Nekorektné minirecenzie: Zoznam všetkých želaní, Úsmev ženy

Mávate aj vy akési obdobia kníh určitých žánrov? Napríklad že mesiac máte chuť len na sci-fi, potom trebárs dva týždne čítate len detektívky… Ja mám momentálne obdobie veľkých hrubých kníh, ale minulý mesiac to boli nenáročné romantické romány. Dva z nich, Úsmev ženy a Zoznam všetkých želaní, vám teraz trochu predstavím.

Lori Nelsonová Spielmanová – Zoznam všetkých želaní

Neprestáva ma fascinovať, aké zvrátené bývajú občas počiatočné zápletky romantických kníh. Tá v Zozname všetkých želaní je obzvlášť výživná. Brett Bohlingerová po smrti milovanej mamy, o ktorú sa starala až do konca, zistí, že jej mama zanechala pozoruhodný závet. Ak chce Brett získať niečo z miliónového dedičstva, musí najskôr splniť body zo zoznamu želaní, ktorý napísala ako štrnásťročná. Ten obsahuje napríklad taký bonbónik ako „mať deti“ a Brett má na splnenie rok. Paráda, čo?

Musím povedať, že odhliadnuc od tohto začiatku je kniha veľmi milá a dobre napísaná. Pobavila som sa a síce by som to po prečítaní anotácie nepovedala, ale Brett a jej myšlienky mi pripadali aj celkom realisticky vykreslené. Čo ma ale skutočne štvalo bola Brettina mama, ktorá na to, že už bola mŕtva, stále slušne zasahovala do deja. Očividne nebola spokojná s tým, akým smerom sa život jej dcéry uberal, ale namiesto toho, aby jej nejako normálne poradila, kým ešte mohla, prišla s týmto šialeným nápadom. Neuveriteľné mi pripadalo aj to, ako dokázala predvídať Brettine pocity a reakcie. Poznať niekoho je jedna vec, mať vešteckú guľu druhá. Skrátka a dobre, všetky časti, v ktorých vystupovala Brettina mama ma nakoniec tak štvali, že som ich iba zbežne preletela. Zvyšok románu je ale milý, oddychový a romanticky nepravdepodobný, tam mi to ale nijako nevadilo. Zoznam všetkých želaní teda odporúčam všetkým, ktorí hľadajú oddychovú romantickú literatúru a dokážu sa preniesť cez prílišné zasahovanie mŕtvych do deja.

Nicolas Barreau – Úsmev ženy

Ďalší romantický román, ďalšia nepravdepodobná počiatočná zápletka. Aurélie je mladá majiteľka parížskej reštaurácie, ktorú práve náhle a bez vysvetlenia opustil priateľ. Pri smutnom blúdení ulicami objaví v kníhkupectve román, ktorý ju vytrhne z nešťastnej nálady. Jeho prvé vety totiž úplne presne opisujú nielen jej reštauráciu, ale aj ju samu. Aurélie je knihou úplne očarená a vezme si do hlavy, že musí stretnúť autora, aby mu osobne poďakovala, a zistila, odkiaľ ju pozná. No nebude to jednoduché – anglický spisovateľ je vraj čudák a samotár, ako sa Aurélie dozvie od jeho francúzskeho redaktora. Dostať sa k nemu bude zdá sa nemožné.

Tak toto je príklad knihy, kde by sa mohlo ukázať, že za tú počiatočnú náhodu môžu ufóni, a ani tak by mi to nevadilo. V Úsmeve ženy sa totiž stretávajú moje obľúbené veci v presne odváženom pomere: dobré jedlo, knihy a Paríž, k tomu poriadna dávka sympatického humoru a romantiky. Čo na tom, že je to nepravdepodobné? Čo tam po akomsi podvode? Pri popise jedál sa mi zbiehali sliny, pri autorskom čítaní som sa poriadne bavila, pri spoločnej večeri sa rozplývala s Auréliou, prechádzala sa ulicami Paríža a koniec mi spôsobil trvalý úsmev na tvári minimálne na ďalšiu hodinu. Čo viac si želať? Ach, a aby som nezabudla, na konci knihy sú uvedené aj recepty na tie skvelé jedlá spomínané v románe. Určite je výborný nápad ich skúsiť uvariť, ale ešte lepší je podľa mňa zbaliť si kufor, odletieť do Paríža a tam si ich dať v niektorej miestnej reštaurácii. Som si istá, že po prečítaní tejto knihy budete mať rovnaké nutkanie tam vyraziť ako ja. Úsmev ženy rozhodne odporúčam všetkým, ktorí majú radi ľahké, humorné a dobre napísané romantické romány, potrpia si na francúzsku kuchyňu, radi si prečítajú niečo z prostredia knižného vydavateľstva a majú radi Paríž. A odporúčam ju aj všetkým ostatným – po prečítaní tejto knihy si spomínané veci pravdepodobne zamilujete. 🙂

6 thoughts on “Nekorektné minirecenzie: Zoznam všetkých želaní, Úsmev ženy

1. Prvú som nečítala, nejak ma kedysi dávnejšie keď som čítala anotáciu, nezaujala.
    Druhú mám doma, vzala som si ju so sebou na dovolenku k moru.
    Celkom fajn, oddychovka z Paríža, absolútne nepravdepodobná, vykonštruovaný dej. A od cca 30 strany som vedela aký bude koniec a v čom je pointa :))).
    Videla som aj film, ten nebol tak dobre prepracovaný ako kniha.
    Takže, druhá kniha fajn, len som z tohto žánru čítala aj lepšie.

• Mňa táto dostala práve kombináciou jedlo – knihy – Paríž. 🙂 Takže mi bolo úplne jedno, že viem, ako sa to skončí a čo je pointa. 🙂 Mimochodom, práve to, že obidve knihy majú takú nepravdepodobnú zápletku ma prinútilo rozmýšľať, či poznám romantickú knihu s uveriteľnou zápletkou. Priznám sa, momentálne mi nenapadá ani jedna, ale som si takmer istá, že nejaké byť musia. 🙂 Nejaké tipy?

2. Se Seznamem souhlasím, ještě pořád mi v hlavě doznívají milé vzpomínky na její čtení, maminka mě také tak trošku štvala, nijak závratně, ale taky mi přišlo že až moc zasahuje 🙂 Tu druhou neznám, ale zní to taky jako ta fajn oddechovka, když má člověk blbou náladu 🙂

• Presne tak, sú to obidve také príjemné oddychové knižky. Treba mať na taký druh literatúry náladu, lebo inak by človek stále iba trúsil sarkastické poznámky. 🙂 Ale keď je chuť na trochu romantiky, obidve sú dobrá voľba.

3. Prvu som citala, je to mile a lahko zabudnutelne oddychove citanie. Citala som ju asi pred rokom a uz si pamatam iba velmi hmlisto, o com bola, ale urcite skoncila stastne 🙂 Na druhu sa chystam, ked nam ju vratis 😛

• Poznáš nejakú romantickú knihu, ktorá by neskončila šťastne? 🙂 Neboj, kniha za tebou príde, ak ju nezabudnem maminke zbaliť 🙂 A je hrozne príjemná, vážne.