Miesto, kde sa sny stávajú skutočnosťou: Erin Morgensternová – Nočný cirkus

Nie je veľa kníh, ktoré vás dokonale prenesú v čase a priestore tak, že po dočítaní sa len prekvapene pozeráte okolo seba kde to ste a čo tam robíte. Kníh, ktoré sú natoľko krásne a plné fantázie, že by ste dali takmer čokoľvek za možnosť aspoň na malú chvíľu sa v nich ocitnúť. Nie je veľa takých kníh ako Nočný cirkus od Erin Morgensternovej.

Tento tajomný román sa odohráva na prelome 19. a 20. storočia. Hrdinami sú Celia a Marco, dvaja mladí kúzelníci, ktorých už v detstve vybrali k tomu, aby podstúpili kúzelnícky súboj. Ten sa bude odohrávať na pôde Cirkusu snov – Cirque des rêves… Cirkus je nádherné a neobvyklé miesto. Celý ladený do čierno biela otvára svoje brány za súmraku a zatvára za úsvitu. Dejú sa v ňom neuveriteľné veci: môžete si v ňom privoňať k príbehom, priblížiť sa ku hviezdam, vidieť miznúť ľudí aj nechať si vyveštiť budúcnost. Preto je ideálnym miestom na to, aby sa v ňom odohrával príbeh plný kúzel, mágie a lásky…

Tento román sa mi dostal do rúk hneď ako u nás vyšiel, v roku 2012. Od tej doby som ho čítala už niekoľkokrát a vždy znovu a znovu ma okúzľuje svojou jedinečnou atmosférou. Poznáte to, každej knihe trvá inak dlho, než vás prenesie do svojho sveta. Niekde potrebujete pár kapitol, u inej pár strán alebo odsekov. Nočný cirkus si ma získal už svojou prvou vetou. „Cirkus prišiel bez ohlásenia,“ začala svoj román Erin Morgensternová, a mne týchto niekoľko slov stačilo na to, aby som sa ocitla vo vzrušenom a netrpezlivom dave ľudí dychtivo čakajúcich, kým tajomná atrakcia otvorí svoje brány. A mám pocit, že v tom nie som sama. Množstvo čitateľov už, rovnako ako ja sama, prepadlo kúzlu Cirkusu snov. Ale nie každý, samozrejme. Dá sa povedať, že buď vás kniha chytí od začiatku a vy si ju zamilujete aj napriek výhradám, alebo pôjde tak trochu mimo vás a nebudete chápať, čo na nej vlastne všetci vidia.

No a v čom je Nočný cirkus taký výnimočný? Je pravda, že hlavná zápletka to nebude, motív lásky medzi dvomi nepriateľmi nie je žiadna novinka, aj za Shakespeara to už bola stará vesta. Milostná zápletka však do celého príbehu krásne zapadá a okrem toho, v knihe sú iné veci, ktoré vás prikovajú k stránkam a nedovolia od nej odísť. Sú to atmosféra a jedinečné, neopakovateľné prostredie Cirkusu snov, zvláštnej bojovej arény dvoch kúzelníkov. Cirkus je vymyslený dokonale – celý ten nápad je úžasný. Ale nápad je knihe nanič, ak ho autor nedokáže využiť, preto je skvelé, že Erin Morgensternová je taká výborná spisovateľka. Vďaka jej slovám sa v cirkuse naozaj ocitnete. Čiastočne za to môže aj nápad zobrať čitateľa na návštevu do tohto tajuplného prostredia – občas sa v texte vyskytne kratšia kapitola, kde vás autorka necháva na vlastnej koži objavovať zákutia a kúzla nočného cirkusu. Ale aj časti odohrávajúce sa v minulosti majú schopnosť úplne vás pohltiť. Nádherné scény – napríklad zapaľovanie ohňa pri otvorení cirkusu – majú kvalitu krásnych snových obrazov. Dokonale som si pri čítaní všetko vedela predstaviť a autorkina fantázia ma úplne uchvátila.

