Keď Leo (ne)stretol Emmi: Daniel Glattauer – Dobrý proti severáku (recenzia)

Román rakúskeho spisovateľa Daniela Glattauera Dobrý proti severáku vyšiel už v roku 2010 a prakticky ihneď ma začal lákať. Nie je sa čo čudovať: tajomný názov, zaujímavá téma lásky cez internet, neobvyklá forma e-mailovej konverzácie… K tomu pripočítajme väčšinou kladné ohlasy čitateľov a je jasné, prečo sa kniha držala pomerne vysoko na mojom zozname kníh na prečítanie. Vďaka Ježiškovi som sa k nej tieto Vianoce konečne dostala – a zhltla ju takmer na posedenie. Všetko, čo kniha sľubuje, skutočne spĺňa, a dokonca je ešte lepšia, ako som čakala.

Keď pošlete vďaka preklepu mail úplne cudzej osobe, dá sa to charakterizovať ako náhoda. Keď ho pošlete druhý krát, je to hlúpa chyba. Ale po tretí raz už to vyzerá na osud. Presne to sa stalo dvom ľuďom, ktorí by sa bez tejto náhody asi nezoznámili: dvom tridsiatnikom Emmi a Leovi. Stačil jeden preklep v adrese a rozvinula sa vtipná, ironická, miestami vážna konverzácia, na ktorej sa obaja stali rýchlo závislými. Vstupujú navzájom do svojich osobných sfér a sú si čím ďalej bližší. Ako dlho však môže vzťah vydržať v rovine „hlavne nezáväzne“? Čo sa stane, keď virtuálna známosť pre človeka začne byť dôležitejšia ako skutočný život? A môže milostný cit prežiť presun z monitoru počítača do každodennej reality?

Román Dobrý proti severáku je písaný výhradne formou e-mailov. Z toho už samo vyplýva, že nejde o nejaký akčný kúsok, ale o čistokrvnú konverzačku. Nemusíte sa ale báť, že by to bola kniha o ničom, alebo by ste sa nedajbože nudili. Hoci ide hlavne o vzťahy a rieši sa najmä jedna hamletovská otázka (Stretnúť sa, či nestretnúť?), štýl je natoľko svižný, repliky vtipné a postavy sa vám natoľko dostanú pod kožu, že vám stránky pred očami budú ubiehať jedna radosť. A keď postupom času atmosféra hustne a viac ako iskrivý flirt konverzáciou presakujú skutočné problémy, nebudete sa môcť odtrhnúť už vôbec. K pútavosti určite prispieva aj to, že maily sú väčšinou pomerne krátke a ide vlastne o jednu dlhú konverzáciu, takže sa človeku nechce končiť uprostred kapitoly. A po skončení kapitoly zasa musíte pokračovať v čítaní ďalej práve pre spôsob, akým sa skončila. Rozumieme si, že? 🙂

O 3 dny později

Předmět: Konec pauzy

Milá Emmi, udělali jsme si třídenní e-mailovou pauzu. Už bychom zase pomalu mohli začít, řekl bych. Přeji vám příjemný pracovní den. Hodně na vás myslím, ráno, v poledne, večer, v noci, v době mezi tím a vždycky těsně před a po – a taky během toho.

S láskou Leo

O 10 minut později

Re:

M (mi, mis, mist, mistř…) Milý Leo. To VY jste udělal e-mailovou pauzu, ne já! Já jsem napjatě sledovala, jak děláte e-mailovou pauzu. A čekala jsem, kdy tu e-mailovou pauzu konečně ukončíte. Čekala jsem na to velice netrpělivě. Ale vyplatilo se. Tak jste zase tady a myslíte na mě, nádhera! Máte se dobře? Máte dnes pozdě večer nebo brzo v noci čas a chuť vypít si se mnou skleničku vína? Samozřejmě každý zvlášť. Teda vy a Vymyšlená Emmi. A já a Virtuální Leo. A k tomu si napíšeme pár slov. Chcete?

