Kniha, ktorú si nutne potrebujete prečítať: Katarina Bivaldová – Čtenáři z Broken Wheel doporučují (recenzia)

Čtenáři z Broken Wheel doporučujíVychutnávate si depresiu, užívate si mizernú náladu a neznášate, keď vás niečo prinúti sa usmiať? V tom prípade sa držte v bezpečnej vzdialenosti od románu Katariny Bivaldovej Čtenáři z Broken Wheel doporučují. Táto kniha je totiž niečo ako knižný ekvivalent romantického filmu s Meg Ryan a dokáže zaručene prejasniť upršaný deň a vyvolať pocit, že svet je miesto, na ktorom sa oplatí žiť. Teda v prípade, že máte romantiku aspoň trochu radi.

To je tak. Keď sa ocitnete v malom mestečku v Iowe, kde nie je nič iného ako kukurica, a zistíte, že kamarátka, s ktorou si už dva roky dopisujete a za ktorou ste na pár mesiacov prišli, práve zomrela, môže to skončiť buď katastrofou, alebo námetom na romantický román. Do tejto situácie sa dostala Sara Lindqvistová, dvadsaťosemročná momentálne nezamestnaná predavačka v kníhkupectve, žena, ktorá lepšie vychádza s literárnymi postavami ako so skutočnými ľuďmi. Keď Sara po dvoch rokov dopisovania, výmeny kníh a myšlienok o literatúre a živote konečne prichádza za svojou kamarátkou do Broken Wheel, zisťuje, že to stihla práve na Amyn pohreb. Čo teraz, zostať na mieste, kde nikoho nepozná, alebo sa vrátiť domov? Ako si ospalé upadajúce mestečko, ktorého jediná miestna knihomoľka práve zomrela, poradí so ženou, ktorá dokáže niekoľko hodín v kuse čítať bez toho, aby zdvihla zrak? A nájde Sara v Broken Wheel okrem priateľov aj svojho pána Darcyho?

Pri čítaní románu Čtenáři z Broken Wheel doporučují som sa usmievala, súhlasne pokyvovala hlavou, mala chuť každú druhú vetu citovať nejakej spriaznenej duši a celkovo som sa cítila nesmierne príjemne. Ako to táto kniha dokázala, keď ide v podstate o klasickú romantickú záležitosť so zápletkou typu: ona stretne jeho, nasleduje nedorozumenie a potom happyend?

Pretože naozaj, zápletka nie je príliš objavná. Cudzinka príde do malého mestečka a ukáže sa, že ona a ospalá zapadnutá vieska sa navzájom potrebujú. A samozrejme sa objaví aj sympatický mladý muž… Takže vlastne klasika. Ale my, ktorí máme radi romantickú literatúru vieme, že zápletka býva v tomto prípade až na druhom mieste. Dôležitý je pocit, ktorý vo vás kniha vyvoláva. Katarina Bivaldová toto zvládla na jednotku, takže jej s radosťou odpúšťam zopár klišé aj sladký záver, pri ktorom si spolu s hrdinami knihy Maškaráda od Terryho Prattcheta môžeme povzdychnúť: „Ešte šťastie, že nemá dávno strateného, hlboko milovaného brata.“ Pretože ten by sa určite ukázal tiež.

Čo je teda na knihe Čtenáři z Broken Wheel doporučují také skvelé? V prvom rade postavy. Či už išlo o Georgea, trápiaceho sa kvôli stratenej dcére a objavujúceho kúzlo dobrej literatúry pre ženy, alebo o Grace, ktorá v skutočnosti nie je Grace a pod pultom skrýva brokovnicu s odpilovanou hlavňou, povýšenú Caroline alebo pastora Williama, všetkých bez výnimky som si obľúbila, všetci boli sympatickí. Autorka ich opisuje s humorom, ale zároveň aj porozumením pre ich chyby a vlastnosti.

To, že se kněz rozhodl účastnit Sařiny kampaně, vlastně nebylo zas divné. Věděl, co obnáší nedostát očekáváním a být vystaven opovržlivému vtipkování a pohledům. Sám byl dlouho „chudáčkem Willem Christopherem“, a to ani nepil.

