Prečo bol Svět knihy 2016 absolútne úžasný

carouselJednoduchá a stručná odpoveď na túto otázku by bola: “Pretože som sa ho mohla zúčastniť.” V skutočnosti ale len zúčastniť sa nestačí, o tom som sa presvedčila minulý rok. Sobotu 14. 5. som si ale na holešovickom Výstavišti poriadne užila. Takže prečo bol pre mňa Svět knihy tento rok taký skvelý?

V prvom rade bol perfektný program. Severania sa fakt vytiahli a povedala by som, že každý si v ňom mohol nájsť niečo pre seba. Mňa veľmi bavili rozhovory s autormi, aj keď niektorých som nepoznala. Bolo zaujímavé, aké rozdielne majú prístupy k písaniu, akým spôsobom tvoria, čo je pre nich dôležité. A zvládli pri tom byť aj veľmi vtipní. Aj keď v jednom prípade to spozorovali hlavne anglicky hovoriaci poslucháči, pretože prekladateľ si ich zábavné poznámky nechával pre seba. Nápad s ochutnávkami jedla spojenými s čítaním zo severských kníh bol geniálny, kurzy jazykov zábavné aj poučné (aj keď po polhodinovej lekcii švédštiny mi je jasné, že môj mozog asi nemá dostatočné kapacity na to, aby som zvládla čokoľvek z výslovnosti). Dúfam, že si zo severských zemí zoberú príklad do ďalších rokov aj ostatní čestní hostia.

20160515_170340

Tento rok som mala aj výbornú spoločnosť v podobe Orvokki (a jej mamy). Porozprávať sa s niekým, kto má podobný vkus na knihy, kto ich miluje a žije nimi rovnakým spôsobom ako vy – alebo možno aj viac – to je skutočný balzam na knihomoľskú dušu. Orvokki je presne taká milá a sympatická, ako pôsobí podľa svojich článkov, a ja som si popoludnie v jej spoločnosti skutočne užila. Ďakujem!

Podarilo sa mi aj prehodiť pár slov s Petrou Nečkovou z môjho obľúbeného nakladateľstva Host. Chvíľu to vyzeralo, že sa k nej nepreboxujem, pretože ich krásny stánok bol permanentne obklopený množstvom ľudí a všetci nakupovali knihy ako o život. Našťastie keď som prechádzala okolo po tretí raz, prišla práve chvíľa voľna a mohla som ju aspoň pozdraviť. Všetci z Hostu sú veľmi milí, očividne majú radi knihy a ja len dúfam, že som im dala dostatočne najavo, aké skvelé diela vydávajú a akú výbornú prácu s nimi odvádzajú. Keby niečo, tak to odkazujem teraz. Ste najlepší! 🙂

20160515_100000No a samozrejme, bolo tam obrovské množstvo kníh, kvôli ktorým sme tam všetci boli. A nielen kníh, ale aj záložiek, tašiek, obalov na knihy, mojim obľúbeným stánkom je aj ten s krásnymi kalendármi s reprodukciami obrazov, takže už som si vybrala jeden na rok 2017. Je perfektné prechádzať sa medzi všetkými stánkami, sledovať, kde sú aké knihy, kto čo vydáva. Je tam naozaj všetko. Krásne luxusné vydania Ecca alebo Kvítku karmínového a bílého od Arga, všetky super knihy od Hostu, sci-fi a fantasy v paperbackoch, úžasné vydania Verneho, veľké knihy foglaroviek, komiksy, životopisy, young adultky, staré knihy, čerstvo vydané knihy, drahé knihy, výpredajové lacné knihy, divné knihy (tie pre mňa predstavuje napr. životopis guru Járy). Človeka napĺňa šťastím len sa medzi nimi prechádzať, listovať nimi, dotýkať sa ich – aj keď samozrejme väčšie šťastie je nejakú si z nich kúpiť.

