Čas hrozivých tajomstiev prichádza: Samantha Shannonová – Kostičas (recenzia)

KostičasMáloktorá young adult kniha vyvolala v poslednej dobe taký poprask, ako sa to podarilo prvotine Samanthy Shannonovej Kostičas. Nadšené reakcie a prirovnania k románom od Rowlingovej aj Orwella okrem radostného očakávania spôsobili aj drobné pochybnosti. Bude vôbec kniha taká dobrá, ako vyzerá? Môže byť taká skvelá, ako si ju predstavujem? 🙂 Ale obavy boli zbytočné. Napriek mediálnej pozornosti a pozoruhodným prirovnaniam je Kostičas hlavne výborne vymyslená a vynikajúco napísaná kniha pre všetkých milovníkov žánru – a nielen pre nich.

Píše sa rok 2059 a my sa ocitáme v scionskom Londýne. Scion je represívny režim, ktorý má jediný cieľ – ochrániť bežné obyvateľstvo pred „hrozbou neprirodzených“. Jasnovidci, veštci, ľudia, ktorí vykladajú karty, skrátka všetci, ktorí dokážu komunikovať so svetom duchov – tí všetci páchajú zločin už len tým, že existujú. V tomto svete žije devätnásťročná Paige Mahoneyová, zvláštny typ jasnovidca, takzvaný krajinochodec. Vďaka svojim schopnostiam sa dokáže vnoriť do myslí iných ľudí. Väčšina jasnovidcov sa uchýlila do ilegality a živí sa rozličnými podvodmi a kriminálnou činnosťou. Paige je tiež jednou z nich, v jasnovideckom podsvetí má vďaka svojim schopnostiam pomerne vysoké postavenie. Jedného dňa sa jej život od základov zmení – pri prepadovej kontrole spanikári a svojim duchom zabije dvoch policajtov. Čoskoro ju chytia, ale na Pageino prekvapenie ju nezatvoria do väzenia, ani nechystajú popravu. Spolu s ďalšími jasnovidcami ju prevezú do Prvého Šeolu, miesta, ktoré sa nachádza v bývalom Oxforde. Miesta krutejšieho a desivejšieho, ako je scionský Londýn. Prvý Šeol ovládajú Refájci, tajomné bytosti, ktoré si z jasnovidcov vytvárajú armádu na boj proti Emejcom, netvorom živiacim sa ľudským mäsom. Refájci považujú ľudí za akúsi podradnú rasu, dobrú iba na boj s Emejcami. Podmienky v Prvom Šeole sú desivé , čo Paige zistí hneď po príchode. Je pridelená Strážcovi, ktorý ju má vycvičiť a zdokonaliť jej schopnosti. Paige ho nenávidí, nenávidí všetkých Refájcov a nechce sa prispôsobiť tomuto príšernému systému. No má vôbec nádej na únik, alebo dokonca na prežitie? A čo všetko musí podstúpiť, aby to dokázala?

Román Kostičas ma zaujal už anotáciou a nadšené recenzie od blogerov aj v médiách dobrý dojem len umocnili. Bolo mi jasné, že túto knihu si jednoducho musím prečítať, a len som dúfala, že naplní moje očakávania. A hoci som čakala niečo trošičku iné (zrejme za to môže skutočnosť, že mi z recenzií najviac utkvelo slovo kyberpunk 😉 ), sklamaná som rozhodne nebola.

Ak sa rozhodnete do Kostičasu takisto pustiť, nečakajte žiadny pomalý, mierny rozjazd. Do príbehu a nového sveta hupsnete rovnými nohami, budú sa na vás valiť nové pojmy a skutočnosti, všetko neuveriteľne pútavo a živo vykreslené. Je to trochu zložitejšie, ale nemôžem povedať, že by som sa na začiatku strácala, ako písali niektorí iní blogeri. Predsa len, nebol to prvý odlišný svet, ktorý som poznávala. 🙂 Odporúčam si dopredu prečítať slovníček, ktorý je na konci knihy, celkom to pomôže. Minimálne vám nové pojmy nebudú úplne neznáme, aj keď všetko je priamo v texte zrozumiteľne vysvetlené. Nech už sa vám ale prvá kapitola bude zdať chaotická alebo nie, po príchode Paige do Prvého Šeolu sa určite chytíte a pravdepodobne nadchnete.

