Dokonale napínavé čítanie nielen na leto: Nelson DeMille – Noční pád (recenzia)

317_nocni_pad_obalka_webTo, že Kniha Zlín vydáva vynikajúce a napínavé knihy, som už vedela – a napriek tomu sa mi podarilo ich trochu podceniť. Naplánovala som si totiž, že z tohto románu si počítam každý večer tak hodinu a pol, a potom pôjdem spať v rozumnom čase, aby som mala dosť síl na ďalší prázdninový deň s deťmi. Nechápem, ako som mohla byť taká naivná. Dámy a páni, predstavujem vám Noční pád od Nelsona DeMille, perfektný napínavý triler, ktorý definitívne posunul moju večierku k polnoci.

Za súmraku na pláži na Long Islande sa Bud Mitchell a Jill Winslowová oddávajú milostným radovánkam a všetko si nahrávajú na kameru nastavenú tak, aby zachytila každý vzrušujúci detail. Nočnú oblohu však náhle ožiari mohutný výbuch. Zatiaľ, čo sa policajné vozy ženú k miestu nešťastia, dvojica rýchlo berie kameru a mizne.

O päť rokov neskôr je tragický pád letu 800 pripísaný technickej chybe. Pre Johna Coreyho a Kate Mayfieldovú z elitnej protiteroristickej jednotky však prípad uzatvorený nie je. Kvôli rozporom v dôkazoch a dôraznému zákazu nadriadených pokračovať v pátraní získajú pocit, že najvyššie miesta sa snažia prípad ututlať. Na vlastnú päsť sa teda pokúsia získať dôkaz, ktorý by mohol odhaliť skutočnú pravdu o tom, čo sa vlastne stalo s letom 800 – videokazetu zachytávajúcu milostne hry na pláži a posledné chvíle lietadla odsúdeného k záhube.

Román Nelsona DeMilleho Noční pád je pozoruhodný jednou vecou – je založený na skutočnej udalosti. Let TWA 800 naozaj existoval. Lietadlo sa skutočne zrútilo niekoľko minút po štarte a skutočne zahynulo všetkých 230 cestujúcich. Kontroverzný výsledok vyšetrovania, ktorý odporoval svedeckým výpovediam, skutočne vzbudil veľký rozruch. A množstvo nešťastných pozostalých ešte stále chodí uctiť pamiatku svojich blízkych, ktorých v ten tragický letný deň roku 1996 stratili. Tento východzí bod je veľmi vďačný, zároveň ale postavil autora pred ťažkú úlohu: citlivo uchopiť smutnú tému, písať zaujímavo a pritom sa držať skutočnosti, aby sa vyhol označeniu za človeka, ktorý iba parazituje na dramatickej udalosti a nešťastí druhých. A treba povedať, že DeMille to zvládol bravúrne.

Jeho hrdina John Corey pri vyšetrovaní získava dôkazy, ktoré spolu “neladia”, neukazujú na nejaké jednoznačné riešenie, presne tak ako to bolo naozaj. John je odhodlaný zistiť, či svedecké výpovede, ktoré FBI pred piatimi rokmi ignorovala, majú pravdu, a to najlepšie tak, že získa fyzický dôkaz – videokazetu. Neuchyľuje sa ku konšpiračným teóriám, ale na druhej strane ani slepo neverí tvrdeniam nadriadených. Je správne skeptický, kladie logické otázky, ktoré si dávate pri čítaní aj vy sami a skrátka ukazuje, že nie je vyšetrovateľom len podľa mena. Veľmi sa mi pri čítaní páčilo, že DeMille neznižuje silu svojho románu zbytočným konšpiračným špekulovaním kto, prečo a ako, aj keď zmienky o teroristických útokoch, ktoré v tej dobe zasahovali USA na rozličných miestach naznačujú, čo si myslí. Zameriava svoju knihu a pátranie Johna Coreyho na to, čo sa vôbec ten osudný večer stalo – a premýšľanie o tom prečo necháva na neskôr. To všetko dodáva románu na dôveryhodnosti a po strhujúcom a mrazivom finále sa pristihnete pri myšlienke – čo keď to takto skutočne bolo?

