Fanfiction a ja

It's Quidditch Time by AnastasiaMantihoraFanfiction je fenomén, o ktorom sa už popísali stovky a stovky strán. Študenti o nej píšu bakalárske práce, múdri profesori sa zamýšľajú nad tým, čo len ženy (pretože naozaj ide najmä o dámsku záležitosť) na celej veci tak fascinuje. Nič takého v tomto článku ale nenájdete. Ja ponúkam pohľad čitateľky.

S pojmom fanfiction ste sa pravdepodobne už stretli, povedzme si ale aj tak pre poriadok, čo to vlastne je. Ako už samotný názov napovedá, ide o fanúšikovskú tvorbu k už existujúcim dielam – knihám, filmom či televíznym seriálom. Pokračujú ďalej v pôvodnom diele, menia vzťahy medzi postavami, prípadne rozvíjajú vedľajšie zápletky na plnohodnotné príbehy. Zapáčil sa vám svet Harryho Pottera, ale Rowlingová napísala len úbohých sedem kníh? Máte pocit, že John Watson manželstvom s Mary urobil fatálnu chybu a už dávno má byť so Sherlockom? Myslíte si, že Edward skrýval nejaké väčšie tajomstvo ako len to, že je upír? Fanfiction je tu pre vás. Môžete si napísať vlastný príbeh – alebo si prečítať, čo na danú tému napísali stovky a stovky iných ľudí.

Ja som sa k fanfiction dostala v podstate zo zvedavosti. Nikdy som pri čítaní nemala potrebu vymýšľať si vlastné scenáre niečoho, čo už bolo napísané, vždy som brala napísaný text ako fakt, s ktorým už nepohnem. Preto keď som náhodou narazila na stránky, kde bola kopa príbehov zo sveta Twilight, zaujímalo ma, čo tam kto mohol vymyslieť. Prečítala som si pár poviedok a príbehov a bola som chytená. Fanfiction sa na určitú dobu stala podstatnou časťou môjho čitateľského života.

Ono to je totiž celé nesmierne zaujímavé. Fascinovalo ma, aké pohľady na udalosti v knihách mali rozličné autorky, čo dokázali vymyslieť, aké osudy priradili napríklad vedľajším postavám. Tak celkovo som získala dojem, že by bolo lepšie, keby nápad na napísanie upírskej ságy dostala radšej niektorá z autoriek píšucich na stmivani.eu, než Stephanie Meyerová. A keď som objavila fanfiction na svet Harryho Pottera, moja závislosť už bola dokonaná. Prelúskala som všetko, čo mi prišlo pod ruku, prevažnú časť toho, čo som v tej dobe čítala, tvorili poviedky a romány na internete, knihy zostali kdesi na okraji. A hoci už toto obdobie intenzívnej fascinácie prešlo, k obľúbeným kúskom sa ešte občas vraciam. (Napr. Čajovú ságu od Telanu alebo Scratch od Aucty Sinistry si dávam v pravidelných intervaloch.)

Fanfiction je na internete neuveriteľné množstvo. Vyberte si fandom, ktorý len chcete, nech pôjde o Profesionálov, Akty X, Avengers alebo Pána prsteňov, máte na výber stovky diel, v angličtine ešte viac. Je to obrovská výhoda a zároveň nevýhoda. Publikovať na internete môže každý, takže skryté talenty, ktoré by si inak písali len do zásuvky, pred vašimi očami vytvárajú vtipné a napínavé príbehy, niektorým sa podarí aj vydať skutočnú knihu. Napríklad s dielami Kateřiny Petrusovej a Karoliny Limrovej som sa najskôr stretla pri čítaní fanfiction. A zároveň – publikovať môže naozaj každý, to znamená aj pubertálne slečny, ktoré ani nedostatok talentu, neznalosť základnej výstavby deja a gramatiky neodradí od toho, aby nadšene písali vlastné varianty Harryho Pottera. Mimochodom, ich špecialitou je, že sa každá postava bez rozdielu veku a pohlavia správa a rozpráva ako trinásťročná pubertiačka. Pri každej príležitosti plačúci Harry? Snape v každej druhej kapitole vyznávajúci lásku? Obrázok o kvalite takého čítania ste si asi spravili. Takže aby ste sa dostali k tým skutočným skvostom, musíte sa prehrýzť kopou balastu. Našťastie existuje ffdenik.cz, kde má človek pri kliknutí na kategóriu poviedok s najvyšším hodnotením celkom vysokú istotu, že narazí na slušnú vec.

Čo sa mi na fanfiction páči? Pravdu povediac, zo začiatku ma pritiahlo najmä to, že sa niekto pozrel na problematiku večného života a premeny na upíra aj inak ako „konečne som zažiarila“. To je predsa sakra vážna záležitosť, vzdať sa (v osemnástich pre prvú lásku!) ľudskosti a celého svojho života, preto som bola nadšená, že autorky išli viac do hĺbky. Čo sa týka Harryho Pottera, čím som staršia, tým viac ma vytáča Harryho detstvo u Dursleyových, ktoré mu Rowlingová vymyslela. Asi to súvisí s tým, že mám malé deti, ale keď si predstavím smutné malé dieťa zatvorené v prístenku pod schodmi, úplne sa mi zviera srdce, a nejako v tomto prípade nepomáha ani skutočnosť, že ide o fiktívnu postavu. Takže s nadšením čítam každú FF, kde sa mu za to Dumbledore (Brumbál) aspoň ospravedlní, alebo prizná, že spravil chybu. A tiež vítam, keď na to príde Snape, ktorého som pre jeho odpudzujúce poznámky mala nutkanie niečím umlátiť. To ale samozrejme nie je jediné, čo ma na fanfiction láka.