Nerada používam primeranie „je to ako zo života“ (asi preto, že by som ho inak používala pričasto), ale táto kniha taká je. Máte pocit, ako keby ste čítali trochu preškrtaný, trochu upravený, ale inak reálny záznam mailov, ktoré si nejaká skutočná Emmi so skutočným Leom kdesi vo Viedni naozaj vymieňali. Možno je to tým, že autorovi sa dokonale podarilo vystihnúť to, akým spôsobom taká mailová konverzácia funguje. Ako si niekedy píšeme o hlúpostiach, len aby sme si napísali, ako reagujeme skôr, než si veci premyslíme, a ako sa dokážeme zveriť prakticky cudziemu človeku so svojimi najintímnejšími myšlienkami a problémami. Alebo za to zdanie reality môžu postavy.

Na nich stojí a padá celý román a od toho, ako si obľúbite alebo neobľúbite Emmi a Lea závisí to, či sa vám kniha bude páčiť, alebo nie. Treba priznať, že autor nám to nijako neuľahčuje. Nenapísal párik prvoplánovo sympatických mladých ľudí, nad ktorými budete slziť a želať im celý čas to najlepšie. Obaja sú miestami na zabitie, vyhýbajú sa zodpovednosti za následky svojich činov, menia názory, Emmi je občas žiarlivá tak, že som mala chuť ňou zatriasť a trochu ju poučiť o živote. Napriek tomu (alebo práve preto) sú jednoducho ľudskí a reálni. Veď kto z nás je dokonalý? A aj napriek tomuto drobnému výčtu negatívnych vlastností si ich pravdepodobne nakoniec obľúbite (aj keď výnimky existujú).

Špeciálne upozorňujem na otvorený záver. Je to ten druh otvoreného konca, ktorý vás prinúti škaredo nadávať na: 1. postavy, lebo sa správajú tak, ako sa správajú, 2. autora, lebo to napísal, 3. na seba, ak ste si nekúpili/nepožičali aj pokračovanie. Áno, existuje aj pokračovanie. Niektorí čitatelia si asi nenechali svoje nespokojné výrazy len na doma a v podstate prinútili spisovateľa, aby napísal aj druhý diel, ktorý sa volá Každá sedmá vlna. Keby ho nenapísal, určite by som sa s takýmto koncom zmierila a vymyslela si sama, ako to asi mohlo dopadnúť. Ale keďže Každá sedmá vlna existuje, nutne si potrebujem porovnať svoje vymyslené pokračovanie s tým autorovým a kniha skôr či neskôr skončí u mňa na poličke. Preto vám aj venujem toto dobre mienené upozornenie: kupujte alebo požičiavajte si obe knihy naraz, ušetríte seba i svoje okolie hlasných prejavov nespokojnosti po dočítaní prvej časti.

Dobrý proti severáku nie je žiadna horúca novinka, no aj tak si dokáže nájsť stále nových čitateľov. Čím to je, že tento v podstate obyčajný príbeh o láske, navyše v už nie príliš aktuálnych reáliách (dnes by si Leo s Emmi dopisovali cez Facebook a všetka tajomnosť by bola preč) zaujíma ďalších a ďalších ľudí? Áno, je za tým ľahký štýl a ironicky vtipné i kruté rozhovory, ktoré medzi hlavnými hrdinami prebiehajú. Ale najmä skutočnosť, že otázky, ktoré si medzi riadkami autor kladie, nás stále zaujímajú – a možno aj viac, ako predtým. Môže virtuálna realita (nielen) vzťahov existovať bez toho, aby ovplyvnila skutočný život? Vydrží láska, ktorá v tomto virtuálnom svete vznikla, presun do reality? A koho vlastne milujeme, keď milujeme osobu pri druhom počítači? Skutočného človeka, alebo len svoju predstavu o ňom? Netvrdím, že Daniel Glattauer vo svojej knihe poskytuje na tieto otázky nejaké odpovede. Ale príjemne sa pri jej čítaní o nich premýšľa. Vyskúšajte to aj vy.

Názov: Dobrý proti severáku

Autor: Daniel Glattauer

Originálny názov: Gut gegen Nordwind