O tom, ako jazdiť na mrakoňoch a čeliť smútku: Fredrik Backman – Babička pozdravuje a omlouvá se (recenzia)

Babička pozdravuje a omlouvá seČo dostanete, keď spojíte potrhlú babičku, príliš inteligentnú vnučku, rozprávkovú zem a tajomnú úlohu v podobe akejsi listovej honby za pokladom? Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že z tohto koktejlu bude zábavná a nenáročná oddychovka na odreagovanie. Ale babička je po smrti, vnučku v škole šikanujú a honba za pokladom sa ukazuje byť ak nie priamo nebezpečná, tak aspoň psychicky náročná. A autorom je Frederik Backman, ktorý svojou prvotinou Muž jménem Ove ukázal, že vie písať veselé knihy o smutných veciach. A Babička pozdravuje a omlouvá se je z rovnakého súdka, aj keď možno ešte o chlp smutnejšia.

Elsa má sedem, vlastne skoro osem rokov. Babička má sedemdesiatsedem, vlastne skoro sedemdesiatosem. O Else dospelí hovoria, že je na svoj vek vyspelá, ale v skutočnosti im pripadá otravná. O babičke tvrdia, že je ohromne čulá, aj keď tým myslia, že im pripadá bláznivá.

Elsa je iná ako ostatní. Okrem babičky nemá žiadnych kamarátov, ale to jej vôbec nevadí. Babička jej totiž rozpráva úžasné príbehy o rozprávkovej ríši, kde nie je normálny nikto a nič, a byť iný je tam najväčšou výhodou. Ale aj v tých najkrajších rozprávkach sa dejú zlé veci a objavujú sa obávaní draci. Babička zomiera a Elsu čaká zatiaľ najväčšie dobrodružstvo jej života. Má doručiť tajomný list a adresátovi odkázať, že babička pozdravuje a ospravedlňuje sa. Netuší, že pritom drží v rukách kľúč k tajomstvám rozprávkovej ríše.

Po románe Babička pozdravuje a omlouvá se som siahla po krásnej, ale depresívnej knihe Agnes s úmyslom trochu si zlepšiť náladu. A zo začiatku som sa zaskočene zamýšľala, či to bola správna voľba. Nie že by Backman náhle stratil zmysel pre humor, vtipných situácií je v knihe rozhodne dosť, zostal aj ľahký a pútavý štýl, ktorý som si v Mužovi menom Ove obľúbila. Ale pod všetkými zábavnými situáciami a vtipnými scénami je výrazne cítiť smútok. Backman už ukázal, že sa vážnych tém nebojí a povedala by som, že v tejto knihe dokonca aj trochu pritvrdil. Zo začiatku nám optikou síce veľmi inteligentného, ale predsa len iba sedemročného dievčaťa rozpráva o šikane v škole, o zmätku v rodine, o smútku zo straty milovanej babičky. Ako sa listy od babičky dostávajú k svojim adresátom, pribúdajú ďalšie príbehy. Ani jeden nie je veselý a všetky vás zasiahnu, až by sa zdalo, že to autor v tomto prípade prehnal a čitatelia budú mať po skončení románu chuť skočiť z mosta. Našťastie si to Backman uvedomoval, a preto znovu majstrovsky vyvažuje vtipom, skvelou formuláciou ale najmä nádejou. Výsledkom je perfektne vyvážený horko-sladký, smutno-veselý román, ktorý čitateľa primaje dojato sa usmievať – niekedy aj cez slzy. Špeciálne musím autora pochváliť za epilóg. Ten je presne akurát ako má správny epilóg byť: aby sa vám v duši rozhostil taký spokojný pocit, ale zároveň ste sa necítili, ako keby ste zjedli kilo cukru. Skvelé, pán Backman, len tak ďalej! 🙂

Backman má dar výborne vystihnúť postavy, čo je vec skvelá, ale v tomto prípade trochu dvojsečná. Oveho som si zamilovala v prvých piatich vetách, s babičkou a Elsou to bolo trochu na dlhšie. Babička bola potrhlá, ale na môj vkus trochu viac, ako bolo potrebné. A hoci jej bláznovstvá vytvárali nesmierne zábavné situácie, akosi som si vždy predstavila, že by to zažila moja mama s mojim dieťaťom a skoro ma smiech prešiel. 🙂 Aj s Elsou som sa musela chvíľu zžívať. Síce mala len sedem, vlastne skoro osem rokov, ale občas som mala pocit, že je v puberte. S každou ďalšou prečítanou stránkou sa však moje výhrady zmenšovali. Veď kto by mohol nemať rád dievča, ktoré miluje Harryho Pottera? Nakoniec zostala len jedna – neverím, že by akékoľvek osemročné dieťa, je jedno ako veľmi inteligentné, vypustilo z úst vetu: „Možná jste ji zklamala tím, že jste zklamala sama sebe.“ Aj keď to možno spôsobili iba moje nedostatočné skúsenosti s veľmi vyspelými deťmi. 🙂 V každom prípade sú babička a Elsa, dve hlavné postavy, natoľko zvláštne a neobvyklé, že skutočnosť, či sa vám kniha bude páčiť v podstate závisí od toho, či vám sadnú. V tomto prípade odporúčam prečítať si prvých pár strán knihy a zhodnotiť, či sa skôr bavíte, alebo sa vám otvára nožík vo vačku. Ani jedna sa totiž príliš nezmení, postupom času iba pochopíte príčiny ich správania. Ešte musím oceniť, ako parádne Backman napísal všetky ostatné postavy. To nie sú postavy, to sú živí ľudia, ktorí sa čírou náhodou nachádzajú v knihe. Autor je v tomto skrátka jednička.