Je to najmä rozmanitosť. Rozmanitosť žánrov a situácií, ktoré si môžete prežiť so svojimi obľúbenými postavami. Či už máte chuť na dobrodružstvo, humor, romantiku, temné až depresívne veci, prípadne erotické čítanie, všetko už niekto napísal a je to od vás vzdialené len zopár kliknutí. Ďalšia skvelá vec je možnosť vybrať si na čítanie naozaj presne to, na čo máte chuť. V popise poviedok bývajú uvedené varovania, kľúčové slová a párovanie postáv (pretože čo si budeme hovoriť, podstatné množstvo poviedok vzniklo z dôvodu, že niekoho obľúbená postava skončila s nesprávnou osobou). Preto ak nechcete prekvapenia, pri troche pozorného čítania si nájdete romantiku, sladkú hlúposť, dramatické a znepokojujúce poviedky s množstvom násilia, aj čistokrvné PWP (skratka pre poviedku, kde je slabá zápletka len zámienkou pre množstvo detailne popísaného sexu) presne podľa momentálnej nálady. A hlavne, fanfiction je moja radosť a potešenie. Niekedy aj previnilé (pridávam do zoznamu guilty pleasures), hlavne keď ide o skutočne hlúpučkú sladkú vec, a až sa niekedy zarazím, že dávam prednosť takémuto niečomu pred čítaním skutočne dobrej literatúry. Ale keď ono to býva taká zábava! A občas ma nadchne záblesk zaujímavej originálnej myšlienky (áno, moje nároky na FF sú o dosť nižšie ako na knihy). A niekedy nájdem poviedku, ktorá mi vyrazí dych v tom pozitívnom slova zmysle, spôsobí mi husiu kožu a zapôsobí na mňa svojou atmosférou tak, ako to originál nedokázal. Také chvíle milujem a vždy znovu to rozohreje moje nadšenie pre FF. (Inak, informácia pre znalcov: som snarry shipper, ktorý prečíta čokoľvek, ak je to dobre napísané, aj keď angst, fluff a prílišnú romantiku nejako zvlášť nevyhľadávam.)

Čítať fanfiction je iné ako čítať skutočné knihy – už len preto, že tých výnimočných talentov nie je až tak veľa a väčšinou ide akurát o príjemné priemerné pobavenie sa. Je to ale skvelá zábava, vďaka ktorej sa dá nájsť zopár žiarivých pokladov. Pravdu povediac, práve pri čítaní FF som zažila niekoľko najemotívnejších chvíľ svojej čitateľskej kariéry. Vo fanfiction si každý môže nájsť niečo, čo ho zaujme, pobaví, prípadne mu v origináli chýbalo, aj keď o tom trebárs predtým ani nevedel. Ak ste kúzlu fanfiction ešte neprepadli, skúste aspoň nakuknúť, možno zistíte, čo na ňom my čitateľky vlastne vidíme.

PS: Pre prípadných záujemcov je tu zoznam skratiek používaných vo FF a ich významy.

PSS: Autorkou ilustrácií v článku je skvelá Anastasia Mantichora. Jej obrázky majú veľmi silnú atmosféru, osobne mám veľmi rada sériu Summer moved on, ktorá naozaj pripomína sériu fotiek z letnej dovolenky. Páči sa mi predstava, že by postavy z mojich obľúbených kníh mohli prežiť také krásne leto. Tu je odkaz na jej stránky na deviantart.com.

2 thoughts on “Fanfiction a ja

  1. Som obrovským fanúšikom FF, cca 2-3 dozadu som hltala stránky Stmivani a pod., čakala na nové články mojich obľúbených ság. Nejak som z toho postupne vyrástla, začali mi niektoré veci vadiť (večne opakované klišé, nekvalita najmä začínajúcich autorov, gramatické chyby a asi najviac skutočnosť, že moje obľúbené poviedky neboli dopísané). Tak som to vzdala.
    Harry Potter je famózna postava a knihy sú moje obľúbené, ale na FF s touto témou som nenatrafila a v podstate už ani nemala čas potom.
    A dielka Kateřiny Petrusovej a Karoliny Limrovej zbožňujem, i keď som v podstate už dlhšie od nich nečítala :((((.

    • Vidím, že sme na tom obidve približne rovnako. Tiež som mala obdobie, kedy som FF úplne hltala, čakala na nové kapitoly svojich obľúbených poviedok. Potom ma to trochu prešlo, hlavne keď som získala dojem, že všetky dobré kúsky z toho, čo ma zaujímalo, som už prečítala. 🙂 A samozrejme aj všetky tie veci, ktoré spomínaš, ma štvali. Teraz som zistila, že bol ukončený preklad jednej mojej obľúbenej anglickej poviedky, znovu som si ju prečítala a závislosť bola spustená znovu, aj keď v o dosť menšej miere. Keby si sa chcela pozrieť do sveta HP, odporúčam naozaj ten ffdeník, tam sa človek krásne zorientuje, a v podstate pri poviedkach s hodnotením nad 70 % nespravíš chybu, keď si ich prečítaš.

Pridaj komentár

