Obhajoba opakovaného čítania

Stretla som sa už s názorom, že je škoda čítať dvakrát tú istú knihu, keď existuje toľko ďalších, nových. A je pravda, že aj mne samej to občas napadne – najmä keď si prelistujem edičné plány jednotlivých nakladateľstiev a pritom si uvedomím, že z tých už vydaných som neprečítala ani zlomok. Poznáte to: „Tak veľa kníh, tak málo času!“ Priznávam sa, že z toho mám občas aj depresie. 🙂 Nestíham čítať tie nové, prečo sa teda vracať ku knihám mnohokrát čítaným? Veď niektoré poznám už takmer naspamäť!

Ale predstava toho, že by mi malo stačiť iba jedenkrát si prečítať román Třináct měsíců od Mitchella, ktorý dlhodobo ašpiruje na môj najobľúbenejší vôbec, ma celkom desí. Knihy, ktoré chcem čítať znovu a znovu patria totiž k mojim najobľúbenejším. Sú to práve ony, ktoré mám najradšej a sú mi blízke. Čo že hovorí to staré čínske príslovie? Čítať knihu prvý krát je ako spoznať nového priateľa, čítať ju po druhý krát je ako stretnúť sa so starým. Presne to platí aj pre môj vzťah k už raz (alebo viackrát) čítaným knihám. Napríklad z pratchettoviek, ktoré mám doma, dokážem celkom presne citovať. Viem, kedy príde ktorá scéna, dej ma v žiadnom prípade neprekvapí, maximálne tak objavím nový odkaz na nejaké dielo. Pravidelne sa k nim však vraciam, vybuchujem od smiechu, prípadne sa len usmievam. Lehké fantastično, Poslední kontinent, Mort aj všetky ostatné sú moji kamaráti, s ktorými sa stretávam, keď chcem trochu zdvihnúť náladu. A neplatí to len pre Zeměplochu.

Viem presne, aký pocit vo mne moje staré známe knihy vyvolajú a chcem ho zažiť znovu. Viem, kde ma rozochvejú krásne myšlienky, kde je nádherne tajomná atmosféra. V ktorej sú úžasne vtipné scény a ktorá má príbeh, ktorý sa ma dotýka. A vôbec mi nevadí, že mi opakované čítanie vlastne nemôže dať nič nového. Tie skvelé scény, vtipy a príbehy nedokážu nudiť – a múdre myšlienky sa oplatí si zopakovať. Ale občas aj v knihách, ktoré som už čítala, objavím nové veci – stačí mať len o pár rokov skúseností viac.

DSC_3436

Knihy, ku ktorým sa vraciam sú ako ľudia, ktorých mi nestačí stretnúť len raz. To čínske príslovie sa mi páči, je to dokonalá metafora. Tiež neodkopnete starých priateľov len preto, že ste stretli niekoho nového. Väčšinou. Takže opätovné čítanie nie je žiadna strata času! Je to udržiavanie dobrých knižno – ľudských vzťahov. 🙂

A ako ste na tom vy? Čítate zásadne len veci, ktoré ste ešte nečítali, alebo sa k obľúbencom vraciate?

11 thoughts on “Obhajoba opakovaného čítania

  1. Mně naopak přijde, že při opakovaném čtení vždycky objevím něco nového, vím hlavní zápletku a vnímám detaily, které mi třeba předtím unikaly a je to skvělé 🙂

    • Máš pravdu, to sa mi tiež niekedy stáva, hlavne pri detektívkach 🙂 Tuším som pri písaní tohto článku myslela predovšetkým na knihy, ktoré som čítala viac ako dvakrát 🙂

