmusový papierik, ktorý ukazuje prístup spoločnosti k ženám, ich emancipácii a aj sexualite. Bollmann pochopiteľne nepíše iba o tom, ale táto myšlienka sa prepletá celou knihou. Ak vám to takto zhrnuté pripadá trochu zvláštne, dajte autorovi šancu a prečítajte si Ženy a knihy. Bollmann sám vám to vysvetlí najlepšie. 🙂 Nemusíte s ním v jeho záveroch súhlasiť, v každom prípade ale táto kniha dáva mnoho námetov na premýšľanie.

Ešte jedno upozornenie. Toto je kniha z oblasti náučných, ako ste si určite všimli, a Stefan Bollmann k svojim čitateľom pristupuje ako znalec literatúry k iným ľuďom znalým literatúry. To okrem iného znamená, že akosi predpokladá že viete, ako niektoré romány skončia. A je jedno, či ide o Pani Bovaryovú, alebo Stmievanie a Päťdesiat odtieňov. Takže ak nechcete vedieť (POZOR SPOILER!) ako zomrú Werther a pani Bovaryová, ako to dopadne s Tess od D´Ubervillovcov (Hardy je v poslednej dobe vďaka filmu Ďaleko od hlučného davu zasa populárny), prípadne to, že Anastasia a pán Grey majú na začiatku tretieho dielu po svadbe a čakajú dieťa, tejto knihe sa radšej vyhnite. 🙂

Toto dielo ocenia najmä tí, ktorí majú radi knihy o knihách a o čítaní. Ak sa teda chcete dozvedieť zaujímavé okolnosti zo života známych spisovateliek a čitateliek, ste na správnej adrese (aj keď kniha prekvapujúco začína mužskými spisovateľmi). Ak chcete vedieť, ako sa menil vzťah žien k čítaniu v priebehu posledných troch storočí, ani tu vás táto kniha nesklame. A ak túžite po knihe, ktorá vás poučí, pobaví a zároveň dodá podnety na premýšľanie, Ženy a knihy sú tu pre vás. Nemusíte samozrejme súhlasiť so všetkými názormi a závermi, ktoré tu Bollmann prezentuje. Vďaka tejto knihe sa však pozriete na históriu a súčasnosť čítania a románov novými očami a možno vám aj pomôže lepšie si uvedomiť, aký vzťah ku knihám a čítaniu máte vy sami.

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi ďakujem nakladateľstvu Host.

Názov: Ženy a knihy. Vášeň s následky

Autor: Stefan Bollmann

Originálny názov: Frauen und Bücher. Eine Leidenschaft mit Folgen

Vydalo vydavateľstvo Host v roku 2015, ISBN 978-80-7491-410-2.

8 thoughts on “Stefan Bollmann – Ženy a knihy. Vášeň s následky (recenzia)

1. Tohle vypadá moc zajímavě…i když ty spoilery některých děl by mi možná trochu vadily. Zmíněné romány jsem zrovna četla, ale kdo ví, kolik mně neznámých děl v knize je 😀 I tak se ale nejspíš do čtení pustím – téma je to totiž více než slibné.

Skvělá recenze 🙂

• Mne tie vyzradené zápletky až tak nevadili, keď ma kniha zaujme, rada si ju prečítam aj vtedy, keď viem, ako sa skončí. Aj keď úprimne, k Pani Bovaryovej sa asi nedostanem, lebo hlavná hrdinka ma vytáčala už len tým, čo som sa o nej dočítala tu 😀
      Snáď sa ti bude kniha páčiť, pre mňa bola veľmi zaujímavá a dosť podnetná. Občas som s autorom trochu polemizovala, ale zasa mi to lepšie pomohlo naformulovať si svoje názory. 🙂 Za seba môžem iba odporúčať,

2. Ženy a knihy som chytila do ruky v kníhkupectve a trošku prelistovala. Vôbec som netušila, čo od nej očakávať, a tak som ju pekne vrátila do poličky. Pozerám, že som spravila obrovskú chybu. Toto je kniha, ktorú musím mať. Nemalo by to byť niečo ako povinné čítanie pre všetky knihomoľky?
    Mne sa budú páčiť aj tie spoilery, ja ich totiž zbožňujem 😀

• Myslím, že práve tebe sa tá kniha bude páčiť. 🙂 Je zaujímavá, dobre napísaná, a ešte aj krásne vyzerá v poličke 😀 neodolateľná kombinácia. 😉 A myslím, že zaujme všetkých, ktorí sa radi nad knihami aj trochu zamyslia.

3. Tuto knihu jsem objevila nedávno a nakonec jsem ji přidala na vánoční wishlist:). A z tvé recenze i vyplývá, že se člověk něco dozví:)

• Vidím, že máš kvalitne vybraný wishlist 🙂 V tejto knihe je kopa zaujímavých informácií, ale najviac ma dostalo to, ako sa v priebehu doby menil pohľad na knihy a čítanie. A som rada, že mi už spoločnosť nekecá do toho čo čítam, nech už je to pokleslý román, alebo niečo hlboko intelektuálne. 🙂