O tých, ktorí mlčia: Naoki Higašida – A proto skáču. Vnitřní svět třináctiletého chlapce s autismem (recenzia)

Obálka titulu A proto skáčuMôj päťročný syn je autista. V porovnaní s inými nie je ťažký prípad: neubližuje si, nemá problémy so zmenami, prejavuje nám veľkú lásku a vychádza s ľuďmi okolo seba. Čo ale nedokáže je rozprávať. Častokrát som si hovorila, aké by bolo skvelé, keby som mu mohla vidieť do hlavy. Vedieť prečo robí to, čo robí. Prečo je preňho taký problém hovoriť? Ako vidí svet okolo seba? A čo vlastne vníma, keď naňho rozprávame? Kniha trinásťročného autistického chlapca Naokiho Higašidy A proto skáču mi priniesla možnosť aspoň trochu nahliadnuť do toho tajomného sveta v hlave môjho syna.

Naoki Higašida má natoľko ťažkú formu autizmu, že je preňho takmer nemožné rozprávať. Vďaka pomoci svojej učiteľky a najmä vďaka vlastnej silnej vôli ale dokáže komunikovať s ľuďmi inak. Na tabuľke písmen ukazuje jednotlivé znaky, a tak tvorí slová a vety, skladá básne, píše krátke poviedky. A vďaka nej dokázal napísať túto knihu. A proto skáču je vlastne súborom otázok, ktoré sa Naokiho pýtala jeho učiteľka, na ktoré Naoki odpovedá ako najlepšie dokáže. Nie je doktor, je obyčajný chlapec, nevidí do tajomných procesov, ktoré sa odohrávajú v jeho mozgu. Ale dokáže nám sprostredkovať svoje vnímanie sveta, svoje každodenné zážitky a boj s vlastnými obmedzeniami.

Pre mňa ako matku to bolo nesmierne poučné čítanie. Konečne som mohla nahliadnuť na svet tak, ako ho vidí môj syn! Je mi jasné, že Naokiho skúsenosti nie sú platné pre všetkých autistov. Veď aj my, zdraví, vnímame veci každý inak. Ale pomohlo mi to aspoň si predstaviť, čím všetkým prechádza moje dieťa, prečo aj veci natoľko prirodzené ako rozprávanie a vydávanie zvukov, sú preňho taký neprekonateľný problém. Život s autistom nie je jednoduchý a niekedy sa stane, že sa v tých starostiach a únave natoľko stratíte, až zabudnete, že pre osobu, o ktorú sa staráte, je to ešte ťažšie. Alebo… nie že by ste na to zabudli. Ale vedieť niečo a pocítiť to na vlastnej koži, to sú dve rozdielne veci. Niečo ako letopočet s historickou udalosťou a strhujúci román o tej istej udalosti. Naokiho kniha je ten strhujúci román. A za možnosť aspoň nahliadnuť do jeho sveta, pocítiť, ako vníma veci okolo seba, som mu nesmierne vďačná.

Ale aby ste sa nemýlili, A proto skáču sa mi nepáči iba ako taká príručka k hlave môjho syna. Páči sa mi aj ako čitateľke, ktorá oceňuje krásu slov. Naoki bol už vo svojich trinástich rokoch skutočný spisovateľ, jeho odpovede vo mne dokázali  vzbudiť silné emócie. Niektoré sú vtipné, niektoré nekonečne smutné, iné zasa nádherne poetické. A je jedno, že ide o obyčajné otázky o tom prečo sa stráca, prečo rád chodí do prírody, alebo prečo rád skáče. Aj pri odpovedaní na takéto veci často ukazuje, ako do hĺbky premýšľa o veciach okolo seba, ako dobre rozumie nášmu “normálnemu” svetu, zatiaľ čo my o tom jeho, plnom ťažkostí, obmedzení, ale aj krásy, ktorá nám je skrytá, nemáme ani tušenie. Samozrejme, nie všetky odpovede sú takéto dychberúce, ale je ich tam dosť na to, aby vo mne kniha zanechala silný dojem.

Myslím, že normální lidé tohle nemohou pochopit. Když se nám něco vypaří z hlavy, už si na to nedokážeme vzpomenout. Úplně zapomeneme, co nám ten druhý říkal i co jsme na to chtěli odpovědět. A otázky se na nás valí jedna za druhou. Celí zmatení se topíme v záplavě slov a jen tak tak se držíme nad vodou.

Naokiho kniha je asi primárne určená ľuďom, ktorých sa autizmus nejakým spôsobom dotýka. Rodičia a súrodenci, logopédovia aj učitelia detí s autizmom, tí všetci by ju mali mať ako povinné čítanie. Ja osobne som vďaka odpovediam mladého Japonca začala byť trpezlivejšia, mám viac pochopenia pre to, ako môj syn reaguje, ako sa správa. Už mu lepšie rozumiem, chápem, čo prežíva. Ale myslím si, že A proto skáču môže byť zaujímavá aj pre čitateľov bez osobnej skúsenosti. Možno už len preto, aby sme si uvedomili, aké skvelé je žiť v tele, ktoré nás poslúcha na povel, a aké ťažké to majú ľudia, ktorých niekedy prehliadame a považujeme za hlúpych len preto, lebo sa správajú inak, ako je normálne.

Názov: A proto skáču. Vnitřní svět třináctiletého chlapce s autismem

Autor: Naoki Higašida

Originálny názov: Džiheišó no boku ga tobihaneru rijú: Kaiwa no deinai čúgakusei ga cuzuru učinaru kokoro. (anglicky The reason I jump)

Vydalo nakladatelství Paseka s. r. o. ve spolupráci s Pasparta Publishing s. r. o. v roku 2016, ISBN 978-80-7432-711-7

4 thoughts on “O tých, ktorí mlčia: Naoki Higašida – A proto skáču. Vnitřní svět třináctiletého chlapce s autismem (recenzia)

1. Krásná kniha, krásná recenze. Pracuji s těmito dětmi jen v rámci dobrovolnictví a proto hluboce smekám před Vámi, jako maminkou!!
    Přeji klidné a krásné dny
    Hanka

• Ďakujem Vám 🙂 Ja zasa veľmi oceňujem každého, kto s autistickými deťmi dobrovoľne pracuje. NIe je to rozhodne jednoduché a chce to aj veľkú vnútornú silu.
      Majte sa krásne.
      Katka

2. Díky za tuhle recenzi. Dítě s autismem nemám, ale občas s nějakým autistou přijdu do kontaktu a vše kolem této problematiky mě velmi zajímá, zvláště pak osobní výpovědi samotných autistů, které nám toho řeknou mnohem víc, než kdejaká odborná publikace sepsaná sebevíc studovaným psychologem. Na tuhle knihu jsem ještě nenarazila a určitě si ji pořídím.

• Presne tak, svoj vnútorný svet nám dokážu ľudia s autizmom osvetliť zasa len oni sami. A proto skáču je preto naozaj veľmi silná kniha. Pre nás rodičov prináša okrem iného uistenie, že sa nesnažíme zbytočne. Že na druhej strane je osoba, ktorá skutočne vníma veci, ktoré robíme, aj keď to nie vždy dokáže dať najavo. Myslím, že nebudete ľutovať, ak si túto knižku kúpite.