  2. Zatím jsem žádnou knihu nečetla víc než dvakrát. Oh, pozor, Alenka z planety Země od K. Bulyčova – mé oblíbené dětské sci-fi – to jsem musela číst aspoň čtyřikrát, minimálně jednou v dospělosti, protože je to takové pohlazení po duši 🙂
    Nicméně zatím to mám tak, že při druhém čtení si knihu víc vychutnám, protože si ještě víceméně pamatuji, jak příběh skončil, takže nemusím nikam spěchat. Dost často tak objevím něco nového, lépe pochopím hlavní postavy, u jednoho románu H. Murakamiho se mi stalo, že jsem jej při druhém čtení jinak pochopila celý 😀
    Je to pravda – tak málo času, tolik knih…… Nedá se nic dělat, je marné s tím bojovat. Čtěme dál a ono to nějak dopadne 🙂

    • To s Murakamim sa mi veľmi páčilo 😀 Niečo také sa mi ešte nestalo, ale je pravda, že som sa ešte nedostala k Murakamiho knihám (a to to už dlhodobo plánujem).
      Presne ako hovoríš, ono to nejako dopadne. Hlavne je treba si čítanie užívať, je jedno či nových, alebo už čítaných kníh 🙂

  3. Je tolik nových knih, že je stejně člověk nemůže stihnout přečíst všechny. A proto nemám žádné výčitky svědomí a ke starým knihám se vracím pravidelně. Třeba teď jsem četla podruhé Knihu hřbitova od Neila Gaimana a byl to tak úžasný a skvělý zážitek, který mi nová kniha nedokže zprostředkovat. Líbilo se mi, že jsem se mohla vrátit k postavám, které jsem si oblíbila. A napodruhé to bylo celé ještě lepší. 🙂

    • Máš úplnu pravdu, na prečítanie všetkých kníh, ktoré by človek chcel, jednoducho nie je dosť času. A stretnutie so známymi postavami je ako stretnutie s dobrými kamarátmi. 🙂

  4. Oooo, Kniha hřbitova – ta se mi líbila velice 🙂 Bylo to velice vtipné. Nečekala jsem, že mě Gaiman pobaví, znala jsem tehdy jen jeho Sandmana a to žádná sranda nebyla.

  5. Výborný článek 🙂 Já se ke svým nejoblíbenějším knihám ráda vracím 🙂 Třeba Pána prstenů čtu skoro každý rok a zatím mě nepřestal bavit 🙂 Pokaždé si z něho odnesu něco nového 🙂 Nemám výčitky svědomí, nových knih vychází sice hodně, ale i na ně jednou dojde 🙂 Návrat k oblíbeným knihám je pro mě taková léčba- vždycky mi vrátí chuť do čtení 🙂

    • Teda, som rada, že v tom trochu extrémnom opakovanom čítaní nie som sama:) Ale přiznávam, že znovu si prečítať Pána prsteňov som ešte nemala odvahu. Čo keď sa mi nebude páčiť tak ako prvý raz? 🙂

  6. Nuž, v plnom rozsahu súhlasím ! Vedľa nočného stolíka a na ňom mám cca od oka 30-40 nových kníh, ktoré som ešte neprečítala + ďalšie mám požičané / rezervované v knižnici, aj napriek tomu sa MUSÍM vracať k svojim stáliciam. MUSÍM !!!
    V detstve to boli všetky prvé tri časti o Anne zo Zeleného domu + Verneovky, teraz napr. aj Pratchett (mojou naj je Mort a doteraz neprekonateľný Otec prasátek – obe skvelé na letnú dovolenku pri more kde vybuchujem od smiechu a nik nechápe prečo), všetkých 6 kníh od Isaaca Asimova o Nadácii (interval cca každé 3 roky), na prekvapenie pravidelne (aj napriek veku 41 rokov) Harry Potter a kopec iných.

    • Aha, ďalšia extrémistka 🙂 Presne ten stav, který opisuješ, poznám. 🙂 Najhoršie bolo, keď sa má pýtali, akú knihu by som chcela na Vianoce a ja som dokázala myslieť iba na román, ktorý som už čítala a dokonca ho mám aj doma. Ale inak mi opakované čítanie nevadí 🙂

Pridaj komentár