Špeciálnou kapitolou je samotná Sara. Ona je naozaj úplne obyčajná. Nie je výnimočne pekná, ani ničím zvláštna a zaujímavá, iba ak tým, že skutočne rada číta, knihami žije a miluje ich. Možno práve tým mi bola taká sympatická. Spomína obľúbené knihy, postavy, to, ako na ňu zapôsobili, ale nie je to žiadny suchý výpočet. Pripadalo mi to, ako keby som sa rozprávala s kamarátkou knihomoľkou a vymieňali sme si navzájom názory na knihy a obľúbených spisovateľov. Občas som mala chuť vyhŕknuť – áno, Pratchetta mám tiež rada, prípadne ju ubezpečiť: „Neboj sa, Paolini ten štvrtý diel Dračích jazdcov dopíše a vydá.“ Okrem toho mala Sara sympatický zmysel pre humor a ku koncu knihy už som ju naozaj považovala za kamarátku natoľko, ako môže byť vašou priateľkou literárna postava.

Byla to jen… pusa, nebo tak něco. To se stává. Dokonce i mezi kamarády. Náhodou spolu sedíte na pohovce, přestanete se soustředit a zničehonic na vás někdo leží.

Čo ma ale ako knihomoľku dostávalo najviac, boli práve knihy. Láska ku knihám a čítaniu prestupuje celým týmto románom. Rovnako aj presvedčenie, že s knihami je svet krajší, problémy menej zdrvujúce, život bohatší. Áno, Čtenáře si zrejme vychutnáte aj v prípade, že knihy až tak úplne nežeriete, ale ak ste na tom rovnako ako Sara, zážitok z čítania bude mnohonásobne väčší. Vážne sa mi páčili Sarine postrehy o knihách, miestami veľmi vtipné. Jej spomienky na prvé stretnutie s niektorými románmi, snaha priblížiť knihy ľuďom z Broken Wheel, ktorých romány vôbec nezaujímajú. Skutočne som si toto dielo užívala a moje srdce čitateľky sa chvelo blahom.

Váhala u Steinbeckových Hroznů hněvu a O myších a lidech. Rozhodně ŽIVOT NA MALOMĚSTĚ, ale k tomu tak hrozný konec, že Sara přemítala, zda je morálně obhajitelné je vůbec prodávat. Nakonec je tam přece jen zařadila, ale z dalšího archu kartonu vystřihla ještě několik menších cedulek, které připevnila vedle. „Pozor, nešťastný konec!“ stálo na nich. Kdyby se k odpovědnosti přihlásilo více knihkupců a používalo varovné cedule, Saře by to o dost ulehčilo život. Jak to, že se vyžadují varovné texty na krabičkách cigaret, ale už ne na přebalech tragických knih?

Čtenáři z Broken Wheel doporučují určite nie je dokonalá kniha. Udalosti boli občas predvídateľné a zároveň nepravdepodobné, na môj vkus bola tiež trochu prisladká a úplne mi nesadla Carolinina dejová línia. Ale veci, ktoré som teraz napísala, sú iba drobnosti voči tomu prívalu dobrej nálady, ktorý sa na vás po dočítaní vrhne. Táto kniha vám zlepší zlú náladu a pomôže udržať tú dobrú. Zásobí vás tipmi na skvelé knihy a množstvom citátov, ktoré si môžete nechať vytlačiť na tašku, prípadne nimi oblažovať okolie. Hodí sa ako čítanie na dovolenku, môžete po nej siahnuť po prechádzke v šuchotavom lístí spolu so šálkou teplého čaju, ale poteší aj vtedy, keď unavení padnete večer do postele a chcete sa trochu povzbudiť literatúrou. Túto knihu odporúčam čítať kedykoľvek za akýchkoľvek okolností, lebo humoru, optimizmu a dobrej nálady nie je nikdy dosť.

Za poskytnutie e-knihy na recenziu veľmi ďakujem nakladateľstvu Host.

Názov: Čtenáři z Broken Wheel doporučují

Autor: Katarina Bivaldová

Originálny názov: Lasärna i Broken Wheel rekommenderar

Vydalo Nakladatelství Host Brno v r. 2016, ISBN 978-80-7491-528-4

6 thoughts on “Kniha, ktorú si nutne potrebujete prečítať: Katarina Bivaldová – Čtenáři z Broken Wheel doporučují (recenzia)

1. Presne si to vystihla. “…zápletka býva v tomto prípade až na druhom mieste. Dôležitý je pocit, ktorý vo vás kniha vyvoláva.” No skrátka krásna recenzia na krásnu knihu. Snáď si ju prečíta čo najviac ľudí (tvoju recenziu aj knihu). 🙂

2. Hezky napsáno. Knihu jsem četla a hned jsem ji začala doporučovat a půjčovat, abych mezi spřízněnými literárními dušemi šířila tu příjemnou letní atmosféru a pozitivní energii 😀

• Tiež som na tom rovnako, doporučujem všetkým, o ktorých si myslím, že by mohli takéto príjemné knižné čítanie oceniť. 🙂 Ďakujem za pochvalu. 🙂