Barcelona plná desivých tajomstiev: Jordi Llobregat – Vesaliovo tajemství (recenzia)

Vesaliovo tajemstvíNa túto knihu som sa tešila od chvíle, ako som ju zazrela v edičnom pláne Hostu, ale v posledných dňoch pred vydaním som ju vyzerala s ešte väčším nadšením. Dúfala som totiž, že práve román plný záhad a napätia by mohol byť tým pravým liekom na moju už príliš dlhú čitateľskú krízu. A mala som pravdu, Vesaliovo tajemství mi zasa vrátilo chuť do čítania a udržalo ma pripútanú pri knihe hlboko do noci.

Barcelona, jar 1888. Celé mesto žije prípravami na Svetovú výstavu. Radostnú atmosféru však kalí strach, pretože v posledných týždňoch sa našlo niekoľko zohavených mŕtvol dievčat. Ich strašné zranenia pripomínajú ľuďom prastaré prekliatie, ktoré visí nad mestom. Záhadného vraha sa snaží dolapiť novinár Bernat Fleixa, ktorý túži po senzačnom článku. Do pátrania sa zapája aj mladý vedec Daniel Amat, ktorého sa prípad osobne dotýka, a študent medicíny Pau Gilbert. Ich úloha rozhodne nie je jednoduchá, lebo vrah je rafinovaný, oficiálne miesta po vyriešení prípadu práve netúžia, a naviac každý z trojice niečo skrýva. Podarí sa im chytiť vraha, hoci sa sami ocitajú v ohrození života? A ako so všetkým súvisí slávny Vesaliov anatomický rukopis?

To, že je čitateľská kríza pre knihomoľa hrozná vec, vám nemusím hovoriť. Tá moja sa vliekla už nechutne dlho a mne to začínalo vážne vadiť. Žiadna kniha ma nebavila, každú som po pár stránkach odložila. Preto som sa na Vesaliovo tajemství tešila, ale aj sa trochu obávala. Čo keď to nezafunguje? Našťastie sa však už od prvých stránok ukázalo, že obavy boli zbytočné. Tá úžasná atmosféra konca devätnásteho storočia, strašidelná záhada a tajuplnosť postáv, ktorá priam odkvapkávala z každého riadku, ma okamžite pohltili. A udržali si moju pozornosť až do prekvapujúceho záveru.

Ako som písala, atmosféra je skutočne úchvatná. Barcelona na prelome storočí je živá a vzrušujúca, pod povrchom už to bublá zmenami, ktoré prinesie budúcnosť. Autor vynikajúco zachytil všetko, od stiesnených a preľudnených bedárskych štvrtí, plných prostitútok a stratených existencií, cez podstatne vznešenejšie prostredie univerzity, až po redakciu novín plnú rivality a ľudí bažiacich po skvelom článku a uznaní. Napísať atmosféru miesta je jedna vec, udržiavať atmosféru plnú napätia je druhá. A aj toto sa Llobregatovi skutočne podarilo. Až ma prekvapuje, že Vesaliovo tajemství je len jeho prvotina. Miestami som skutočne skoro nedýchala, zatínala päste od nervozity, keď vrah prenasledoval ďalšiu svoju obeť, pri naháňačke v univerzitnej knižnici som takmer poskakovala a niektoré scény z barcelonskej kanalizácie budú asi ešte nejakú chvíľu figurovať v mojich strašidelných snoch. Román skutočne ani na chvíľu nestráca dych a núti vás čítať stále ďalej a ďalej až k veľkolepému finále.

Hlavné postavy sú dobre napísané, a hoci o nich spočiatku neviete všetko, získajú si takmer okamžite vaše sympatie. Budete im držať palce, želať aby pre nich všetko dobre dopadlo a nadávať, keď im bude niekto ubližovať. A ono sa ubližovať bude, hrdinom sa hádzalo toľko polien pod nohy, že som miestami len bezmocne nadávala. Nielen hlavné postavy sú zaujímavé, aj tie vedľajšie, ktoré sa v podstate len mihnú, sú dobre opísané. Subjektívne mám poznámku len k záporákom. Mám radšej takých, ktorí nie sú vykreslení jednoznačne ako úplne zlí, kde je nejaká iskierka normálnosti, dobroty, ktorá mi dovolí veriť, že sú to skutočné ľudské bytosti. Tu som mala miestami pocit, že ide o karikatúru. Ale ani to mi nebránilo ich zo srdca neznášať.

