Veľká malá kniha: Ray Bradbury – 451 stupňů Fahrenheita (recenzia)

Obálka titulu 451 stupňů FahrenheitaKniha nemusí mať 900 stránok na to, aby bola veľká. To je presne prípad sci-fi klasiky Raya Bradburyho 451 stupňů Fahrenheita. Je to relatívne útla kniha, ak máte trochu času, aj s doslovmi ju budete mať prečítanú za popoludnie. Ale myslím si, že z hlavy ju len tak ľahko nedostanete – a podľa toho sa veľkosť knihy poznáva najlepšie.

Guy Montag je požiarnik. No v tejto temnej budúcnosti, o ktorej Bradbury píše, požiarnici oheň nehasia, ale zapaľujú. Sú niečo ako trestné jednotky, ktoré uprostred noci prichádzajú, aby na popol spálili domovy tých, ktorí sa opovážili vlastniť veci zakázané – knihy. Akékoľvek knihy. Montaga toto ničenie napĺňa uspokojením až do dňa, kedy ho stretnutie so zvláštnym dievčaťom prinúti, aby si aj on sám začal klásť otázky, či to, čo robí, je správne…

Čítať 451 stupňov Fahrenheita bol veľký zážitok už len kvôli tomu, ako veľmi sa kniha odlišuje od všetkého, čo sa mi v poslednej dobe dostalo do rúk. Týka sa to aj Bradburyho štýlu. Je poetický aj veľmi emocionálny, zameraný na pocity hlavného hrdinu. Pár krát na mňa zapôsobila táto skutočnosť trochu rušivo, ale väčšinou ma to vtiahlo do deja. Vďaka tomu som prežívala potešenie z pálenia kníh, pocit neuveriteľnej prázdnoty života, zmätok aj strach, presne tak, ako Montag. A určite aj vďaka tomu na mňa kniha tak veľmi zapôsobila.

Už od prečítania Marťanskej kroniky som vedela, že autor dokáže povedať veľmi veľa bez toho, aby používal záplavu slov. 451 stupňov je kniha už na prvý pohľad krátka, dej by nejakému inému spisovateľovi stačil práve na začiatok prvého dielu série. V tomto prípade je to ale podľa mňa úplne dostačujúce. Pripadá mi, ako keby Bradbury používal príbeh iba ako nosnú kostru na sprostredkovanie myšlienok a obrazov, ktoré mu pripadali dôležité.

Knihy byly jenom jedním z rezervoárů, kam jsme ukládali všemožné věci, když jse se báli, abychom je nezapomněli. Není v nich vůbec žádné kouzlo. Kouzlo je pouze v tom, co knihy říkají.

Aby ste ma nepochopili zle, príbeh je veľmi zaujímavý a napínavý, nevedela som, ako asi tak môže pokračovať a naháňačka v priamom prenose ma nútila nervózne poposedávať v očakávaní toho, ako dopadne. Ale to, čo na mňa najviac zapôsobilo a zostáva mi stále v hlave, sú jednotlivé scény a myšlienky. Mildred s mušličkami v ušiach alebo obklopená telestenami, ktorá radšej počúva a sleduje životy iných, než aby žila ten svoj. Prázdnota vzájomného vzťahu, keď si manželia ani nevedia spomenúť, kde sa vlastne zoznámili. Monológ veliteľa požiarnikov o tom, prečo sú požiarnici dôležití a ako vzniklo toto povolanie. Nekonečná povrchnosť žien na návšteve, ich nevšímavosť k vlastnej rodine aj dôležitým udalostiam, ich ľahostajnosť k ľudskému životu… A mohla by som pokračovať ďalej. Ale nebudem, bude lepšie, ak si tento román prečítate sami a sami sa rozhodnete, čo pôsobí najviac na vás.

Nejsou všichni zrození svobodní a sobě rovní, jak říká Ústava, ale dá se dosáhnout toho, že jsou všichni srovnaní. Jeden každý je věrným obrazem všech ostatních; pak jsou všichni šťastní, protože tu nejsou žádní velikání, před kterými by se člověk cítil bezvýznamný nebo podle nichž by se mohl měřit.

Neuveriteľne ma dostalo, že sa Bradburymu v roku 1953 podarilo napísať dielo, ktoré je v súčasnosti snáď ešte aktuálnejšie, ako bolo v čase vzniku. Či už ide o hyperkorektnosť, alebo závislosť na povrchnej zábave a technológiách. To, čo v dobách počiatku televízie vyzeralo ako zvláštna fantázia spisovateľa, je teraz skutočnosť. Nemáme síce telesteny a knihy vďakabohu tiež nepálime, ale vidieť ľudí s „mušličkami“ v ušiach, žijúcich v inej realite, ako tej, ktorá práve prebieha okolo nich, je úplne normálne. A to nie je jediná vec, ktorá vás prinúti zamyslieť sa nad vlastným životom a nad svetom okolo seba. V tejto malej knihe je obrovské množstvo zaujímavých myšlienok, o ktorých som mala pocit, že by sa mali tesať do kameňa, dať vytetovať na nejakú časť tela, alebo aspoň zdieľať na facebooku. Asi najviac na mňa zapôsobila myšlienka, že to nikdy nie sú nejakí tajomní „oni“, ktorí ubližujú ľuďom, ukrajujú slobodu a zotročujú ostatných. Sme to my sami. Vždy sme to my sami a musíme sa z toho sami aj vyhrabať. (Nie že by som to nevedela aj predtým, ale napísané v dobrej knihe je to akési údernejšie.) A skutočnosť, že dokonca aj taký vizionár ako Bradbury ukryl na koniec knihy miernu nádej do budúcna, mi dodáva opatrný optimizmus.

Koneckonců když jsme měli všechny knihy, které jsme potřebovali, přesto jsme pořád naléhali, aby byla objevena nejvyšší skála, odkud bychom se mohli vrhnout do propasti. My teď potřebujeme chvíli oddechu. Potřebujeme vědomosti. A za tisíc let si možná na skákání vybereme nižší skály.

451 stupňov Fahrenheita nie je jedna z tých kníh, ku ktorým si sadnete v nedeľu ku kávičke, aby ste podporili dobrý pocit zo sveta okolo seba. Naopak, pri tejto knihe zabudnete upíjať, a viac než hrejivého pocitu a všeobjímajúcej lásky budete mať dušu plnú otázok a zrejme smútku. Ale stavila by som sa, že budete rovnako ako ja presvedčení, že ste prečítali niečo naozaj výnimočné. Pretože táto kniha síce nie je dokonalá, zato je dôležitá. Vďaka nej sa možno na chvíľu zastavíte a zamyslíte sa: nad svetom okolo nás, nad tým, čo je v živote podstatné. Ak aj žáner sci-fi nie je práve váš obľúbený, nenechajte sa odradiť. Múdre knihy k vám budú hovoriť bez ohľadu na kulisy, v ktorých sa odohrávajú. A Bradburyho román je jednou z tých kníh, do ktorých ľudia uložili dôležité veci keď sa báli, aby ich nezabudli. Prečítajte si ho. Určite.

Názov: 451 stupňů Fahrenheita

Autor: Ray Bradbury

Originálny názov: Fahrenheit 451