A keď už sú stany osvetlené a žiaria na pozadí nočnej oblohy, zjaví sa nápis.

Vysoko nad bránou, ukryté v železných cifričkách, sa preberajú k životu ďalšie svetielka ako svätojánske mušky. Keď sa rozsvecujú, trochu zapukocú a niektoré sprevádza spŕška žiarivých bielych iskier a malý kúdol dymu. Ľudia pri bráne zaspätkujú.

Spočiatku tie svetielka nič nehovoria. Ale ako sa rozsvecujú ďalšie a ďalšie, začína byť jasné, že tvoria písmená. Najprv sa dá rozoznať písmeno C a potom ďalšie – q a niekoľko e. Keď sa rozsvieti posledná žiarovka a prestane sa dymiť a iskriť, konečne sa cifrovaný nápis dá prečítať. Nakloníte sa doľava, aby ste mali lepší výhľad, a čítate:

Cirque des rêves

Zopár ľudí v dave sa vševediaco usmeje, kým iní sa zamračia a spýtavo hľadia na susedov. Dieťa pri vás poťahá mamu za rukáv – chce vedieť, čo sa tam píše.

„Cirkus snov,“ znie odpoveď. Dievčatko sa naradostene usmeje.

Vtom sa železná brána zatrasie a odomkne, akoby z vlastného popudu. Napokon sa otvorí a volá dav dnu.

Teraz je už cirkus otvorený.

Teraz už môžete vstúpiť.

Čo sa týka príbehu, termín „súboj kúzelníkov“ je v tomto prípade trochu zavádzajúci. Síce presne o to ide, ale predsa len, každý si asi skôr predstaví tajomné kliatby, šľahajúce blesky a rútiace sa veže, než pomaly sa rozvíjajúci milostný príbeh. Nočný cirkus ale stavia viac na atmosfére než na akcii. Napriek tomu sa nudiť nebudete. Kapitoly sa odohrávajú v rozličných časoch a mapujú nielen život Marca a Celie, ale aj vznik samotného cirkusu. Ocitnete sa preto v zaprášenej starej šatni, kde sa Celia učila ovládať svoje kúzelnícke umenie, s Marcom budete osamelo študovať stohy starých kníh. U Chandresha, zakladateľa Cirkusu snov sa zúčastníte polnočnej večere, na ktorej sa stretnú všetci, ktorí za vznikom cirkusu stoja. Spoznáte prvého nadšeného fanúšika, rêveura pána Thiessena, aj mladého chlapca Baileyho, ktorý zdá sa bude mať s cirkusom čosi spoločné, hoci ani sám nevie presne čo. Jednotlivé pohľady sa menia, časové úseky sa striedajú, preto je vhodné skutočne venovať pozornosť tým dátumom, ktoré sú pod názvami jednotlivých kapitol. Na niekoho to môže pôsobiť trochu mätúco, ja som sa však orientovala bez problémov. Práve toto zaujímavé striedanie pohľadov pridalo románu na úplnosti a komplexnosti – ako keby bol cirkus a jeho svet vďaka tomu skutočnejší.

Ako ste si určite všimli, Nočný cirkus ma okúzlil. Ten krásny príbeh, skvelé magické kúsky, jedinečné prostredie a takmer hmatateľná atmosféra ma primäli si knihu naozaj zamilovať. Preto vám odporúčam, ak máte radi tajomno, kúzla a mágiu a nevadí vám romantický príbeh, po Nočnom cirkuse určite siahnite. To, čo autorka popisuje je ako živý sen, nádherný, bizarný, neskutočný ale napriek tomu uveriteľný. Stačí otvoriť stránky a uvidíte dychberúce predstavenia a zázračné kúsky. Ucítite vôňu karamelu a pečených jabĺk, zohrejete sa pri bielom ohni a ochladíte v Ľadovej záhrade. A zúfalo zatúžite, aby to všetko bolo skutočné, aby sa jedného krásneho dňa bez ohlásenia objavili čierno-bielo pásikavé stany aj pri vašom meste. Aby trochu tajomna a kúzel prišlo aj do vášho života.

