Úžasný čitateľský zážitok: Jean-Marie Blas de Roblès – Ostrov v bodě Nemo (recenzia)

Ostrov v bodě NemoKeď som dočítala posledné slová románu Ostrov v bodě Nemo od Jeana-Marieho Blas de Roblès, moja prvá myšlienka bola: to bola bomba! A hneď druhá: ako o tomto preboha napíšem? No, nebudem vám klamať, prvé pokusy o recenziu skončili kompletným vymazaním. Nejako som nevedela ako to celé uchopiť, snažila sa napísať niečo vyvážené a klasické. Ale v prípade tohto románu to nejde. Takže som sa vydala inou cestou: poviem vám, aké pocity vo mne Ostrov v bodě Nemo vyvolal. Je to jeden z najkrajších, najčudnejších, najmúdrejších, najzábavnejších a najhlbších románov zo všetkých, ktoré som kedy čítala.

Škótskej aristokratke lady McRae je ukradnutý vzácny diamant menom Ananké. V rovnakej dobe sa neďaleko jej hradu nájdu tri pravé nohy v teniskách rovnakej značky. Po stopách zločinu sa vydáva vyšetrovatel John Shylock Holmes sprevádzaný svojím podivuhodným majordómom Grimodom, a tiež jeho priateľ, skvele oblečený dandy, fajčiar ópia, ale najmä génius Martial Canterel. Cesta za vyriešením záhady ich zavedie transsibírskou magistrálou až na druhý koniec sveta.

Tento spletitý príbeh zasiahne aj do osudu francúzskej továrne na výrobu elektronických čítačiek kníh. Jej čínsky majiteľ pán Wang sa rozhodol, že kvôli zvýšeniu výkonnosti nechá svojim zamestnancom pri práci predčítať. Netuší však, že príbeh bude mať vplyv nielen na výkonnosť pracovníkov…

Napriek predchádzajúcim nadšeným vetám v úvode som po prvých kapitolách rozhodne na zadok nespadla. Vybaflo na mňa množstvo podivných postáv, zvláštnych situácií, a ja som len rozmýšľala, ako to všetko spolu asi tak môže súvisieť. Pátranie po ukradnutom diamante sa mi hneď zapáčilo, pre dobrodružné príbehy mám slabosť a táto dejová linka je dobrodružný román ako vyšitý. V kapitolách z továrne bol ale prvý dojem poriadne rozporuplný. Pobyt v hlave pána Wanga bol pre mňa vyslovene nepríjemný. Chlapík, ktorý sleduje zamestnankyne továrne skrytými kamerami, a pri tom sa uspokojuje? Na začiatok pomerne silná káva, a to ešte nehovorím o ďalšom páre postáv, Carmen a Dieumerciem, ktorí riešia svoje problémy v sexuálnom živote pomocou pomerne hrôzostrašných metód. Ale je treba povedať, že tí vo mne vzbudzovali skôr neveriace zhrozené pobavenie (vážne včely?!). Takže po prvom stretnutí s pánom Wangom masturbujúcim v kancelárii pri iPade a s Carmen masturbujúcou kačacím krkom pri príprave večere som bola skutočne v rozpakoch, ako toto môže pokračovať, a čo sa len z celej veci vykľuje.

Keby bol celý román len o zvláštnych sexuálnych praktikách, rozhodne by ste sa odo mňa ovácií na túto knihu nedočkali. Prichádzajú ale ďalšie postavy, ich dejové línie sa postupne prepletajú a vytvárajú zložitý a krásny obraz. A nie sú to len podivné postavičky, ale skutoční ľudia, aj keď bizarností, pri ktorých budete vrtieť hlavou je tam ešte naozaj dosť. To ani nehovorím o tom, že svet, v ktorom sa celý román odohráva, pôsobí ako akýsi alternatívny vesmír, v ktorom sa veci známe miešajú s úplne cudzími. Je to zvláštny pocit, zo začiatku som sa snažila v „pátracej“ aj „továrenskej“ dejovej línii podvedome určovať dobu, kedy by sa tak mohla odohrávať, čo je skutočné a čo vymyslené. Ale nakoniec som na všetko analyzovanie rezignovala a len si užívala tok a plynutie príbehu.

Čo je asi najlepší spôsob, ako si román vychutnať. Len čítať, nechať sa pohltiť príbehom, všetkými tými veľkými dobrodružstvami, zvláštnymi osudmi, smútkami aj radosťami postáv, narážkami a hlbokými myšlienkami. Autorova fantázia je skutočne ohromujúca. Fascinovalo ma, čo všetko dokázal vymyslieť, akým spôsobom situácie kombinoval, ako boli jednotlivé časti výraznejšie aj iba jemne, v náznakoch, prepojené. Síce je jasné, ako spolu obidve dejové línie súvisia, ale sú medzi nimi aj drobné, nenápadné spojenia – slovo, znak, zviera, ktoré zmizne v jednom svete a objaví sa v ďalšom… Skutočne krásne a fascinujúce. Popri tom sa de Roblèsovi do knihy podarilo nahrnúť množstvo nádherných myšlienok. O sile románov a čítania, o slobode, láske a nutnosti pokúšať sa zlepšiť svet aspoň trochu. Každý milovník kníh a najmä dobrodružných románov zajasá pri tom množstve narážok na ne. Nebudem ich tu vymenúvať, sú však skvelé a vtipné a kto sa trochu vyzná, určite sa pobaví. Mne momentálne najviac utkvela v pamäti čítačka Bradbury 451, čo malo v kontexte aj pôvabne ironický podtext… Dokonalé.