Je neuveriteľné, ako má Samantha Shannonová všetko dobre vymyslené. Dejová línia je veľmi zaujímavá a pre mňa bola skutočne nepredvídateľná. Vždy, keď som si hovorila – aha, áno, už viem, ako to je a dej zrejme bude pokračovať takto a takto, vynorila sa nová skutočnosť alebo informácia a zistila som, že veci nie sú také, ako vyzerajú. Ale nemám pocit, že by to bolo len také mätenie čitateľa pre efekt, všetko do seba logicky zapadá a pôsobí naozaj vierohodne. Takto by to mohlo vyzerať aj v skutočnosti, keby Paige zisťovala nové veci o tom podivuhodnom svete, v ktorom sa ocitla. Zo začiatku mi zápletka s Refájcami a Emejcami pripadala trochu pritiahnutá za vlasy a veľmi ma pobavilo, že Paige si po úvodnej prednáške v Prvom Šeole myslela presne to isté. Potom som už ale všetko žrala aj s navijakom a bolo mi jedno, či to je alebo nie je príliš uletené. Zasa sa totiž potvrdzuje, že zápletka je síce dôležitá, ale ešte dôležitejšie je, ako vás o nej autor dokáže presvedčiť. V tomto sa Shannonovej darí viac ako dobre, je až prekvapujúce, ako skvele sa toho vo svojej prvotine (a vo svojom veku 22 rokov) zhostila. Vytvára pred vami skutočné svety, či už ide o paranoidný scionský Londýn, alebo nemenej krutý, na pohľad takmer dickensovský Oxford. Postavy, ktorými svoju knihu zaľudnila, sú ako živé, nie sú len dobré alebo len zlé (až na výnimky z radov Refájcov). A hlavní hrdinovia sú veľmi sympatickí, postava Paige mi vyslovene sadla. Uvažuje rozumne, snaží sa robiť, čo je pre ňu a ostatných najlepšie, a síce má občas záchvaty nepremysleného vzdoru, pôsobí to ale prirodzene. Je predsa človek a nie stroj. 🙂 Veľmi oceňujem, že som nad nikým neprevracala oči a neškrípala zubami, iba Strážcu som kvôli jeho tajomnosti mala niekedy chuť dlho a pomaly mučiť. Ja viem, že mal svoje (dokonca logické) dôvody, ale ako čitateľka som tým vyslovene trpela. 🙂

Shannonová má veľmi príjemný, civilný štýl, žiadny pátos, žiadne veľké slová sa nekonajú. Ach, ako som si len užívala tú počiatočnú nevraživosť bez povinného iskrenia, ten nedostatok vyznaní lásky, hoci sa hlavní hrdinovia poznali už pol roka, ten prirodzený a pomalý vývoj vzťahu! A jediná milostná scéna – síce z pohľadu hlavných hrdinov mimoriadne zle načasovaná – je príjemne žhavá presne podľa môjho gusta (to znamená, že nie je príliš dlhá a je to viac o pocitoch ako o sexe 🙂 ). Kostičas patrí medzi tie knihy, ktoré sa veľmi ťažko odkladajú. Výborne vypracovaná zápletka, postupné dávkovanie informácií a pútavý štýl spôsobia, že sa asi príliš nevyspíte. Ale spánok sa aj tak  preceňuje. 🙂

Kniha je preložená perfektne, jazyk plynie hladko a prirodzene. Nové výrazy rozhodne nerušia, na danú tému vyslovene sadnú a je vidieť, že sa s nimi prekladateľka vyhrala. Mne sa napríklad najviac páči slovo kočena. 🙂 Čo ma ale trochu zarazilo je skutočnosť, že hoci je v slovníčku pojmov dokonca aj výraz bouchačka vo význame, aký sa bežne používa (pištoľ), nie sú tam názvy jednotlivých jasnovideckých kategórií, a že ich bolo v románe požehnane. Čo je orákulum som ešte vedela, ale taseograf? Pre dej to síce nie je podstatné, ale človeka naštve, že to nevie, hlavne, keď si nemôže výraz hneď vygoogliť. (Čítala som na mieste bez prístupu na internet. 🙂 )

Žáner young adult je čoraz populárnejší a knihou Kostičas sa vydavateľstvo Host rozhodlo zaplniť tento chýbajúci článok vo svojom portfóliu. Treba priznať, že sa nemohli rozhodnúť lepšie. Vďaka zaujímavej zápletke, perfektne vykreslenému svetu a sympatickým a uveriteľným hrdinom zaujme nielen tých, ktorí YA vyhľadávajú. Zároveň patrí medzi to lepšie, čo žáner ponúka, aj keď prirovnaniam k Rowlingovej a Orwellovi by som sa zatiaľ vyhla. To, či sa Kostičas stane kultovou knihou jednej generácie ako Harry Potter, alebo dokonca nadčasovým dielom o boji proti totalite ako 1984, ukáže len čas – a chystaných ďalších šesť dielov. Niečo mi ale hovorí, že o Samanthe Shannonovej budeme ešte počuť.