V poslednej dobe som narazila na niekoľko románov, o ktorých by som povedala, že sú poctou určitému žánru. Aj Vesaliovo tajemství je jedným z nich. V tomto prípade ide o dobrodružný, strašidelný príbeh z prelomu storočí. Llobregatova kniha má všetko, čo má správny dobrodružný román mať: skvelú atmosféru, množstvo napínavých zvratov, plno tajuplných scén odohrávajúcich sa na tajuplných miestach, veľkú záhadu, ktorá čaká na odhalenie, zakázanú lásku a hlavných hrdinov, ktorých si od začiatku obľúbite. A hoci som našla pár vecí, vďaka ktorým by sa mi kniha páčila ešte viac (už spomínaní záporáci a bližšie vysvetlenie fungovania určitého vynálezu – aj keď tam je možné, že mi len nedošli niektoré súvislosti pri snahe dozvedieť sa čo najrýchlejšie, ako to celé dopadne), celkový dojem z knihy je veľká spokojnosť.

Vesaliovo tajemství ma strhlo a prinútilo zžiť sa s postavami tak, ako sa to podarí máloktorej knihe. Pri čítaní som si vychutnávala skvelé prostredie a atmosféru, pri nečakaných zvratoch takmer vyskočila z kože, záporní hrdinovia vo mne prebúdzali agresívne sklony a po dočítaní posledných viet sa vo mne rozhostil pocit absolútnej spokojnosti. Som vďačná Jordimu Llobregatovi, že napísal tento skvelý román, ktorý mi zasa vrátil potešenie z čítania, a odporúčam ho všetkými desiatimi nielen v prípade, keď potrebujete prekonať čitateľskú krízu.

Týmto ďakujem nakladateľstvu Host za poskytnutie e-knihy na recenziu.

Názov: Vesaliovo tajemství

Autor: Jordi Llobregat

Originálny názov: El secreto de Vesalio

Vydalo nakladateľstvo Host Brno v roku 2016, ISBN 978-80-7491-542-0

6 thoughts on “Barcelona plná desivých tajomstiev: Jordi Llobregat – Vesaliovo tajemství (recenzia)

1. O autorovi ani knihe som doposiaľ ešte nepočula, ale som rada, že mi Tvoj blog prináša niečo nové čo možno prekvapí aj mňa.
    Skúsim pozrieť v našej knižnici !

• Vesaliovo tajemství je autorova prvotina, a je to celkom čerstvá novinka (vyšla tento mesiac). Skús pozrieť, či je vaša knižnica tak aktuálne zásobená. 🙂 A že prinášam niečo nové, to ma skutočne teší. 🙂

2. O knize jsem slyšela a hodně mě zaujala, jen mám teď takovou sérii detektivek a tak si dám chvíli pauzu, než se do Tajemství pustím. Je ale super, že tě kniha tak nadchla a že tě dokázala vyléčit ze čtenářské krize – protože to je fakt takový malý peklíčko, ´úplně vím, o čem mluvíš.

Na téhle knize mě baví prostředí, do kterého je příběh zasazen – tuhle dobu mám ráda a ráda o ní čtu. Navíc mě baví dobře prokreslené charaktery a miluju knížky s dobrou atmosférou,..takže věřím, že tahle knížka prostě sedne 🙂

• Určite sa do Vesaliovho tajomstva pusti, podľa toho, čo píšeš myslím, že by sa ti naozaj mohla páčiť. Je to taký správny “strašidelný” román v úžasnom prostředí, ja som bola naozaj nadšená. 🙂

3. Za mě zklamání. Stylem mi kniha velmi připomínala Stín větru od Zafona, jehož romány byly velmi populární před pár lety. Měla jsem pocit, že už jsem to všechno četla. V obou knihách byla spousta společných prvků. Jsem skutečně ráda, že jsem se nenechala zlákat reklamou a knihu si nekoupila.

• Jaj, to ma mrzí, že si bola sklamaná. Mne najskôr prišlo, že ten základný námet až príliš čerpá z Frankensteina, ale potom som si uvedomila, že to vlastne poníma o dosť inak. Je to taký absolútny dobrodružno strašidelný román, kde sú zachované všetky klasické atribúty, vrátane rodinných vzťahov a stratenej lásky. Mňa to bavilo, ale je pravda, že to dosť závisí od vkusu a momentálnej nálady.