Čo je ešte na Babičke zvláštne? Je to Svet pred precitnutím a rozprávky z neho. Niekoho môžu nudiť, niekoho fascinovať, niekoho nechajú úplne chladnými. Mne sa celkom páčili, myslím, že ich tam bolo aj pomerne primerané množstvo vzhľadom k tomu, aké boli pre Elsu dôležité. A len čo som prišla na ich spojitosť so skutočným svetom, stal sa z ich čítania tak trochu detektívny zážitok. Ale ako hovorím, nemusia sadnúť každému. Kto však má rád svet fantázie, tomu sa príbehy mrakoní, rytierov a babičkiných neobvyklých kráľovstiev pravdepodobne bude páčiť.

Muža menom Ove som odporúčala kade som chodila, s Babičkou som o niečo zdržanlivejšia. Predsa len, rozprávkový svet a dve také špecifické postavy ako babička a Elsa nie sú pre každého. Ale ak sa ma opýtate na názor, mňa táto kniha dostala. Áno, nie je dokonalá, zdalo sa mi napríklad, že tých veľmi smutných vecí bolo na jednu knihu až priveľa nato, aby to bolo pravdepodobné, a Elsa mi zo začiatku trochu liezla na nervy. Ale inak… Nesmierne sa mi páči autorov sympatický zmysel pre humor. Jeho štýl, akým ľahko píše o ťažkých veciach, ale pritom nič nebagatelizuje. Ako dokáže jednou vetou vystihnúť podstatu veci. Že vie byť dojímavý bez pátosu. Vďaka tomu všetkému je Babička pozdravuje a omlouvá se skvelá kniha. A ešte pre ďalších tisíc vecí: napríklad pre dřímánky, mrakone, kráľovstvo, do ktorého ľudia odkladajú svoje smútky, aj pre červenú tužku. Fredrik Backman skrátka zasa raz ukázal, že je výborný spisovateľ, ktorého romány sa čitateľom vkradnú do srdca a už tam zostanú. Už teraz sa teším na to, s čím príde nabudúce.

Názov: Babička pozdravuje a omlouvá se

Autor: Fredrik Backman

Originálny názov: Min mormor hälsar och säger förlat

Vydalo vydavateľstvo Host v roku 2015, ISBN 978-80-7491-239-9

4 thoughts on “O tom, ako jazdiť na mrakoňoch a čeliť smútku: Fredrik Backman – Babička pozdravuje a omlouvá se (recenzia)

1. Priamo priznávam, že ani jednu, ani druhú knihu od tohto autora som nezachytila. Už som “kukla” a zistila som, že prvú knihu majú aj v našej knižnici (dokonca 3 kusy :)) ), ale sú všetky požičané. Tak som rovno zarezervovala a dostanem s k nej do mesiaca :)).
    Tá druhá ešte do Nitry do knižnice nedorazila, tak si chvíľku počkám !
    V každom prípade, oba skvelé tipy ma veľmi zaujali. Mám rada takýto štýl kníh, humor s občas trpkou príchuťou, veľmi láskavý a britký.
    A niečo skryté vnútri pod povrchom.
    Ďakujem za oba tipy !
    A teším sa na ďalšie ….

• Ach, dúfam, že sa k Ovemu čoskoro dostaneš, to je naozaj skvelá kniha. A Babička je tiež výborná, iná, ale rovnako dobrá, dúfam, že sa do Nitry rýchlo prepracuje. 🙂 Snáď sa budú páčiť. A ďalšie tipy určite pribudnú, čítam veľa, ale nie o všetkom mám chuť písať, prípadne to odporúčať. A tiež času nie je toľko, ako by človek chcel… Ale blížia sa dlhé zimné večery, ktoré prajú čítaniu, celkom sa na to spolieham. 🙂 Ďakujem za komentár! 🙂

2. Tuto knihu jsem vyhrála v audio podobě v soutěži na jednom blogu. Zatím jsem si ji ještě nepustila, ale čeká mě dlouhá cesta vlakem, tak bych se do ní už konečně mohla zaposlouchat, když se tu o ní tak pěkně píše 🙂

• Jej, ako audiokniha musí byť Babička tiež super. Nahovorila to tuším pani Zawadská? Dúfam, že budeš mať pri počúvaní príjemný zážitok, a snáď sa ti bude kniha pozdávať tak, ako mne.