 Ukážka:

Zamířila jsem rovnou do koupelny. Stékaly po mně ani ne tak čůrky, ale přímo proudy potu.

Zabila jsem člověka. Já jsem doopravdy někoho zabila. Jax vždycky tvrdil, že je to v mé moci – vražda bez prolití kapky krve-, ale já jsem mu to nevěřila. A teď je ze mě vražedkyně. A co hůř, zanechala jsem po sobě důkaz – oběť, která přežila. Neměla jsem ani svůj tablet, a ten musel být posetý mými otisky prstů. Za tohle nebude jenom NiteKind, to by bylo příliš snadné. Mučení a šibenice, to je jisté.

Jakmile jsem došla do koupelny, vyzvracela jsem celý obsah žaludku do záchoda. Měla jsem pocit, že jsem vydávila snad všechno kromě svých orgánů, a třásla jsem se tak prudce, že jsem se sotva udržela na nohou. Strhla jsem ze sebe oblečení a doklopýtala do sprchy. Nechala jsem na kůži dopadat proudy horké vody.

Pomocí svého ducha jsem zabila dva lidi. Poprvé v životě jsem se někomu do jeho snové krajiny vlámala násilím. Nešlo o pouhý dotek jako dřív.

Jaxon bude štěstím bez sebe.

Zavřela jsem oči. Pod víčky se mi stále znovu přehrávala scéna z vlaku. Neměla jsem v úmyslu ty lidi zabít, chtěla jsem do nich jen trochu strčit. Jen tolik, aby měli migrénu nebo aby jim nanejvýš tekla krev z nosu. Prostě odlákat pozornost.

Něco ale způsobilo, že jsem zpanikařila. Strach z odhalení. Strach, že se stanu další anonymní obětí Scionu.

separatorIINázov: Kostičas

Autor: Samantha Shannonová

Originálny názov: The Bone Season

Vydalo vydavateľstvo Host v roku 2014, ISBN 978-80-7491-277-1

Za poskytnutie e-booku na účely recenzie ďakujem vydavateľstvu Host.

6 thoughts on “Čas hrozivých tajomstiev prichádza: Samantha Shannonová – Kostičas (recenzia)

  1. Pěkná recenze, skoro první, která mě trochu víc nalákala. Viděla jsem, jestli se nepletu, i slovenské vydání, s jinak přeloženým názvem. Dost mě překvapilo, že autorka hned dostala smlouvu i na další díly, to musí být v zahraničí mnohem větší bestseller než tady!

    • Jej, tak to som hrdá, že som ťa na Kostičas trochu nalákala. 🙂 Áno, na Slovensku kniha vyšla pod názvom Zber kostí, ale keďže žijem v ČR, recenzovala som českú verziu. A tiež ma prekvapilo, že dostala zmluvu na sedem dielov, ale zrejme im vo vydavateľstve povedala, o čom to celé bude, a oni si povedali, že to bude pecka 😀 Nám zostáva len si to prečítať a zhodnotiť, či to bol dobrý ťah. 😉

  2. Mě to hodně zklamalo. Očividně nejsem cílová skupina, už jsem na takové “srandy” asi stará. Neorientovala jsem se v těch jasnovideckých kategoriích, londýnská část příběhu byla zmatená, víc se mi to začalo líbit až poté, co se příběh přesunul do Oxfordu. Další díly už číst nebudu, upřímně řečeno si ani nedovedu představit, co se v nich bude dít – první díl byl tak nabitý akcí a nápady, že bude těžké udržet dech. Ale třeba se to autorce podaří.

    • Kostičas nemusí sadnúť každému. Úprimne, ani ja si neviem predstaviť, čo sa bude v ďalších dieloch odohrávať, a práve preto si ich prečítam. 😀 Ona má Shannonová podľa všetkého veľmi dobre fungujúcu fantáziu, tak som zvedavá, s čím príde.

Pridaj komentár