Kto by čakal zbesilú akciu, naháňačky a strieľanie, mohol by byť sklamaný. Corey sa hlavne stretáva so svedkami, zisťuje, ako prebiehalo vyšetrovanie pred piatimi rokmi a postupne dáva dokopy obraz toho, čo sa vlastne vtedy dialo. Napriek tomu je kniha veľmi pútavá a napínavá a ako sa postupne odhaľujú ďalšie súvislosti, budete mať veľké problémy sa od nej odtrhnúť.

Triler Noční pád je skvele napísaný a vystavaný, no ako si ho užijete závisí dosť na tom, nakoľko sa vám zapáči hlavný hrdina. John Corey je totiž typický drsný chlapík, ktorý neuznáva nadriadených, s veľmi nekorektným zmyslom pre humor, ktorý nemusí sadnúť každému. A keďže je príbeh rozprávaný v prvej osobe, jeho hlášok si užijete viac ako dosť. Ak vám John bude liezť trochu na nervy, neznamená to, že sa vám román nemôže páčiť – pravdepodobne z neho ale nebudete takí nadšení ako my, ktorí sme sa na jeho poznámkach výborne bavili.

Federální orgány a všichni jejich zaměstnanci jsou ohromně citliví k právům a citům všech minorit, čerstvých imigrantů, indiánů, štěňátek, lesů a ohrožených druhů hlenky. Oproti tomu já tuhle citlivost postrádám a moje pokrokářství se zaseklo někdy v době, kdy policejní regule zatrhly možnost vymlátit z podezřelého přiznání.

Ale i když nejsme se zvláštní agentkou Mayfieldovou naladění zrovna na stejnou vlnu, komunikace nám nevázne a za poslední rok jsem si všiml, že se učíme jeden od druhého. Kate začala víc klít a nadávat lidem do kreténů a já pro změnu víc dbal na to, jaká různí kreténi a hajzlové prožívají vnitřní muka.

Perfektnú knihu Noční pád si určite vychutnáte v každej ročnej dobe, ja vám ju ale odporúčam ako ideálne čítanie na pláž. So svojimi 517 stranami sa vám hneď tak neminie a vďaka jedinečným hláškam Johna Coreyho poslúži ako skvelá odpočinková literatúra. Zároveň je neuveriteľne pútavá, takže vám nehrozí, že by ste s ňou na pláži od nudy zaspali a zobudili sa o tri hodiny neskôr spálení od slnka, prípadne zahrabaní v piesku a zlomyseľne ponechaní napospas krabom. Noční pád si užijú milovníci trilerov ale aj tí, ktorí so žánrom ešte len koketujú a radi by začali niečím fakt dobrým. Nelson DeMille totiž vie ako na to a touto svojou knihou dokazuje, že napínavé a strhujúce príbehy, ktoré pobavia a neurážajú inteligenciu čitateľa, ešte nevymreli.

Názov: Noční pád

Autor: Nelson DeMille

Originálny názov: Night Fall

Vydalo nakladateľstvo Kniha Zlín v roku 2014, ISBN 978-80-7473-213-3

.
Za poskytnutie e-knihy k recenzii ďakujem nakladateľstvu Kniha Zlín.

6 thoughts on “Dokonale napínavé čítanie nielen na leto: Nelson DeMille – Noční pád (recenzia)

1. Vdaka! Akurat som nasla, co som hladala – oddychovku na plaz. 🙂 Este si chcem zakupit starceka co vysiel von oknom a stratil sa (alebo tak nejak) a som plne vybavena na dovcu 🙂

• Super! 🙂 Ako som písala, táto kniha je na pláž ako stvorená. Myslím, že so Starčekom to bude zaujímavá kombinácia 🙂

• Ďakujem 🙂 Noční pád je skutočne výborný. Ja som zasa uvažovala nad Není co závidět, ale nakoniec som si vybrala niečo oddychovejšie. Aj keď je pravda, že aj nad týmto sa môžeš do sýtosti zamýšľať nad svetom… 🙂