Dobrá kniha, ale…: Claire Northová – Prvních patnáct životů Harryho Augusta (recenzia)

Máločo dokáže ublížiť knihe tak ako prehnané očakávania čitateľa. Presne to sa mi stalo s románom Prvních patnáct životů Harryho Augusta. Je to škoda, lebo tá kniha je v skutočnosti naozaj dobrá – ale ja som čakala ešte o niečo viac.

S Harrym Augustom sa stretávame na konci jeho jedenásteho života. Zdá sa vám to zvláštne? Ono to zvláštne aj je – Harry je totiž uroboros, človek, ktorý prežíva svoj život znovu a znovu. Narodí sa vždy v tom istom mieste, za tých istých okolností, ale so spomienkami a vedomím všetkých predchádzajúcich životov. Nie je v tom sám, uroborov je pomerne mnoho, vedia o sebe a pomáhajú si navzájom. Život za životom sledujú svet okolo seba, do ktorého nezasahujú, aj keď majú vedomosti, ktoré by to dokázali. Ale zrazu príde zmena – za Harrym prichádza dievča, jedna z uroborov, ktorá mu prináša správu z budúcnosti. Svet končí a len ľudia ako on ho dokážu zachrániť.

Tá téma je úplne bombastická a musím povedať, že autorka sa jej zhostila naozaj so cťou. V podstate som si skoro celú knihu hovorila, ako dobre to celé uchopila, aké je jej riešenie zaujímavé a dobre sa číta. Keby sme Harryho Augusta sledovali lineárne, jeden život za druhým, bolo by to pomerne nudné. Northová to ale poňala oveľa lepším spôsobom. Celá kniha je vlastne rozprávanie Harryho o jeho vlastnom živote nejakému (spočiatku) neznámemu poslucháčovi. Preto preskakuje zo života do života, od udalosti k udalosti podľa toho, kam ho téma zavedie. Možno je to spôsob trochu náročnejší na pozornosť, ale nikdy som sa necítila byť stratená v tom kedy a za akých okolností sa dej odohráva, vždy je všetko dôkladne vysvetlené a časovo zaradené.

Veľmi sa mi páčilo, na čo sa Harry pri rozprávaní sústreďuje. Kto by čakal napínavý opis dejinných udalostí, mohol by byť pomerne sklamaný. Ale logicky, môže byť podrobný opis druhej svetovej vojny a vecí po nej nasledujúcich zaujímavý pre niekoho, kto ten istý život prežíva zas a znovu? Preto je sústredenie na vlastný, osobný príbeh celkom pochopiteľné. Aj keď ani navodenie atmosféry Harry nezanedbáva, stačí pol stránky a viete si úplne dokonale predstaviť, ako to vyzeralo vo vojnou ohrozenom Londýne, socialistickom Nemecku alebo komunistickom Rusku. A v druhej časti sa dej románu zasa prikláňa viac k akcii, k očakávanému koncu sveta a tomu, ako mu zabrániť. Samozrejme, to, čo sa deje so svetom je veľmi dôležitou dejovou líniou, ale rovnako dôležitou je aj osobná časť. Harryho vyrovnávanie sa s neustálym opakovaním sa v živote – aj keď našťastie pre jeho duševné zdravie sa nemusí držať vždy toho istého predpísaného životného scenára, hoci okolnosti narodenia sú vždy tie isté, a v prípade prirodzenej smrti odchádza aj približne rovnakým spôsobom. Je zaujímavé sledovať aj ako sa v priebehu času mení vzťah Harryho k ľuďom, ktorí vždy stoja na začiatku jeho života. Musím povedať, že Claire Northová to má naozaj premakané a minimálne prvá polovica románu sa mi veľmi páčila a nadchla ma.

Vlastne takmer všetko bolo dobré, vhodne zapadalo aj filozofovanie o zmysle života a o podstate vesmíru, pretože keď máte niekoľko desiatok rokov života na rozmýšľanie, bolo by skôr divné sa tým nezaoberať. Aj Klub Kronos, miesto, kde sa združovali uroborovia, a akým spôsobom bol riešený, sa mi pozdával. Trochu sklamanie ale prišlo s druhou časťou knihy, ktorá sa už niesla skôr v duchu nejakého špionážneho trileru. Nie že by to bolo zlé, ale… jednoducho to nebolo práve to, čo by som očakávala. Chýbalo mi, že román nešiel trochu viac do hĺbky, pretože téma k tomu vyslovene nabádala. Namiesto trochy nejednoznačnosti sa všetko zvrhlo v celku čiernobiely boj dobra so zlom. A keď som si ešte po tejto knihe prečítala Ostrov v bodě Nemo, priam som cítila, že takto to malo byť napísané. Viac do hĺbky, tak, aby človek odhaľoval jednotlivé vrstvy postupne, aby veci neboli naservírované na striebornom podnose. Skrátka a dobre, celá kniha bola dosť dobrá, ale na môj vkus pri konci až príliš jednoznačná a mala sa viac pohrať s filozofickou stránkou. Ale to je len moja osobná výčitka, iným čitateľom môže pripadať perfektná taká, aká je.

Jednu vec ale ešte musím zmieniť, a to pre mňa celkom prekvapujúce chyby a nedostatky v korektúrach. Niekoľko slov bolo nesprávne vyskloňovaných, ako keby text dali preložiť google prekladačom. A hneď na začiatku je o človeku, ktorý sa narodil v roku 1919 napísané, že bojoval v prvej svetovej vojne. Ja viem, stane sa, ale toto mi pripadalo pomerne diletantské a úprimne, vydavateľstvo Argo bolo pre mňa vždy zárukou kvality a očakávala by som od nich väčšiu starostlivosť o svoje knihy.

Prvních patnáct životů Harryho Augusta je dobre vymyslená kniha na skvelú tému. Je preto škoda, že sa jej nepodarilo úplne naplniť vlastný potenciál – alebo možno iba moje očakávania. U iných čitateľov ale v hodnotení môže dopadne oveľa lepšie. Ak vás zaujímajú záležitosti času, máte radi neobvyklé zápletky a dej románu vás oslovil, skúste mu dať šancu. Možno zistíte, že pre vás je tento román Claire Northovej tou správnou šálkou kávy.

Názov: Prvních patnáct životů Harryho Augusta

Autor: Claire Northová

Originálny názov: The first fifteen lives of Harry August

Vydalo nakladateľstvo Argo v roku 2015, ISBN 978-80-257-1491-1.

2 thoughts on “Dobrá kniha, ale…: Claire Northová – Prvních patnáct životů Harryho Augusta (recenzia)

1. Knihu som čítala v angličtine, ale dostala som sa len do polovice. Nápad skvelý, začiatok napínavý, ale potom zacyklené a nešlo z toho von. Ale presne ako hovoríš, nepochybujem o tom, že je to dobrá kniha, u mňa sa asi nestretla s vhodným časom Čítala som to ešte v lete a pripadalo mi to ťažkopádne. Tie gramatické prešľapy ma u Arga tiež zarážajú, ale stane sa.
    Na podobnú tému som čítala od K.Atkinson Život po živote. Tá mala zas skvelý začiatok a troška ťažkopádnejšie pokračovanie, ale sadla mi omnoho viac.

• Ten nápad je naozaj skvelý, škoda, že to spracovanie tak úplne nevyšlo. Ale nedá sa, nemôžu byť samé dokonalé knihy. 🙂 O tom románe K. Atkinsonovej som čítala a celkom má zaujal. Keď budem mať chuť na nejaké časové záležitosti, asi ho vyskúšam. Ďakujem za pripomenutie. 🙂