Retro: William Kotzwinkle – E.T. mimozemšťan

20160531_172620Retro u mňa na blogu je zjednodušene povedané veľká papierová krabica s knihami odložená v pivnici u mamy. V nej sú schované staré knihy, ktoré som čítavala v detstve a puberte a museli v poličkách uvoľniť miesto veciam aktuálnejším. Pri jednej z návštev som sa v nej hrabala, aby som našla nejaké detské knihy pre syna. No a samozrejme, akosi sa stalo, že moja kôpka, na ktorú som si ukladala knihy s výkrikom: “Jeeeee, toto bolo super, to si musím znovu prečítať!” bola takmer väčšia ako tá, na ktorú som dávala knihy pre Daníka. Postupne by som sa ku všetkým z nich rada vrátila, znovu si ich prečítala a porovnala svoje pocity z puberty a teraz. Uvidím, či mi nadšenie vydrží, rozhodne ma ale všetky stále lákajú, a tak dúfam, že nebudem sklamaná. Nádej mi dodáva, že prvá z nich, E.T. mimozemšťan od Williama Kotzwinkla, ma skvele bavila aj po všetkých rokoch, ktoré uplynuli od posledného prečítania.

Film E. T. mimozemšťan je myslím všeobecne známy, aj keby si človek pamätal len “E. T. telefonovať domov”, prípadne tú nádhernú loď. Že existuje aj rovnomenná kniha asi až také všeobecne známe nie je. Napísaná bola až podľa filmu, dejovo sa nijako neodchyľuje, a tak človeka napadá, či sa vôbec oplatí ju čítať. No jasné, že sa to oplatí! Film je pekný rodinný kúsok, aj keď úprimne, už si z neho príliš nepamätám, zostal len pozitívny dojem. V knihe má ale človek možnosť nahliadnuť do hlavy postavám, a neverili by ste, aký vtipný môže byť stratený mimozemšťan, rozvedená matka troch detí, a zanedbávaný pes večne ohryzávajúci násadu metly.

Keby vás náhodou fenomén E.T. úplne minul, tak vedzte, že ide o príbeh mimozemšťana nie príliš vábneho vzhľadu, ktorý vďaka vlastnej zvedavosti zmešká odlet materskej lode a uviazne na Zemi. Prežiť a snáď aj dostať sa domov mu pomáhajú tri deti, súrodenci Eliot, Gertie a Michael. A aby to nebola nuda, okolo sliedia vládni agenti a vlezlí spolužiaci, ktorí túžia malého mimozemšťana objaviť.

20160531_172540

Keď som mala tak trinásť, túto knihu som vážne zbožňovala. Jasné, stratený mimozemšťan snažiaci sa dostať domov bol super, ale najviac ma bavil humor a skvelé hlášky, ktorými perlili všetci od zamilovaného E.T.-ho cez frustrovanú matku troch detí Mary, až po psa Harveyho.

“Nie, Elliot, nemôžeš predsa celú vec odbaviť tým, že tvoj učiteľ je cibazol.”

*******

“Poznáš nejakých netvorov, mami?” opýtala sa Gertie.

“A koľkých!” Za jedného som sa dokonca vydala, dodala v duchu.

*******

Aké to muselo byť skvelé, keď deti od deviatich rokov robili v baniach. Aká škoda, že sa tie zlaté časy už nikdy nevrátia.

Zistenie, že aj po rokoch, ktoré uplynuli od mojej puberty, má E.T stále kúzlo, ma príjemne prekvapilo. Dokonca sarkastické Maryine myšlienkové pochody a poznámky oceňujem viac ako vtedy, keďže už mám nejaké vlastné skúsenosti s deťmi.

20160531_173606

Príbeh je pekný, E.T. mimozemšťanovi človek jednoducho musí fandiť v jeho snahe dostať sa domov aj v jeho láske k Mary, ktorá je skvelá, aj keď nemá nos ako rozšliapnutý ružičkový kel. Vtipné situácie a humorné poznámky dodávajú knihe šmrnc, takže mi vôbec nevadilo, že ju čítam už po niekoľký krát a presne viem, ako čo dopadne. Čo ma ale teraz zaujalo (a čo som predtým pri čítaní nevnímala) je spôsob, akým sa prekladateľka popasovala s výrazmi, ktoré sa u nás zrejme nepoužívali. Tak čo by ste povedali, že je to navlhčujúci krém, prípadne radarový bzučiak?

Musím povedať, že som s týmto knižným výletom do vlastnej minulosti veľmi spokojná. Som rada, že tá malá zábavná knižočka nestratila nič zo svojho kúzla. E.T. má šarm, je vtipný, napínavý aj dojímavý a smutný – lebo hoci ja sa v tomto príspevku sústredím hlavne na humorné časti, toto všetko v sebe E.T. mimozemšťan skrýva. Keby ste mali chuť si trochu zaspomínať, túto knihu rozhodne odporúčam. Aj keď to nie je žiadna novinka, ako správna oddychovka funguje perfektne. A ja už som zvedavá, ako na mňa zapôsobí niektorá z ďalších kníh z mojej retro krabice.

Názov: E.T. Mimozemšťan

Autor: William Kotzwinkle

Originálny názov: E. T. the Extra-Terrestrial in his adventure on earth.

Vydala Smena, vydavateľstvo SÚV SZM, edícia Labyrint, v roku 1988.

2 thoughts on “Retro: William Kotzwinkle – E.T. mimozemšťan

  1. Babička z mamčiny strany se narodila v Ľubietovej a jako malá jsem tam s rodiči celkem často jezdila. Už od dětství jsem byla velká čtenářka, tak mi cestou často kupovali knížky. Tuto jsem musela mít taky, ta obálka je mi velmi povědomá 🙂 Film jsem viděla, líbil se mi moc, tak mi pak koupili i knihu, aby mě na cestě zabavili 😀

    • Aké pekné, uplácať dieťa knihami 😀 Mám pocit, že túto knihu ocenia viac dospelí, ten humor je v nej skvelý. A vyšla aj v češtine, s trochu inou obálkou, aj keď mimozemšťan je na nej tiež. 🙂

Pridaj komentár