Názov: Nočný cirkus

Originálny názor: The night circus

Autor: Erin Morgensternová

Vydalo vydavateľstvo Ikar a. s. v roku 2012, ISBN 978-80-551-2678-4

12 thoughts on “Miesto, kde sa sny stávajú skutočnosťou: Erin Morgensternová – Nočný cirkus

  1. Čítala som túto knihu tiež už dávnejšie, hneď ako vyšla. Musím s Tebou súhlasiť, že je naozaj skvele napísaná a očarujúca. Pohltí neskutočne rýchlo do deja.
    Aj keď som ju už odvtedy nemala v ruke, doteraz si spomínam aké zimomriavky som mala po prečítaní.
    Samozrejme, poplakal som si na konci :).

  2. Prekrásna recenzia! Knihu si opísala tak krásne až som mala pocit, že som sa do nej dostala už teraz v tejto chvíli ako som čítala tvoju recenziu. Túto knihu by som si chcela prečítať už strašne dlho… dokonca ju aj mám doma, no ešte stále som sa k nej nedostala. No mám pocit, že po tvojej recenzií si ju prečítam vo veľmi blízkej dobe :). Ďakujem, že si ma na ňu tak nalákala :).

    • Nie je za čo, tak keď ju máš doma, neváhaj a pusti sa do nej. Myslím, že jeseň je na ňu veľmi vhodná doba. 🙂 Ďakujem za komentár. 🙂

  3. Moje srdcovka. Je bohužel těžké tento román někomu doporučovat, pokud čtenář není naladěn na stejnou vlnu. Na první pohled může spoustě lidí připadat, že tato kniha je vhodná maximálně pro dospívající. To není pravda – hravý dospělý si odnese nezapomenutelný zážitek. Až ji budu číst podruhé (což já určitě budu!), tak si ji budu už jen vychutnávat, protože budu vědět, jak to celé dopadne. Těším se na hodináře, na popisy jednotlivých částí cirkusu, na pomalu se rozvíjející vztah hlavních postav……
    Děkuji za připomenutí.

    • Nie je za čo, ja sa k nej tiež hrozne rada vraciam. A máš pravdu, druhé čítanie bolo už také pokojnejšie, lebo som vedela, čo bude, ako to dopadne… A mala som tým pádom viac času vychutnať si atmosféru.

  4. Já toho mám momentálně rozečteného tolik a spousta knih čeká v řadě, že se k těmto perlám dostanu snad až někdy v důchodu 😦 Právě jsem si zjišťovala, kolik dovolené mi ještě zbývá, tak přemýšlím o tom, že si vezmu v listopadu dva dny jen tak uprostřed týdne, něco dobrého si dopoledne upeču a pak budu jen ležet a číst 🙂 No jo, podzim a zima jsou k této aktivitě jako stvořené 🙂

    • Ach, to je parádny plán! Ja mám momentálne všetku dovolenku rozplánovanú na prázdniny pre deti, takže taký luxus si nemožem dovoliť, čo ma trochu mrzí. Nie je nič lepšie, ako mať pár takýchto dní len pre seba a knihy… Dúfam, že sa ti to podarí uskutočniť 🙂

      • Pokud už letos nikam nepojedu, tak si v říjnu a listopadu takové dny vyberu aspoň dva každý měsíc – ve středu, abych ten týden měla hezky rozkouskovaný 🙂 Už se na to moc těším 🙂

  5. Jéj, i tuto chci:D. Američani si ji hodně oblíbili:). A i ty tady píšeš, že tě dostala už první větou a čteš ji stále dokola. Což se shoduje s názory mnoha:). A ta atmosféra…dokážu si představit, co tím myslíš, pár takových knih už jsme také četla:)

    • Snáď budeš s Nočným cirkusom spokojná aj ty. Ja sa k nej vraciam hlavne pre tú atmosféru a pre samotný cirkus. Hrozne by som si želala, aby skutočne existoval, do takého by som hneď šla. 🙂

Pridaj komentár

