Apokalypsa, na akú sa nezabúda: M. R. Carey – Všemi dary obdarovaná (recenzia)

Všemi dary obdarovanáExistujú! To bolo prvé čo som povedala po tom, ako som dočítala román Všemi dary obdarovaná. A nie, nemyslela som hladovcov. Myslela som spisovateľov, ktorým po prvých vetách zobete z ruky. Spisovateľov, vďaka ktorým si obľúbite desaťročné kanibalské dievčatko, spisovateľov, ktorí vás dokážu napnúť, vystrašiť aj dojať, a to všetko zvládnu v jednej jedinej knihe štandardných rozmerov. Po období, kedy to vyzeralo, že akákoľvek dobrá sci-fi alebo fantasy musí mať najmenej tri diely, je tento román príjemným osviežením. Vďaka, M. R. Carey, a vďaka, nakladateľstvo Host!

Melanie má desať rokov. Jej život má jasné pravidlá. Každé ráno jej seržant Parks namieri na hlavu revolver a ďalší vojaci ju pripútajú ku kolieskovému kreslu. Potom ju odvezú spolu s ostatnými deťmi na vyučovanie. Vyučovanie má Melanie rada, hlavne, ak je tam slečna Justineauová. Aj slečnu Justineauovú má Melanie rada. Zato seržanta Parksa neznáša, rovnako ako doktorku Caldwellovú. Ale bez nich by to asi nešlo, keď je všade naokolo iba spustošená krajina a hladovci. Melanie má svoju celu, má slečnu Justineauovú a má veľa otázok. Čo je za dverami na konci chodby? Prečo bola slečna Justineauová smutná, keď sa jej Melanie spýtala na to, čo bude po skončení školy? Čo sa stalo s deťmi, ktoré odviedli z triedy, a už sa nevrátili? A čo sa stane, keď základňu jedného dňa napadnú?

Ako som už písala, M. R. Carey si pri písaní Všemi dary obdarované vystačil s jednou jedinou knihou. Je to veľký klad, ale nadšená som z tohto románu bola z iných dôvodov. Autor totiž skĺbil inteligentne vymyslený príbeh, skvelé postavy (ach, Melanie!), poriadnu dávku napätia, filozofický rozmer, a zároveň dodal niečo nedefinovateľné, vďaka čomu na knihu len tak nezabudnete. Ale poďme sa na to pozrieť podrobnejšie.

Román Všemi dary obdarovaná je písaný z pohľadu piatich rozličných postáv. Mohlo by sa zdať, že to trochu mätie, ale rozprávanie je prehľadné, a ani to striedanie postáv nie je zbytočná srandička. Každý z nich vám prezradí informácie a podrobnosti dôležité pre príbeh, a tiež pozerá na celú situáciu z iného uhlu. Najmä začiatok bol v tomto smere pre mňa úplne bombastický. Prvú kapitolu rozpráva Melanie. Potom prichádza na radu slečna Justineauová, a bum, všetko, čo popisovala Melanie, má zrazu iný význam a nádych. A len čo sa spamätáte, už tu seržant Parks relativizuje učiteľkino súcitné gesto tým, že vám svojim triezvym pohľadom popíše reálnu situáciu na základni a okolo nej. Vynikajúco spracované, naozaj!

A nielen to, oni sú všetci skvelo napísaní. Nie každý spisovateľ má ten dar, že vďaka nemu budete fandiť dievčatku s trochu problematickými stravovacími návykmi. Melaniino postupné pochopenie situácie a zmierovanie sa s ňou, rovnako ako jej vzťah k slečne Justineauovej patria medzi najsilnejšie miesta knihy. Samozrejme, nie je to celé len o Melanie, aj seržant Parks a ostatní sú ako živí. Nádherne sú napríklad vystihnuté sú rozdiely medzi mužským a ženským uvažovaním. A čo sa týka doktorky Caldwellovej, z tejto desivej asistentky doktora Frankensteina mi síce behali zimomriavky, ale aj tak som dokázala porozumieť jej motiváciám a všetkému, čo ju poháňalo. To sa mi práve veľmi páči – keď postavy nie sú iba čierne alebo biele, nie tú tu len klaďasi a záporáci. Všetci majú nejaké dôvody svojich činov, robia chyby aj hrdinské skutky, sú skrátka reálni. Nemusím ich milovať, ale musím veriť, že existujú – a to Carey zvládol na jednotku.

Príbeh má autor naozaj dobre vymyslený. Dôvod celej katastrofy je skoro nepríjemným spôsobom uveriteľný, čo beriem ako pozitívnu vec. Také skvele prirodzené vysvetlenie, domyslené do všetkých podrobností a dôsledkov! Tiež sa mi veľmi páčilo, že román je síce klasická road movie, kde sa uteká pred zombíkmi a hľadá bezpečné miesto, ale nie je to len o tom. Dôležité sú aj medziľudské vzťahy, to, ako sa každý so situáciou vyrovnáva inak, a príbeh má aj prekvapujúco výraznú filozofickú linku. Násilia je tam dosť a kniha je miestami pomerne drsná, ale od takejto literatúry sa to akosi čaká.

Nadchla ma atmosféra – nádherne tiesnivá a melancholická. Spustošená krajina po Kolapse je opísaná veľmi sugestívne, rovnako je zachytený pocit neustáleho nebezpečenstva a neistoty, čo kde na hrdinov vybafne. Neuveriteľne to na mňa zapôsobilo a ešte teraz, keď si spomeniem na tento príbeh, vidím pred sebou poničené diaľnice, spálenú zem, a cítim neurčitú hrozbu. A síce bola kniha veľmi napínavá a miestami desivá – najmä záver – tie hlavné pocity, ktoré mi po dočítaní zostali, sú melanchólia a smútok. A tiež pocit, že to bolo krásne. Divné, keďže ide o zombie apokalypsu, však? Ťažko sa to vysvetľuje, ale možno to je tým, že kniha je naozaj krásne napísaná a zároveň do seba vtiahne tak, že máte pocit, ako keby ste sledovali koniec jedného sveta v priamom prenose.

Všemi dary obdarovaná je perfektná kniha. Má všetko, čo má správny román mať. Napätie, ktoré núti obracať stránku za stránkou, postavy, ktoré si (väčšinou) obľúbite, jedinečnú atmosféru a tiež myšlienkovú hĺbku. Viem, že iba vychvaľujem, ale Všemi dary obdarovaná na mňa veľmi zapôsobila a  podľa mňa nemá chybu. Asi sa nebude páčiť každému, nemá zmysel sa do nej púšťať vtedy, pokiaľ vám tento žáner nič nehovorí, prípadne vás vyslovene odpudzuje. Ale ak máte postapokalyptické záležitosti radi, toto je jasná voľba. Vďaka prepracovanému príbehu, strhujúcej atmosfére a hlbokému pochopeniu ľudí a ich reakcií sa pre mňa M. R. Carey so svojim románom radí k majstrom žánru ako M. Atwoodová, J. Wyndham alebo J. Cronin.

Za poskytnutie e-knihy na recenziu veľmi ďakujem nakladateľstvu Host.

Názov: Všemi dary obdarovaná

Autor: M. R. Carey