20160515_095851Mala som určitý plán a dokonca som sa ho prekvapujúco aj držala. Hněv od Zygmunta Miloszewskeho bol na zozname prvý. O jeho knihách si myslím, že takto majú vyzerať správne detektívky podľa môjho vkusu, takže mi záver trilógie o prokurátorovi Szackom nemohol chýbať. Na 451 stupňov Fahrenheita od Bradburyho mám zálusk už dlhšiu dobu. Jeho Marťanská kronika sa mi veľmi páčila, preto som sa rozhodla doplniť si svoju zbierku sci-fi klasiky novým krásnym vydaním od nakladateľstva Plus. Zbierku sci-fi som si chcela rozšíriť aj nejakým Philipom K. Dickom, ale u Arga na stánku mali iba najnovšie vydanú knihu, ktorá ma až tak neoslovila, takže ešte musím počkať. Namiesto toho som o poličku vyššie nad Bradburym uvidela knihu Noční vlak do Lisabonu. Nedávno sme sa o nej rozprávali s mamou, zaujala ma perfektná obálka, anotácia, aj prvých pár prelistovaných strán. Môj inštinkt hovorí, že sa mi kniha bude páčiť, a ja dúfam, že naozaj nekecá. No a na záver som kúpila Hildu, ktorá vyzerala, že by sa mohla páčiť môjmu synovi aj mne. K tomu nejaké záložky s citátmi, krásny kalendár, zo dva edičné plány – odchádzala som zo Sveta knihy s plným batohom a maximálne spokojná.

20160515_164518Preto vám všetkým, ktorí váhate, či sa vám oplatí ísť do Prahy aj keď neplánujete príliš nakupovať, prípadne netúžite po autogramoch, odkazujem – áno, oplatí sa! Neviem ako ste na tom vy, ale pre mňa je neobvyklé byť obklopená takým množstvom kníh ale hlavne množstvom ľudí, ktorí ich milujú. Mama so sestrou, ktoré sú na tom rovnako ako ja, sú ďaleko a v mojom okolí nemám nikoho, s kým by som túto vášeň zdieľala. Preto je pre mňa osviežujúce ocitnúť sa v tomto prostredí, kde si na stánku môžete pokecať priamo s ľudmi, ktorí tie knihy tvoria, kde vám príde niekto z vydavateľstva odporúčať knihu, lebo vidí, že si ňou listujete. Kde sa môžete zoznámiť s novými spisovateľmi, vypočuť si tých známych, získať prehľad, čo všetko sa vydáva a objaviť knihy, ktoré by ste inak neobjavili. Svet knihy je pre mňa skôr spoločenská než nákupná udalosť a už teraz, tesne po skončení ročníku 2016 sa teším, že na budúci rok tam zasa zavítam.

PS: určite ste si všimli, že tento článok o Svete knihy 2016 neobsahuje jedinú fotografiu z akcie. Nemám na to vybavenie a hlavne, neviem poriadne fotiť, takže vás nechcem oblažovať nepodarenými dokumentárnymi výtvormi. Keď chcete vidieť  pekné fotky, choďte k Orvokki. Ona má Svet knihy perfektne zdokumentovaný a vďaka fotkám nasajete alebo si pripomeniete atmosféru. 🙂

 

12 thoughts on “Prečo bol Svět knihy 2016 absolútne úžasný

  1. Tak si to nakoniec zhrnula moc pekne :).
    A ešte raz ďakujem za príjemnú sobotu, fakt je to senzačné behať po veľtrhu s niekým, kto má knihy tak rád.

  2. Krásný soupis a perfektní úlovky! 🙂 Jsem zvědavá, co řekneš na Hněv, taky by mě docela zajímal 🙂 Mrzí mě, že jsem letos nemohla, ale co se dá dělat 🙂

    • Veru, škoda, že si nemohla prísť, tento rok to bolo super. Možno na budúce 🙂 Na Hněv sa už tiež veľmi teším, ale momentálne ašpirujem na titul “Najpomalší čitateľ sveta”, tak asi ešte chvíľu potrvá, kým sa ku knihe dostanem. Ale recenzia potom určite bude 🙂

  3. To je skvělé, že sis Svět knihy tak užila 🙂 Taky mi letos přišel hrozně fajn, hlavně díky tématu! Snad bude i příští ročník tak vydařený 🙂

    • Veru tak, téma aj celé pojatie bolo výborné. Tiež dúfam, že aj nabudúce bude tak dobre. 🙂 Ešte by som sa mohla dostať k čítaniu tých nakúpených kníh. 🙂

Pridaj komentár