Ako som už písala, „pátracia“ dejová línia je typický dobrodružný román, napísaný v duchu príbehov Julesa Vernea a Alexandra Dumasa, s očividnou láskou k nim. Možno by som vás mala varovať, že ak vám niektoré atribúty týchto románov prekážajú, bude vám aj táto časť liezť na nervy. Ak si však záležitosti ako geniálne dedukcie, nepravdepodobné náhody, dramatické záchrany v poslednej chvíli a neobvyklé… hm… bytosti užívate, vaše srdce určite zaplesá. Všetko toto v románe nájdete, je to jedna veľká syntéza tých najlepších a najkrajších z nich. Budete cestovať vlakom, čeliť úkladnému vrahovi, plaviť sa loďou, odhaľovať tajuplné miesta a veľké tajomstvá. De Roblèsovi sa podarilo napísať ten najväčší a najdokonalejší dobrodružný román zo všetkých a povedala by som, že nikto, kto niekedy túžil cestovať Nautilom, voči nemu nemôže zostať chladný.

Keby som mala jedným slovom vystihnúť túto knihu, povedala by som o nej, že je hutná. Niektoré romány vám neposkytnú viac, ako len príbeh. Síce sa dobre čítajú, ale tak trochu kĺžu po povrchu, nedostanete z nich viac. Ostrov v bodě Nemo má úžasný príbeh a popri tom mnoho vrstiev, ktoré môžete znovu a znovu odhaľovať a vychutnávať si ich. Je to zároveň zábavný a napínavý dobrodružný román; smutné podobenstvo o súčasnom svete; príbeh o veľkej láske; vtipná fraška; zásobáreň skvelých myšlienok aj narážok na knihy; skladisko znepokojujúcich, neobvyklých, zábavných obrazov. A pritom to nie je kniha náročná na čítanie, napísaná je veľmi pútavo, často vtipne. Ako som už spomínala, zo začiatku som mala o príbehu trochu pochybnosti, ale i tak som hneď od prvých kapitol román doslova hltala, pretože de Roblès si dokáže čitateľa získať, omotať okolo prsta a vziať priamo do svojho sveta.

Komu by som knihu odporúčala? Všetkým, ktorí po prečítaní tejto recenzie pocítili jemné brnenie záujmu. Všetkým, ktorí sa túžia plaviť po tajomných moriach, tým, ktorí sa neboja neznámeho a neobvyklého. Čitateľom, ktorí sa chcú nechať okúzliť krásou slov, pobaviť bizarnosťou obrazov a radi sa potápajú do hĺbok románov za pokladmi.

Týmto skutočne veľmi ďakujem vydavateľstvu Host za poskytnutie e-knihy na recenziu.

Názov: Ostrov v bodě Nemo

Autor: Jean-Marie Blas de Roblès

Originálny názov: L’île du Point Némo

Vydalo vydavateľstvo Host Brno v roku 2015, ISBN 978-80-7491-420-1

7 thoughts on “Úžasný čitateľský zážitok: Jean-Marie Blas de Roblès – Ostrov v bodě Nemo (recenzia)

1. Zaujímavá, veľmi zaujímavá recenzia.
    Ale momentálne, v rozpoložení, v ktorom som, som si istá, že by som neocenila nevšednosť tejto knihy. Azda neskôr :).

• Jasné, na takéto veci treba mať správnu náladu a chuť. Snáď niekedy budeš v tom správnom rozpoložení, táto kniha je totiž fakt parádna 🙂

2. Tak knihu som na vianoce dostala – a citala ju ca. 1/2 az 3/4 roka. Ledva som sa nou prehrabala, kks. bola to pre mna katastrofa ju citat. Nakoniec som rada, ze som ju docitala, ten zaver stal za to.
    Ked si teraz citam tvoju recenziu, vystihla si to. Len ako opisat nieco nepredstavitelne? Az potom, ked aj ten druhy ovonia ruzu sa mozeme spolu rozpravat o voni ruze 🙂

• Uf, teda, riadne mi zatrnulo, keď som začala čítať tvoj komentár! Vždy sa cítim hrozne previnilo, keď ľuďom odporúčam knihu, ktorá sa im potom nepáči. Ale som rada, že nakoniec sa ti aspoň záver páčil 🙂 A že sa mi podarilo knihu vystihnúť. Snáď sa nabudúce vo svojich tipoch viac trafím do tvojho vkusu 🙂

• Katyka, ty nie si zodpovedna za to, co si niekto (konkretne ja) z tvojich recenzii zoberie a na ich zaklade kupi/nekupi a uz vobec nie triafat sa domojho vkusu, ktory mozno ani ja nepoznam. Rada sa nechavam inspirovat inymi a z tvojho blogu som si opat priala dve knihy na vianoce a uz sa tesim, co to bude. 😀
        Len tak dalej, rada si to tu chodim prelistovat 🙂